Pihka on valmistanut kymmenen vuoden ajan nahkalaukkuja Suomessa. Tietä kasvuun ovat siivittäneet pääministeri Sanna Marin ja vaatesuunnittelija Samu-Jussi Koski.

”Päivän ensimmäiset tapaamiset on jo ollut täällä Kesärannassa ja nyt me lähdetään kohti valtioneuvoston linnaa. Ja mulla on uusi hieno kotimaisen Pihkan reppu, joka tuli tänään ensimmäistä kertaa käyttöön”, kertoi pääministeri Sanna Marin Instagramin tarinaosiossa vuonna 2021. 

Marin esitteli Pihka Collectionin Aapo-reppua silloiselle 500 000 seuraajalleen. Pihka sai hetkessä näkyvyyden, jollaista ei voi rahalla ostaa. 

”Näkyvyys tuli meille täysin yllätyksenä. Reppumalli yhdistetään vielä tänäkin päivänä pääministeriin”, sanoo Sofia Salmi. Hän on toinen Pihkan yrittäjistä.

Pihka valmistaa räätälöityjä nahkalaukkuja, ja se perustettiin Tampereelle vuonna 2013. Kaksi vuotta myöhemmin Pihkaan tuli harjoittelijoiksi kaksi opiskelijaa: Sofia Salmi ja Roosa Mattsson. Mattsson opiskeli jalkinemuotoilua ja Salmi artesaaniksi. Pian kävi ilmi, että toinen Pihkan perustajista oli jäämässä yrityksen toiminnasta pois.

”Pohdimme Roosan kanssa, olisiko tässä tilaisuus, johon kannattaisi tarttua. Yksilöllisten laadukkaiden nahkalaukkujen valmistuksen lisäksi minua kiehtoivat Pihkan tarjoamat kurssit, joissa jokainen pääsee itse valmistamaan laukun tai kengät”, Salmi kertoo. 

Salmi ja Mattson päättivät ostaa osuuden yrityksestä. He alkoivat miettiä uudistuksia brändiin. Pohdittavana oli esimerkiksi, miten yksittäiskappaleiden tekemisestä siirryttäisiin malliston tuottamiseen.

Neljä vuotta myöhemmin vuoden 2019 lopussa Pihka muutti Helsinkiin. Samalla toinen alkuperäisistä yrittäjistä jäi pois.

Pihkan nahkalaukuille on tyypillistä minimalistinen muotokieli.

Nykyään Pihka myy nahkalaukkujen lisäksi pipoja ja huiveja. Edelleen valikoimassa ovat myös alkutaipaleelta tutut laukku-workshopit. Salmi arvioi nahkalaukkuja valmistuvan vuodessa 1 000–2 000 kappaletta. Jokainen niistä valmistetaan käsin Sastamalassa.

Pihkan tuotteita myydään brändin verkkokaupassa, Helsingin-liikkeessä sekä muutamien jälleenmyyjien kautta, joista yksi on Sokoksen tavaratalot. 

Mattson vastaa tuotteiden suunnittelusta ja Salmi viestinnästä ja myynnistä. Heidän lisäkseen Pihkalla työskentelee kolme osa-aikaista käsiparia.

Tuotteissa käytetty nahka tulee pääosin Saksasta, mutta materiaalia tilataan pieniä määriä myös Italiasta ja Espanjasta.

”Saksan nahkat tulevat Richard Hoffmansin nahkatehtaalta, joka on saanut kansainvälisen Leather Working Groupin kultaluokituksen. Hyvät luokitukset ovat meille ykköskriteeri tehtaiden valinnassa.”

Materiaalina naudannahka on helposti huollettavaa ja kestävää. 

”Olemme testanneet esimerkiksi korkkinahkaa ja ananasnahkaa, mutta niiden kestävyys ei ollut tarpeeksi hyvä. Käytämme paksua nahkaa, emmekä siksi tarvitse laukkuihin kovikkeita tai monimutkaisia rakenteita. Suunnittelemme laukkujen mallit yksinkertaisiksi, jotta ne on mahdollista valmistaa Suomessa.” 

Pihkan tuotteita viedään myös muualle Eurooppaan. Kansainvälistymistä on pohjustettu brändiuudistuksella, jossa tuuletettiin tuotteet ja uudistettiin Pihkan visuaalinen ilme. 

Uudistuksessa luovana johtajana oli näkyvän uran vaateteollisuudessa tehnyt suunnittelija Samu-Jussi Koski ja graafikkona Kitty Salovaara.

”Lähdimme aikanaan tekemään yritystä jo olemassa olevan toiminnan päälle. Silloin mukana seuraa automaattisesti asioita, joita ei välttämättä itse täysin allekirjoita. Oli aika pitää tilannekatsaus, ennen kuin lähdemme viemään yritystä ulkomaille”, Salmi perustelee tehtyjä muutoksia.

Vaikka Salmi kuvailee brändiuudistusta kokonaisvaltaiseksi, tunnistaa tuotteet hänen mukaansa edelleen Pihkaksi. 

”Selkeytimme tuotteiden linjaa ja muutimme visuaalista ilmettä hillitympään suuntaan – mutta siitä huolimatta värejä tullaan näkemään laukuissa edelleen.”

Suosituista laukku-workshopeista ei uudistuksessa luovuttu. Kursseja järjestetään useita kuukaudessa, ja ne ovat Salmen mukaan joka kerta lähestulkoon loppuunmyytyjä. 

Pihkan nykyiset omistajat Sofia Salmi ja Roosa Mattsson tulivat alun perin merkille työharjoitteluun.

Pihkan haasteiksi Salmi nimeää kauppiaille tutun nelikon: pandemia, sota ja siitä seurannut energiakriisi sekä yleinen epävarmuus taloudessa. Maailman myllerryksistä huolimatta Pihkan liikevaihto on kasvanut tasaisesti joka vuosi. Tilikauden tulokset sen sijaan ovat olleet vuoroin plussalla, vuoroin miinuksella.

”Kasvuvaiheessa tämä on nollasummapeliä. Kaikki tuleva raha menee kehitystyöhön ja kasvuun. Siksi suuria voittoja ei vielä odotakaan.”

Salmea kirittävät eteenpäin Samu-Jussi Kosken sanat. Koski oli todennut, että harva yritys pystyy tarkastelemaan itseään niin tarkasti ja kriittisesti kuin Pihka.

”Olemme hyvin kartalla siitä, keitä olemme, mitä teemme ja missä olemme. Vahvuutemme on edetä kohti tavoitteitamme määrätietoisesti ja sitkeästi.”

Pitkän tähtäimen ajattelusta kertoo myös yrittäjäkaksikon suhtautuminen lomailuun. Pihkalla tehdään töitä ahkerasti mutta ei ympäripyöreää päivää.

”Alusta saakka olemme pitäneet myös lomia. Emme halua ajaa itseämme piippuun tai repiä pikavoittoja omasta selkänahasta. Olemme laittaneet oman jaksamisemme etusijalle, mikä korreloi kasvuvauhtiin – menemme eteenpäin hitaasti mutta varmasti.”

Kuvat Pihka Collection

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.