Isojen ketjuliikkeiden Black Friday -tarjousten imussa asiakkaat löysivät tiensä myös pienempien kivijalkayrittäjien myymälöihin. 

”Olen amerikkalaisia hömpötyksiä vastaan, mutta jos ne saavat ihmiset liikkeelle, olen valmis muuttamaan mieleni – bisnestähän tässä ollaan tekemässä!” huudahtaa Wolfordin aluemyyntipäällikkö Pia Grönroos.

Laadukkaisiin naisten alusvaatteisiin ja sukkatuotteisiin keskittyneen Wolfordin asiakaskunta on vuosien varrella nuorentunut, mutta nykyään myös iäkkäämmät asiakkaat osaavat kysellä Black Friday -tarjouksien perään. 

Wolfordilla ei kuitenkaan Black Friday -tarjouksia nähty. Sen sijaan kanta-asiakkaiden ennakkoalennuspäivät osuivat sattumalta samaan ajankohtaan. Wolfordilla sesonkialennusmyynti järjestetään kaksi kertaa vuodessa – ja kanta-asiakkaille aina muita aiemmin. 

”Viime viikonloppu oli meillä myynnillisesti hyvä, ja asiakkaita riitti.”

Kauppias ounastelee, että isojen tavaratalojen ja ketjuliikkeiden kovien Black Friday -alennuksien lisäksi ihmisiä ajoi kaupungille pelko uusista koronarajoituksista. Ostoksissa näkyi silti toiveikkuus:

”Myimme paljon villamekkoja, sukkahousuja ja muotoilevia alusvaatteita – asiakkaamme olivat selvästi valmistautumassa pikkujoulukauteen”, Grönroos kertoo. 

Tavallista isommat ihmismassat huomasi myös Mari Huhtamäki, naisten muodin merkkituotteita myyvän My Miloun omistaja.

”Lauantai oli myynnillisesti oikein hyvä päivä. Ihmiset olivat lähteneet kaupungille ja kivijalkaan.”

My Miloun Hämeenlinnassa ja Tampereella sijaitsevissa myymälöissä Black Friday -tarjoukset olivat maltillisia.

”Koko valikoimaa koskevan alen sijaan meillä oli tietyissä tuotemerkeissä ja tuotteissa ostoetu.”

Alkanut pikkujoulukausi näkyi My Milounkin kassalla.

”Asiakkaat ostivat paljon koruja ja juhlavampaa vaatetta. Tuntuu, että ihmiset ovat kyllästyneitä rajoituksiin ja haluavat taas lähteä liikkeelle.”

Myös Helsingin keskustassa toimivissa Beamissä ja Beamhillissä tavara liikkui hyvin Black Fridayna. 

”Meillä oli vain kymmenen prosentin alennukset, mutta viime vuoteen verrattuna tämä Black Friday meni paljon paremmin, ja myimme yli puolet enemmän tavaraa”, Beamhillin kauppias Juha Malkavuori kertoo.


Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *