Suomalainen muotikenttä on saanut jälleen uuden vastuullisen muotimerkin. Sen on perustanut konkarisuunnittelija Ritva Falla, jonka mielestä tunnettu nimi on isompi haitta kuin hyöty.


Ähky, kyllästyminen, turhautuminen.

Keväällä 2019 muotisuunnittelija Ritva Falla oli saanut tarpeekseen muotibisneksestä ja lähtenyt Ritva Falla Oy:stä. Hän halusi ottaa aikalisän.

– Olin uupunut vaatetusalaan. Minulle tuli ähky siihen, että pusketaan vain tavaraa ulos. En löytänyt mieltä ja paloa tekemiseen ja syitä sille, miksi oikein teen tätä, kun en nauti työstäni enää, kertoo Falla.

Aluksi Falla mietti, oliko päätös ollut pähkähullu. Hän oli sentään ollut muotisuunnittelija koko elämänsä. Mutta kun Falla aloitti sapattivapaan, hän rauhoittui. Sitten mieleen alkoi tulla uusia ideoita.

– Minulla oli kaksi vaihtoehtoa. Joko alkaisin kirjoittaa, sillä minulla oli parikin kirjaideaa mielessä. Toinen ajatus oli perustaa uusi vaatebrändi, joka olisi jollakin tapaa henkilökohtaisempi ja merkityksellisempi, ja aloittaa muotibisneksessä puhtaalta pöydältä.

Kirjaidea jäi, koska Falla kaipasi ympärilleen ihmisiä ja luovaa tiimiä. Ja vaatesuunnittelun hän todella osasi.

Falla valmistui taiteen kandidaatiksi Taideteollisen korkeakoulun muoti- ja tekstiilitaiteen linjalta vuonna 1976. Vuotta myöhemmin Falla perusti Ritva Falla Oy:n. Isolle yleisölle hän tuli tutuksi 1990-luvulla, kun Marimekko otti hänen painokuosejaan tuotantoon ja lanseerasi myös oman Ritva Falla -malliston. Sen avulla Marimekko houkutteli asiakkaikseen bisnesnaisia.

Ennen Marimekkoa Falla on suunnitellut vaatteita myös esimerkiksi Luhdalle, Kestilälle ja Jill’sille.

– Nimestäni tehtiin brändi jokaisessa yrityksessä, jolle tein töitä. 90-luvun lopulla kuluttajat alkoivat olla kiinnostuneita, kuka on suunnittelija. Kirsti Paakkanen halusi nimeni esiin Marimekolla, ja sitten muut seurasivat perässä.

Sapattivuoden päätteeksi Fallalla oli uusi idea: muotimerkki Kuusama.

– Halusin tehdä sellaista muotia, joka voisi merkityksellisyydessään auttaa muuttamaan maailmaa. Haluan olla vastuullisen muodin lähetyssaarnaaja, vaatealan oma Greta Thunberg, joka herättelee ihmisiä tekemään parempia valintoja.


Ritva Falla perusti sapattivuotensa päätteeksi uuden muotibrändi Kuusaman. Se haluaa herätellä ihmisiä vastuullisempaan kuluttamiseen.
Kuusama-look on Ritva Falla -brändiä kokeilevampi ja nuorekkaampi. Falla haluaa puhutella nuoria aikuisia.


Vastuullisia muotimerkkejä on jo useita. Miten Kuusama muuttaa muotimarkkinaa?

– Muotialalla ei enää voi olla, jos ei toimi vastuullisesti. Inhoan viherpesua, ja minusta vastuullisuutta ei aina ajatella loppuun asti. Se ei riitä, että on ekologiset kankaat, vaan aivan jokainen yksityiskohta täytyy perata kuljetuksista lähtien.

Niinpä Falla on perannut koko ketjun: vaatteiden napeista ompelijoiden työoloihin ja pukineiden kuljetuksesta niiden kierrätykseen. Kuusaman käyttämät kankaat tulevat Liettuasta, Bulgariasta ja Italiasta. Liettuassa ja Virossa ommellaan brändin vaatteet. Kun tuotantopaikat ovat lähekkäin, kuljetuksista ei synny turhia päästöjä. Fallan mukaan brändin vaatteissa vältetään esimerkiksi nappeja ja vetoketjuja, jotta vaatteiden kierrättäminen olisi helpompaa.

Kuusama lanseeraa kaksi mallistoa, eli noin 80 vaatetta, vuodessa.

Falla luottaa myös kiertotalouteen: Kuusaman vaatteita saa halutessaan vuokrata ja brändi myös ostaa asiakkailtaan käytettyjä Kuusama-vaatteita takaisin. Ne myydään joko uudelle asiakkaalle tai ohjataan kierrätykseen.

– Marimekolla luennoin aikoinaan ekologisuudesta, eettisyydestä ja kiertotaloudesta tulevaisuuden trendeinä. Nyt aika on kypsä näille suuntauksille ja kulutustottumuksille, ja ihmiset alkavat olla vastaanottavaisia.

