Hanimaa-brändin perustaja Aaminah Hietalan ura vaatesuunnittelijana sai alkunsa opiskelijatyönä tehdystä huivimallistosta.

Suloinen. Se tullee ensimmäisenä mieleen helsinkiläisbrändi Hanimaan nimestä.

”Hanimaa oli vanhassa työpaikassani IT-tuen keksimä sähköpostin salasanani. Minulta meni aikoinaan hetki tajuta, että se on etunimeni väärinpäin”, Aaminah Hietala kertoo nauraen.  

”Nimesin brändini Hanimaaksi, sillä se kuvastaa hyvin tyyliäni, siinä on hauska tarkoitus ja se jää hyvin mieleen.”

Hietala perusti Hanimaan kaksi vuotta sitten, mutta ensikosketus muotialaan tapahtui jo kymmenen vuotta aikaisemmin.

”Vuonna 2011 suunnittelin hijab-malliston silloisen opiskelukaverini kanssa. Siitä innostuneena suunnittelin musliminaisille myös vaatemalliston.”

Muslimiksi kääntynyt suomalaissyntyinen Hietala esitteli suunnittelemiaan vaatteita Helsingin kulttuurikeskuksessa ja Islam Expo -messuilla. Vastaanotto oli hyvä.

”Kukaan ei ollut aiemmin tehnyt Suomessa mitään vastaavaa. Muotinäytökset olivat täynnä ihmisiä ja yhteydenottoja tuli joka suunnasta”, hän muistelee.

Hietalaa pyydettiin antamaan haastatteluja lehtiin – ja lisäksi pitämään työväenopiston huivikurssia, osallistumaan dokumenttiin sekä puhumaan Aalto-yliopiston tapahtumaan musliminaisten muodista.

”Kieltäydyin monesta mielenkiintoisesta tarjouksesta, sillä en halunnut olla niin paljon esillä. Aikakin oli kortilla, sillä odotin kolmatta lastani ja opintoni olivat kesken.”

Hietala myös epäilee, olisiko aika oikeasti ollut otollinen muslimimuotia valmistavalle yksinyrittäjälle.

”Suomen muslimiyhteisö oli nykypäivään verrattuna hyvin pieni, eikä suomalaista käsityötä arvostettu niin paljon kuin nyt.”

Kului vuosia, tuli koronapandemia ja lomautus työpaikasta. Yhtäkkiä ylimääräistä aikaa olikin.

”Lapset olivat kasvaneet eivätkä tarvinneet minua niin paljon enää. Oli mahdollisuus ajatella enemmän itseään. Mietin, että jos en nyt uskalla, kadun myöhemmin.”

Hanimaan yhden koon vaatteet on suunniteltu istumaan erimuotoisille ja -kokoisille vartaloille. ”Ostan kankaani kotimaisilta kangastukuilta. Kankaat tulevat Euroopan sisältä, suurin osa Turkista”, Hietala kertoo.

Hietalan visio oli alusta alkaen vahva. Vuoden päivät hän suunnitteli, valmisti, testasi, selvitteli, täytti lomakkeita, rakensi verkkosivuja ja valokuvasi. Nyt hän tekee vaatteita, joita itsekin pitäisi. 

”Hanimaan tuotteet heijastavat omaa persoonallista tyyliäni. En seuraa kovinkaan aktiivisesti kauden trendejä tai muita suunnittelijoita, vaan luon vaatteita omien mieltymysteni mukaan. Jokainen vaate on kuin taideteos.”

Visiotaan Hietala pääse ilmentämään erityisesti vaatteiden värjäysvaiheessa. Värjääminen hoituu usein ulkona, myös talvisin. Ulkona tilaa on enemmän, eikä sotkua tarvitse pelätä samalla tavalla kuin sisätiloissa. Lisäksi raitis ilma lisää työturvallisuutta. 

”Kangasvärejä käsitellessä pitää käyttää suojahanskoja, suojalaseja ja hengityssuojainta. Hienojakoista jauhetta ei saa hengittää.”

Kasvivärit olisivat riskittömämpiä, mutta eivät sovi Hietalan tarpeisiin.

”Valitettavasti kasveilla ei saa aikaan kirkkaita, voimakkaita värejä. Kasviväreissä myös värinpitävyys on usein heikompaa. Toivottavasti tulevaisuudessa kehitetään värejä, jotka ovat kestäviä mutta myös mahdollisimman ekologisia.”

Hanimaan tuotteiden uniikit ja omaleimaiset batiikkikuvioinnit syntyvät muutamalla eri tekniikalla: solmujen ja pihtien avulla tai taittelemalla kangas tiettyyn muotoon ennen värjäystä. Tarkemmat kuviot Hietala tekee pensselillä maalaten, printit kumilevyllä painaen.

”Eniten käytän jäävärjäystä. Kun jää ja kangasvärit sulavat yhteen, kankaaseen muodostuu kaunis, vesivärimäinen pinta”, Hietala kuvailee.

Aaminah Hietala iloitsee erityisesti siitä, kuinka monipuolisesti yrittäjänä saa käyttää luovuuttaan. Iloa tuo varsinkin valokuvaaminen. ”Kun vaate on vihdoin valmis, malli pukee sen päälleen ja otan valokuvia, näen, kuinka vaate herää kuvissa eloon. Visuaalisuus on minulle todella tärkeää.”

Hanimaan tuotteita voi ostaa brändin omasta verkkokaupasta. Jälleenmyyjiä on yksi: Miela Tampereella. Pari kertaa vuodessa Hietala järjestää pop-up-tapahtumia Helsingissä. Niistä ilmoitetaan brändin verkkosivuilla ja somekanavissa.

Ahkeran brändin rakentamisen jälkeen pienetkin onnistumiset ovat maistuneet makealta – esimerkiksi, kun ihmiset ovat tulleet pop-upeihin varta vasten Hanimaan tuotteiden takia.

”Perustin yrityksen nollasta ja olen luonut kaiken itse. Viime keväänä työ alkoi vihdoin tuottaa tulosta. On ihana tunne, kun joku kävelee kadulla vastaan suunnittelemassani vaatteessa.”

Tulevaisuuden toiveetkin on jo valmiiksi listattu.

”Olisi hienoa tehdä yhteistyötä stylistien kanssa ja saada Hanimaan vaatteita näkyviin muotilehtiin, televisio-ohjelmiin ja artistien päälle. Haaveeni olisi joskus järjestää yhtä ikoninen ulkomuotinäytös kuin Marimekon jokakeväinen Esplanadin-näytös.”  

Hietala unelmoi myös kansainvälisestä menestyksestä. 

”Mutta ensin pitää valloittaa Suomi.”

Teksti Johanna Rämö
Kuvat Aaminah Hietala

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.