Erityisesti nuoret hakevat ankeisiin aikoihin lohtua kirkkaanvärisistä vaatteista. Selvitimme, näkyykö globaali Tiktok-trendi jo suomalaisten yllä.

Hyvin harmaana helmikuisena keskiviikkona Fashion Finlandin päätoimittaja Sami Sykkö vieraili Uhanan pääsuunnittelija Mira Vanttajan kanssa aamuohjelma Huomenta Suomessa puhumassa – väreistä. Keskustelua käytiin vaatemuodin uusimmasta villityksestä: dopamiinipukeutumisesta. 

”Trendi näkyy nyt erityisesti Tiktokissa. Kyse on erittäin värikkäistä ja iloisista vaatteista, joita ihmiset kaipaavat tällaisina vaikeina aikoina”, Sykkö selventää Pantonen vuoden väri viva magentaa yllään. 

Trendille nimen on antanut mielihyvähormoni dopamiini, joka tunnetaan myös onnellisuushormonina. Siinä missä aivojen dopamiinin tuotantoa kiihdyttävät esimerkiksi pitkät yöunet, hieronta ja liikunta, hyvää mieltä voi saada myös itselle mieluisista vaatteista ja väreistä.

Dopamiinipukeutuminen alkoi nostaa päätään koronapandemian loppupuolella, kun maailma alkoi taas avautua. Erityisesti nuoriso alkoi tuolloin valita ylleen vaatteita elämäniloa kuvastavissa väreissä. Kirkas väripaletti kuuluu kuitenkin kaikille, muistuttaa Sykkö.

”Värit eivät ole vain lasten tai nuorten juttu, vaan jokaisen, joka haluaa tuoda elämäänsä iloa värien kautta. Kaikilla on oikeus pukeutua tavalla, joka tuo mielihyvää elämään.”

Ihan uudesta villityksestä kyse ei kuitenkaan ole, vaikka siitä juuri nyt kohistaankin.

”Aikanaan jo muinaiset egyptiläiset ovat tienneet värien merkityksen ja sen, että ne tuottavat mielihyvää.” 

Värien positiivisiin vaikutuksiin uskotaan myös suomalaisella muotimerkki VIMMAlla.

”Värien psykologinen vaikutus niin itseen kuin kanssakulkijoihin on totisinta totta”, sanoo merkin perustaja Marjut Rahkola.

”VIMMAn jokainen mallisto on täynnä niin sanottuja mielialavärejä. Haluamme tuoda värien kautta energiaa ihmisten elämään.”

Suomalaisten pukeutujien maine harmaavarpusina istuu tiukassa, mutta VIMMAlla on aina ollut oma asiakaskuntansa, joka palaa ostos toisensa jälkeen brändin pariin juuri kirkkaiden värien perässä. Merkin asut ovat olleet pitkään myös stylistien ja esiintyvien artistien suosiossa. Viime aikoina Rahkola on kuitenkin huomannut vakikävijöiden joukossa uusia kasvoja.

”Jakardimallistomme on herättänyt kiinnostusta vähän vanhempien ladyjen ja bisnespukeutujien keskuudessa. Ylellisen oloisesta kankaasta valmistetut vaatteet taipuvat hienosti myös edustusasuiksi.”

Vaateliike Beam Storen ja Beamhillin toimitusjohtaja Juha Malkavuori suhtautuu väreihin Rahkolaa nuivemmin. 

”Kirkkaita värejä näkyy kyllä valikoimamme naisten vaatteissa. Miesten puolella värejä ei meillä juurikaan ole – koska haluamme, että vaatteet menevät kaupaksi”, Malkavuori hymähtää.

Syy värikkäille sisäänostoille onkin kaupallisen sijaan lähinnä visuaalinen.

”Pelkkää mustaa täynnä olevat rekit eivät näytä asiakkaan silmin mielenkiintoiselta, joten joitain väriläiskiä seassa on hyvä olla. Suuria määriä värikkäitä vaatekappaleita meidän ei kuitenkaan kannata tilata.”

Tunnelin päässä on kuitenkin näkyvissä väriä myös Beamissa.

”Kyllä värit myyvät miestenkin vaatteissa helpommin nyt kuin vielä viisi vuotta sitten”, Malkavuori myöntää.

Kuvat Liivia Pallas / VIMMA

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.