Koruttamo-brändin perustaja Sanna-Maaria Ahola valmistaa jalometallikoruja päivätyönsä ohessa ja pikkulapsiarjen pyörteissä.

Sanna-Maaria Aholasta tuli koruseppä oikeastaan vähän vahingossa. Kansalaisopiston tekemän tuplabuukkauksen takia hän päätyi keramiikkakurssin sijaan hopeakorukurssille.

”En ollut koskaan ajatellut, että osaisin tehdä käsilläni mitään. Koulussa en ollut hyvä kuvaamataidossa enkä käsityössä”, Ahola paljastaa.

”Nyt ajattelen, että kaikki asiat ovat opeteltavissa. Täytyy vaalia uteliaisuutta eikä kangistua kaavoihin ja lykätä omien unelmien tavoittelemista.”

Alasta innostuttuaan rovaniemeläinen Ahola lähti opiskelemaan Kouvolaan koru- ja pienesinevalmistuksen artesaaniksi. Samalla reissulla viereisestä kunnasta löytyi rakkaus, ja nyt nelihenkinen perhe koirineen asuu Nokialla.

Ajatus yrittäjyydestä alkoi orastaa toisen tyttären syntymän jälkeen vuonna 2021, kymmenen vuotta opintojen aloittamisesta. Vanhempainvapaansa lopun lähestyessä Ahola oli jo päättänyt jättää päivätyönsä ja ryhtyä kokoaikaiseksi korusepäksi, mutta toisin kävi. 

”Kotimme kattovauriosta tuli takkiin 25 000 euroa. Se pakotti miettimään, millä vauhdilla ja mihin suuntaan omaa yritystoimintaa on järkevää lähteä kehittämään.”

Ahola tiesi, ettei pienyrittäjänä voisi lähteä kilpailemaan tuotteiden hinnalla, joten hän päätti keskittyä rauhassa brändin rakentamiseen päivätyönsä ohella. Hän ilmoittautui Flourish & Thrive Academyn verkkokurssille, jonka opeilla avasi verkkokaupan vuoden 2022 kesällä. Lisäksi Ahola on opiskellut tuotekuvaamista tukenaan Nelli Kivisen pienyrittäjille suunnattu verkkokurssi.

Ja juuri kuviin liittyvän vinkin Ahola haluaa jakaa muille aloitteleville yrittäjille.

”Brändin visuaalinen maailma kannattaa rakentaa unelma-asiakasta miettien. Laitoin verkkokauppaan aluksi kuvia, joita itse halusin nähdä. Puolen vuoden päästä ne tuntuivat kuitenkin vääränlaisilta.”

Nyt Ahola tietää, että vaatii aikaa muodostaa itselleen näkemys siitä, miltä brändin tulisi näyttää. Varsinkin silloin, jos ei pysty ulkoistamaan kehitystyötä ammattilaiselle.

”Pinterestiä selaamallakin voi oppia – siinä samalla tekee ajatustyötä brändin visuaalisen maailman eteen.” 

Työssäkäyvälle kahden alle kouluikäisen lapsen äidille oman brändin luominen tyhjästä on ollut hidas prosessi, ”kuin pieni maraton”.

”Brändityölle on jäänyt aikaa tunti tai pari päivässä”, Ahola laskeskelee.

”Friija-sarjan korut ovat saaneet inspiraationsa sulamisvesistä, niiden liikkeestä ja auringonvalon välkkeestä – ja sarjan nimi ehkä alitajuisesti Riia-koirastamme”, Ahola nauraa.

Ahola valmistaa Koruttamo-brändinsä kulta- ja hopeakorut pienessä pajassaan apunaan muun muassa nestekaasupoltin, letkupora, mikroskooppi, ilmanpainekaiverrin, ultraäänipuhdistin ja kiillotuskone.

”Valun olen suosiolla ulkoistanut, koska se vaatisi suuret laiteinvestoinnit ja isomman työtilan.”

Koruttamon Friija-valmismalliston lisäksi Ahola tekee koruja myös tilaustyönä asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kaikkien hänen käsissään syntyneiden töiden tavoite on sama.

”Haluan valmistaa ihmisille niin arki-, juhla- kuin bisnespukeutumisen osaksi sopivia luottoasusteita. Tarkoitus on, että valmistamani korut ovat niin ajattomia, että ne siirtyisivät käytössä sukupolvelta toiselle.”

Suomalaiset käyttävät aika pieniä koruja, Ahola harmittelee.

”Kookkaammilla koruilla voisi herättää muiden huomion ja kiinnostuksen, mutta moni säästää näyttävät korut juhliin. Laadukas koru kyllä kestää käytön sekä arjessa että juhlassa. Korut tuovat arkeen luksusta.”

Perinteisen kiillotetun pinnan sijaan Koruttamon koruissa on tekstuuria, jonka Ahola saa aikaan kehittämällään salaisella menetelmällä.

Parhaillaan Ahola on kolmen kuukauden mittaisella lomautusjaksolla tukkualan päivätyöstään. Heti lomautuksesta kuultuaan hän päätti käyttää siitä seuraavan vapaa-ajan hyödyksi. Arkipäivistä puolet kuluu tuotteiden valmistamiseen, loput yritystoiminnan kehittämiseen.

”Olen muun muassa verkostoitunut, suunnitellut uusia tuotteita, opetellut somemarkkinointia ja selvittänyt mahdollisuuksia starttirahaan. Tavoitteeni on, että korujen valmistaminen olisi ainoa työni mahdollisimman pian.”

Unelmissa siintää perheyritys.

”Hienointa olisi, jos tyttäreni haluisivat jatkaa aloittamaani työtä aikuisiksi kasvettuaan.”


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Iina Kaisko ja Sanna-Maaria Ahola

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.