Muotimedia The Business of Fashion listaa The State of Fashion -raportissaan kymmenen ilmiötä, jotka muuttavat muotikauppaa vuonna 2023.

Miltä näyttää muotikaupan uusi vuosi? Sen meille paljastaa arvostetun muotimedia The Business of Fashionin ja konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn julkaisema The State of Fashion -raportti. Seitsemännettä kertaa julkaistu vuotuinen selvitys ennustaa muotialalle melko kylmää kyytiä – mutta antaa myös vinkkejä, joiden avulla kauppias pysyy menossa mukana.

1. Taantuma uhkaa

Maailmantaloutta ravistelevat ennätyskorkea inflaatio, geopoliittiset jännitteet, ilmastokriisi ja kuluttajien luottamuksen heikkeneminen. Epävakaat ajat ennakoivat taantumaa. Muotibrändit tarvitsevatkin nyt huolellista suunnittelua selviytyäkseen mahdollisen taantuman aiheuttamista riskeistä.

2. Alueelliset erot kasvavat

Investointi uusiin myymälöihin on aina arpapeliä, mutta vuonna 2023 se on entistäkin haastavampaa. Pakkaa sekoittaa lisääntyvä geopoliittinen epävarmuus ja maiden eritahtinen elpyminen koronapandemiasta. Ratkaisu on harkita tarkkaan alueellista kasvua ja hioa strategioita niin, että ne on räätälöity sopiviksi kulloisellekin maantieteelliselle alueelle.

3. Kulutus eriytyy

Taloudellinen myllerrys vaikuttaa kuluttajiin eri tavalla. Tulotasosta ja käytettävissä olevan rahan määrästä riippuen seuraukset voivat olla kahtalaiset: toiset lykkäävät tai vähentävät ei-välttämättömien hankintojen tekemistä, toiset taas metsästävät alennuksia ja edullisia löytöjä. Tämän myötä second handin, vuokrauspalveluiden ja tarjoustuotteiden kysyntä tulee kasvamaan. Muotibrändien tulisikin hyvissä ajoin mukauttaa liiketoimintamallejaan vastaamaan paremmin muuttunutta kulutuskäytöstä.

4. Muoti moninaistuu

Unisex-muodin suosio kasvaa samaa tahtia, kun kuluttajien käsitykset sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisemisen tavat muuttuvat. Miesten ja naisten vaatteiden välisten rajojen hämärtymisen takia moni brändi joutuu tekemään muutoksia tuotesuunnitteluun sekä markkinointiin ja muotikauppiaat päivittämään tuotteiden ryhmittelyn niin myymälässä kuin verkkokaupassa.

5. Juhlavaatteet tekevät paluun

Pukukoodit pyristelevät irti kankeista kaavoistaan, kun kuluttajat pohtivat, miten nykyään sopii pukeutua työpaikalle, häihin tai muihin erityistilaisuuksiin. Jatkossa toimistolle ja erilaisiin tapahtumiin pukeudutaan todennäköisesti aiempaa rennommin, mutta juhlatilaisuuksiin halutaan hankkia asu, joka todella erottuu. Näyttävä juhla-asu yhä useammin mieluummin vuokrataan kuin ostetaan omaksi.

6. Kanavavalikoima monipuolistuu

Brändi kuin brändi on tottunut tavoittamaan asiakkaansa suoraan erilaisten digitaalisten kanavien kautta. Digimarkkinoinnin kasvaneet kustannukset ja muutokset sähköisessä kaupankäynnissä ovat asettaneet direct-to-customer-mallin kannattavuuden kyseenalaiseksi. Kasvaakseen brändien on jatkossa monipuolistettava kanavavalikoimaansa.

7. Vastuullisuus on luupin alla

Muotialan kamppailu haitallisten ympäristövaikutustensa kanssa kiihtyy. Kuluttajat, viranomaiset ja sidosryhmät seuraavat aiempaa tarkemmin, miten brändit viestivät kestävän kehityksen tavoitteistaan. Viherpesusyytöksiltä välttyäkseen brändien on todistettava vastuullisuustekojensa aitous aukottomasti.

8. Tuotantotavat uudistuvat

Toimitusketjujen häiriöt ovat nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, ja se on toiminut katalysaattorina tuotantotapojen muutoksille. Tekstiilivalmistajat luovat nyt uusia toimitusketjumalleja, joissa yhteistyökumppaneita etsitään kaukomaiden sijaan lähempää: naapurimaista. Samalla digitalisaatio mahdollistaa kannattavan pientuotannon.

9. Digimarkkinointi syntyy uudelleen

Digimarkkinointi luo nahkansa kohdennetun markkinoinnin muuttuessa yhä tehottomammaksi ja kalliimmaksi. Vastedes brändit tavoittelevat asiakkaita entistäkin luovemmilla kampanjoilla ja uusissa kanavissa, kuten metaversumissa. Uusien kanavien avulla haetaan parempaa tuottoa markkinointi-investoinneille ja kerätään arvokasta dataa, jota voidaan hyödyntää asiakassuhteiden syventämisessä.

10. Organisaatiot suoristavat rivinsä

Jotta brändi voisi toteuttaa strategiaansa onnistuneesti vuonna 2023, katse on suunnattava ydintoimintoihin ja avainhenkilöihin. Muotiyrityksissä mietitään nyt, mitä tulevaisuuden organisaatio vaatii menestyäkseen, miten houkutella taloon huippulahjakkuuksia ja miten suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla vastuullisuuteen ja digitaalisuuteen liittyvistä vaateista.

Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.