Työtä riittää. Kuusaman kanssa Falla on joutunut aloittamaan aivan alusta.

– Yrityksen alkuvaiheessa täytyy jaksaa se raskas ja pitkäveteinen vaihe. Se vie aikaa, että ihmiset löytävät brändin, kiinnostuvat siitä ja myynti lähtee vetämään. Pitkään aikaan ei tapahdu mitään, ja välillä voi usko horjua tekemiseen. Mutta kun pohjatyö on hoidettu hyvin, se palkitaan myöhemmin.

Tunnetusta nimestä luulisi olevan uuden merkin lanseerauksessa apua, mutta Falla näkee toisin.

– En halua ratsastaa nimelläni, koska se on niin passé. Olen eri Ritva Falla kuin se brändi. Ajattelin jo tosissani vaihtaa nimeäni, mutta nyt piileksin Kuusama -nimen takana, Falla sanoo ja nauraa.

Uuden brändin nimi poiki jopa pienen paniikin.

– En meinannut keksiä nimeä millään ja mietin sitä puoli vuotta. Yhtenä päivänä keitin kahvia keittiössä ja radiosta tuli kappale, jossa laulettiin, kuinka kuusama kukkii. Mietin, että siinä se nimi nyt on. Kysyin vahvistuksena ulkomaalaisilta tuttaviltani, miltä nimi kuulostaa. Ja sehän kuulostaa kivalta ja on helppo lausua myös maailmalla.

Kuusaman verkkokauppa avattiin tänä keväänä. Toimistona toimii liiketila Helsingissä Kalevankadulla. Falla haaveilee myös omasta kivijalkamyymälästä – joskus tulevaisuudessa, jos omannäköinen kauppapaikka osuu kohdalle.

– Myymälän ei tarvitsisi olla hieno ja viimeisen päälle fiini, vaan siinä tulee olla luonnetta.


Falla haaveilee, että pääsisi tekemään tulevaisuudessa mallistoja suomalaisista ekokuiduista, kuten Spinnovasta ja Ioncellista.


Fallan mukaan Kuusaman kahdella ensimmäisellä mallistolla on ollut hyvä vastaanotto.

– Asiakkaat ovat olleet ihmeissään ja sanoneet, että he odottivat Ritva Falla -lookia, mutta yllättyivät erilaisuudesta. Sitten he ihmettelevät, kuinka olenkin uusiutunut. Ja minä ajattelen, etten ole uusiutunut, vaan teen vaan sellaista jälkeä, mitä aidosti haluankin tehdä.

Fallan mukaan Kuusama-look on ennen kaikkea nuorekkaampi ja kokeilevampi, onhan kohderyhmänäkin nuoremmat aikuiset. Mutta merkeissä on paljon samaakin tyyliä: minimalistisuutta, vähäeleisyyttä ja selkeitä värejä.

Business Finlandin Tempo-rahoitus auttoi Fallan alkuun. Tavoitteena on satsata vientiin alusta lähtien.

– Kuusama on jo rekisteröity Jenkkeihin ja Kiinaan, mutta sen olen oppinut, että lähialueilta kannattaa aloittaa. Keski-Eurooppa on potentiaalinen markkina ja samoin Norja. Ruotsi on vaikea, koska heillä on siellä jo niin paljon hyviä brändejä.

Suomessa jälleenmyyjiksi lähti heti noin puolet Ritva Falla Oy:n jälleenmyyjistä – esimerkiksi Kekäle ja pieniä kivijalkakauppoja Salossa, Raumalla ja Keravalla.

Falla haluaisi tehdä tulevaisuudessa yhteistyömallistoja nuorten ja näkemyksellisten muotisuunnittelijoiden kanssa, kuten Marimekolla aikoinaan tehtiin – ja tehdään vieläkin.

– Mutta vielä ei ole varaa palkata ketään. Ensin täytyy saada rattaat pyörimään.

Mitä muuta tulevaisuus tuo Kuusamalle?

Falla haaveilee, että pääsisi tekemään mallistoja suomalaisista ekokuiduista, kuten Spinnovasta ja Ioncellista.

– Haluaisin laajentaa myös asusteisiin ja tehdä joitain tuotteita Suomessa. Nyt jo ollaan ostettu suomalaisia kankaita ja neulosta, joista voi tehdä pieniä tuotantosarjoja. Myös omannäköinen pieni kioski tai myymälä on haaveissa.

Lähelle haavetta päästään jo elokuussa, kun Espooseen Tapiolan Stockmannille avautuu Kuusaman oma pop up -kauppa.


Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digilehdessä toukokuussa 2021. Kuusama avaa pop up-myymälän heinäkuussa Helsingissä osoitteessa Kalevankatu 38.


Kuvat Ritva Falla, Kuusama


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *