Kolmannen polven hattukauppias Kati Niemi johti perheyrityksen kasvuun kymmenessä vuodessa. 40-vuotisjuhlan kunniaksi brändi teki uuden aluevaltauksen ja valmisti hattumalliston lapsille.


On vuosi 2013. Punainen auto kiitää pitkin Italian autostradaa. Kyydissä istuu hattusuunnittelija Kati Niemi, joka on menossa tapaamaan italialaista tuotantokumppaniaan. Niemen häntäluu on juuri murtunut synnytyksessä, eikä matkanteko ole mukavaa.

Mutta matkaan oli silti lähdettävä – pienyrittäjän sisulla, olihan uusi hattumallisto saatava valmiiksi.

Valmista tuli – häntäluusta huolimatta. Ei Niemen perheessä olekaan tavattu hämääntyä pienestä. Hattuja on myyty jo 40 vuotta.

Tosin alussa ei ollut hattu, vaan hattutukki.

1940-luvulla Niemen isoisä Alpo työskenteli puuseppänä VR:llä ja tapasi valmistaa iltapuhteenaan puisia hattutukkeja. Niitä Alpon poika, Niemen isä Jorma myi hattukaupoille ja modisteille ympäri Suomen. Siihen aikaan hattukauppoja oli vielä runsaasti, ja puutukit tekivät hyvin kauppansa. 

Hatuista innostunut Jorma kartutti oppejaan Suomen Hattutehtaalla, ja perusti lopulta oman hattufirmansa Jorretuote Oy:n vuonna 1981. Yritys valmisti naisten juhlahattuja ja angoramyssyjä.

Myötätuulta kaupantekoon toi ajan muoti – 1980-luvulla etikettiä noudatettiin tarkasti, ja esimerkiksi häissä vähintään morsiamen ja sulhasen äideillä tuli olla hattu.

Bisnes kasvoi ja hatut tarvitsivat tilaa. Jorma rakennutti Keravalle suuren varastohallin, mutta sitten iski 1990-luvun lama. 

– Isä otti hallin rakennusta varten ison ulkomaisen lainan. Lama moninkertaisti lainasumman, ja konkurssi kävi todella lähellä. Onneksi isä myi paljon hattuja 90-luvun alussa, ja yksi kiltti pankinjohtaja myönsi lainaa lainan päälle, jotta yritys selviäisi, kertoo Niemi.


Perheyritys valmisti alkutaipaleellaan naisten juhlahattuja ja angoramyssyjä. Myötätuulta hattukauppaan toi ajan muoti, joka suosi hattuja hää- ja juhlapukeutumisessa. Kuvassa mainosjuliste vuodelta 2000.
Kati Niemi ja hattufirman 1980-luvulla perustanut Jorma Niemi


Kati Niemi aloitti työt isänsä yrityksessä tradenomiopintojen ohella vuonna 2007. Aluksi Niemi hoiti firman paperitöitä, mutta huomasi pian hattumuodin kiehtovan häntäkin.

Perheyrityksessä jatkaminen ei ollut kuitenkaan helppo päätös. Firman liikevaihto oli pienentynyt tasaisesti, eikä enää ollut mistä säästää. Koko brändikin kaipasi uudistusta.

– Edes tuotekuvastoja ei ollut, ja yritys vaati rahallista panostusta heti alussa. Päässäni pyöri, uskonko itseeni ja kykyihini nostaa yritys pohjamudista ylös. Halusin tarttua haasteeseen ja lopulta vuonna 2010 ostin veljeni osakkeet 40 000 eurolla.

Kati Niemi hyppäsi perheyrityksen puikkoihin 24-vuotiaana. Ensimmäinen haaste tuli eteen heti: firman pitkäaikainen hattuvalmistaja lopetti yllättäen toimintansa, ja osa jo myydystä kesähattumallistosta uhkasi jäädä ilman valmistajaa.

Siitä selvittiin, kun Niemi matkasi Italiaan ja löysi sieltä uuden tuotantokumppanin. Toinen tuottaja on Puolassa.

Niemen mielestä yrittämisessä vaikeinta on ollut jatkuva taloudellisen epävarmuuden sietäminen ja kasvanut työmäärä.

– Isäni käy välillä pyörähtämässä toimistolla ja kauhistelee, että miten asiat ovat joskus olleet paljon yksinkertaisempia. Oli tuote, se myytiin ja tuli raha. Nyt yrittäjyyteen liittyy niin paljon muitakin asioita. Brändille pitää luoda tarina, tuottaa kuvia, avata verkkokauppa, ja joitain vuosia sitten sosiaalinen mediakin tuli isosti kuvaan. Helsingistä otettiin viestintätoimisto avuksi vuonna 2008, jotta hatut olivat muotitoimittajien saatavilla. Ensin näkyvyydessä auttoi Promode, sitten Miltton ja nyt Polhem.

Tänä vuonna Niemen hattubrändi KN Kati Niemi täyttää pyöreitä vuosia. 40-vuotisjuhlan kunniaksi lapsille on lanseerattu oma hattumallisto KN Kids.

– Meiltä on kysytty monta vuotta lasten hattuja, ja asiakkaina on paljon myös pienipäisiä aikuisia. Sain inspiraatiota omilta lapsiltani ja suunnittelin hattuja, joita ei oikein vielä löydy lastenmuodin markkinoilta. Samanlaista tyylikkyyttä, mitä aikuisten hatuissakin on.


Juhlavuoden kunniaksi KN Kati Niemi lanseerasi hattumalliston lapsille.
Yrityksen hatut tehdään Italiassa ja Puolassa.
Myynnissä on malleja myös miehille.


Kati Niemi myy 40–50 000 hattua vuodessa, ja on tehnyt yrityksestään yhden Suomen tunnetuimmista asustemerkeistä – Niemen hattuja, ponchoja ja huiveja myydään muotikaupoissa ja tavarataloissa ympäri Suomen, ja esimerkiksi yhteistyö Stockmannin kanssa on kestänyt jo parikymmentä vuotta.

Hattujen suunnittelu on Niemestä työn paras puoli. Viime vuonna hän vaihtoi brändinsä nimenkin KN Kati Niemeksi.

– Vanhalla KN Collection -nimellä brändi miellettiin herkästi ruotsalaiseksi tai tanskalaiseksi.

Yhdestä saavutuksesta Niemi on erityisen ylpeä. Viime vuonna haave omasta kivijalkaliikkeestä toteutui, ja yritys avasi pienen hattuputiikin Helsingin Eerikinkadulle. Valtaosa myynnistä tulee silti jälleenmyyjiltä, ja vientiä on Venäjälle, Ruotsiin ja Baltiaan.

Koronavuosi pudotti firman reilussa miljoonassa pyörivän liikevaihdon 30 prosentilla. Koronatukea heltisi valtiolta.

– Annettua rahasummaa tärkeämpi oli päättäjien tahto tukea yrittäjiä ja se, ettei meitä jätetty täysin oman onnemme nojaan, kuten laman aikoihin. Olen kiitollinen tuesta, mutta ei se sitä tosiasiaa poissulje, että viime vuosi oli taloudellisesti vaikea meillekin.

Niemi sulki Eerikinkadun liikkeensä kahdesti, ja avasi ovet taas huhtikuun alussa. Ensimmäisenä asiakkaana liikkeeseen asteli toukokuun puolivälissä Emma-gaalassa ennätysmäisen palkintopotin kerännyt artisti ja lauluntekijä Rita Behm.

Niemen hattuja käyttävät myös esimerkiksi Haloo Helsinki! -yhtyeen laulaja Elli, hyvinvointivaikuttaja Karita Tykkä sekä malli ja yrittäjä Saimi Hoyer


Palkittu artisti Rita Behm on yksi Kati Niemen asiakkaista. Kuva: Pietari Purovaara
Niemen suunnittelemia hattuja on nähty muun muassa italialaisten ja ruotsalaisten lehtien kansissa.


Niemi on ymmärtänyt tyylivaikuttajien arvon bisneksessä.  Siitä on kiittäminen suosittua Pupulandia-blogia pitävää Jenni Rotosta, joka on Niemen pitkäaikainen lapsuudenystävä.

– Kymmenen vuotta sitten Jenni toi elämääni käsitteen vaikuttajamarkkinointi. Hän auttoi ymmärtämään, mitä se on, miten sitä tehdään, ja erityisesti kuinka tärkeää se yritykselle on.

Niemi antaa hattujaan tuotelahjoina tunnetuille vaikuttajille ja saa näin firmalleen näkyvyyttä.

Niemen suunnittelemia hattuja on ollut useammankin kerran ruotsalaislehtien kansissa. Myös italialainen stylisti Laura Seganti on Niemen tuttuja, ja se auttoi saamaan brändin Saimi -lierihatun viime syksynä Italian Elle-lehden kanteen.

Kannet ja muotijutut tuovat näkyvyyttä, mutta enemmän Niemelle tuovat mielihyvää uuden hattumallin onnistunut prototyyppi sekä kaupan kasvattaminen.

– Uuden asiakkaan saaminen on aina iso onnistuminen. Esimerkiksi Sokoksesta tuli asiakkaamme noin kuusi vuotta sitten. Tämän nostan edelleen suurimpiin saavutuksiini urallani jo siitäkin syystä, että isot asiakkuudet ovat yrityksen olemassaolon kannalta välttämättömiä.




Kuvat Kati Niemen kotialbumi, KN Kati Niemi, Pietari Purovaara, Elle Italia

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *