Fmam on valmistanut lasten nahkamokkasiineja käsityönä Munkkivuoressa kahdeksan vuoden ajan. Vuosi sitten yhteyttä otettiin Japanista.

Palo tehdä käsillä jotain. Se oli sytyke Päivi Sillanpää-Ojalan yrittäjän uralle. 

”Vuonna 2015 moni ystävistäni oli raskaana. Vauvajuhliin vaippakakkuja askarrellessani mietin, että olisi kiva tehdä niihin jotain lisää itse”, Sillanpää-Ojala kertoo. 

Niinpä hän piirsi kaavat, hankki lähellä sijainneesta ompelimosta muutamia nahkapaloja ja ompeli niistä käsin pienet tossut. Paitsi vaippakakkujen sisälle tossuja päätyi myös ystävien lasten ja juuri päiväkodin aloittaneen oman pojan jalkoihin. Tuolloin lastentarhanopettajana työskennellyt Sillanpää-Ojala vietti päivänsä päiväkodissa itsekin. Tossujen tekeminen oli kiva harrastus.

”Ystävieni kehotuksesta perustin lopulta tossuille oman Instagram-tilin ja lähetin niitä muutamalle bloggaajalle. He ihastuivat tuotteisiin, ja julkaisivat niistä kuvia omissa kanavissaan.”

Se, mitä seuraavaksi tapahtui, hämmästyttää Sillanpää-Ojalaa vielä kahdeksan vuoden jälkeenkin. 

”Homma räjähti täysin käsiin. Lastenvaatebuumi oli kovimmillaan, ja tilauksia alkoi tulvia. Aamuisin vein lapsen päiväkotiin, jatkoin itse töihin toiseen ja illalla muun perheen mentyä nukkumaan ompelin tossuja aamukolmeen saakka.” 

Sillanpää-Ojala jaksoi tätä muutaman kuukauden ajan, kunnes irtisanoutui päivätyöstään ja ryhtyi päätoimiseksi yrittäjäksi.

”Monelle tulee yllätyksenä, että Fmamin tuotteet tehdään alusta loppuun saakka käsityönä; että ne eivät tule tehtaasta, vaan oikea ihminen on piirtänyt, leikannut, ommellut ja viimeistellyt ne”, Sillanpää-Ojala kertoo.

Yrityksen nimeksi tuli Fmam, ja tossut eli mokkasiinit tehdään edelleen käsityönä Helsingissä. Sillanpää-Ojala ostaa ompelutyötä alihankintana parilta suomalaiselta yksinyrittäjänaiselta, mutta pääosin tuotteet valmistuvat hänen Munkkivuoressa sijaitsevassa työhuoneessaan. Lisäksi apuna on yksi osa-aikainen työntekijä.

Vuosien aikana tuotevalikoima on laajentunut nahkaisiin tuttinauhoihin, rusetteihin, henkseleihin, hiusasusteisiin, korvakoruihin ja laukkuihin. Aikuisille suunnatut tuotteet paikkaavat hienoista kysynnän hiipumista, jonka lastenvaatebuumin päättyminen aiheutti. Toisaalta vastasyntyneiden nahkamokkasiinit ovat niche-tuote, joiden myyntiin trendit eivät juurikaan vaikuta.

”Mokkasiineja ja lasten rusetteja tilataan paljon ristiäisiin. Niiden funktio on erilainen kuin käyttövaatteen, sillä tilaisuuden jälkeen ne säilötään usein muistoksi laatikkoon”, Sillanpää-Ojala sanoo.

”Hieman vanhemmille lapsille mokkasiineja tilataan päiväkotia varten. Päiväkodit edellyttävät sisätossujen käyttöä, ja moni vanhempi haluaa tukea ostopäätöksillään suomalaista käsityötä.”

Kotimaisuuden lisäksi myyntivalttina on turvallisuus – tärkeä asia, kun kyse on lastenmuodista.

”Kaikkien Fmamin tuotteiden materiaali on pohjoismaista ekologisesti tuotettua kromivapaata nahkaa. Kierrätysnahan käyttö ei ole vaihtoehto, sillä sen alkuperästä ja esimerkiksi käytetyistä väriaineista ei voi saada tarpeeksi varmaa tietoa. Lapset kun tuppaavat pistää tossuja välillä suuhunsakin.”

”Haaveilin pitkään laukkujen suunnittelemisesta ja valmistamisesta. Nyt iloitsen joka kerta, kun Fmamin laukkuja tulee katukuvassa vastaan”, Sillanpää-Ojala sanoo.

Fmamin tuotteita voi ostaa brändin omasta verkkokaupasta ja kesän jälkeen Munkkivuoren työhuoneelta, jonka ovia on tarkoitus pitää avoinna asiakkaille kerran viikossa. Aukioloajoista viestitään Fmamin somekanavissa. Jälleenmyyjiä on muutama ympäri Suomen, muun muassa Miela Designroom Tampereella ja Koto Jyväskylässä.

”On kiva, että tuotteita myydään myös kivijaloissa. Nahka on niin pehmeää, että on ihan eri fiilis päästä koskettelemaan tuotteita kuin vain katsoa niiden kuvia nettikaupasta.”

Viime syksynä Fmamin mokkasiineille ja laukuille myönnettiin Design from Finland -merkki.

”Tunnustus tuntuu erityisen hienolta siksi, että en ole ammattimuotoilija ja siitäkin huolimatta tuotteiden design on arvioitu merkin arvoiseksi”, Sillanpää-Ojala iloitsee.

Toisen ylpeyden hetken yrittäjä koki vuosi sitten keväällä, kun tavarataloketju Stockmann otti merkin tuotteet osaksi verkkokauppansa Online Exclusive -valikoimaa. Myös jokainen brändiyhteistyö on ollut tärkeä; niitä Fmam on tehnyt Noshin, Kaikon ja Kiedon kanssa – ja tulevaisuudessa monen muunkin suomalaisen merkin kanssa, Sillanpää-Ojala toivoo.

Mokkasiinien lisäksi Fmamin valikoimaan kuuluu muun muassa hiusasusteita. Hävikkiä vältetään tekemällä tuotannon hukkapaloista korvakoruja ja valmistamalla suurin osa tuotteista vasta tilauksesta.

Seuraavaksi kiikarissa on kansainvälistyminen ja – kuten monella muullakin suomalaisbrändillä – Japanin-markkinat. Maahan ollaan lähdössä lasten tuotteet edellä ja sloganilla Nordic happiness for little feet.

”Agentuuri Japanista otti minuun reilu vuosi sitten yhteyttä. He uskovat, että Fmamin tuotteiden minimalistisuus, kaunis muotoilu ja luonnonläheiset sävyt vetoavat paikallisiin kuluttajiin. Tämä on hidas polku, mutta jännityksellä odotan, mitä se tuo tullessaan.”

Japanin läpimurtoa odotellessa Sillanpää-Ojala keskittyy tekemään brändin nimestä tunnettua kotimaassa. Kahdeksan vuoden aikana nimi on ehtinyt muuttua kerran.

”Kun vuosia sitten avasin tuotteille Instagram-tilin, annoin tilille nimeksi For minis and mommies. Fmam on lyhenne siitä. Tuolloin en vielä ajatellut perustavani yritystä, vaan ajatuksena oli tehdä lapsille ja äideille söpöjä samistelujuttuja, esimerkiksi toisiinsa mätsääviä tossuja ja kaulakoruja.”

Lopulta alkoi kuitenkin tuntua, että nimi rajoittaa liiketoimintaa.

”Kun laajensin valikoimaa aikuisten tuotteisiin, halusin tietoisesti häivyttää nimestä mommiesin – Fmamin tuotteita voi ostaa, vaikka ei äiti olisikaan.”


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Fmam

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.