Suomalainen Kasperi kasvaa vastuullisesti ja omaehtoisesti. Nyt Vallilan studiolle haetaan harjoittelijaa.

Hyvä yritys ratkaisee jonkun ongelman, sanotaan. Se on myös helsinkiläisen Kasperin lähtökohta. Kasperin yritystarinan mukaan idea syntyi perustaja ja pääsuunnittelija Janne Kasperi Suhosen pettymyksestä. Valokuvaajana työskennellyt Suhonen ei löytänyt tarpeeksi laadukasta, toimivaa ja kestävää laukkua. Niinpä sellainen piti tehdä itse.  

Loppukesästä 2023 Vallilaan muuttanut Kasperi on kasvanut reilun 280 000 euron liikevaihtoa (2022) tekeväksi kahden miehen yritykseksi. Suhonen ja yhtiökumppani Michael Tervanen avaavat sanaisia reppujaan Fashion Finlandin haastattelussa.  

Kun muotialalta on uutisoitu viime kuukausina huonoja uutisia, Kasperilta irtoaa positiivisempaa tarinaa.  

Vuonna 2015 perustetun Kasperin kaksikko on onnistunut hiomaan yrityksen liiketoiminnan kannattavaksi ja bisnesmallin omannäköiseksi. Menestystuotteen raaka-aineita ovat ajaton design, laadukkaat materiaalit, henkilökohtainen palvelu ja tuotanto Suomessa.   

Perustaja Janne Suhonen kertaa Kasperin kehitysvaiheita viime vuosilta.  

”Vuonna 2018 dumppasimme laukut jälleenmyynnistä eli myymme laukkuja vain direct-to-consumer-periaatteella, suoraan asiakkaalle. Alkuun kasvu oli hidasta, mutta mallin löytymisen jälkeen omarahoitteinen kasvutahti on kiihtynyt”, Suhonen lausuu.  

”Omarahoitteisuus tarkoittaa, että pystymme toteuttamaan omaa selkeää visiotamme ilman ulkopuolisia häiriöitä.”  

Visio näkyy asiakastyytyväisyydessä. Tänä vuonna Kasperille on tullut kaksi tuotepalautusta.  

Kasperin reppuja tehdään yleensä sitä mukaa, kun niitä tilataan. Asiakkaiden suosikkituote on Fold Top -nahkareppu.

Menestys näkyy tietysti luvuissa, jotka ovat hyviä erikoistuotetta valmistavalle kahden miehen yritykselle.  

Vuodesta 2020 vuoteen 2021 Kasperin liikevaihto kasvoi 100 prosenttia. Vuodesta 2021 vuoteen 2022 kasvua oli 47 prosenttia. Tulos oli viime vuonna pari tonnia plussalla ja samansuuntainen kehitys on jatkumassa. Tänä vuonna tavoitteena on ylittää 350 000 euron raja. 

”Pandemia oli meille itse asiassa hyvää aikaa”, Suhonen kertoo.  

Hän viittaa retkeily- ja ulkoilubuumiin. Kasperin laukut löysivät pandemiavuosina metsän ja vaeltamisen löytäneistä kaupunkilaisista uusia asiakkaita Suomesta USA:han ja Aasiaan asti.  

Yksinkertaisuus voi olla kaunista, mutta se on myös järkevää bisnestä nykymaailmassa. Kasperin laadukkaat nahkareput ovat niin sanottuja hitaita tuotteita. Reppuja tehdään yleensä sitä mukaa, kun niitä tilataan. Se on vastuullista.  

Michael Tervanen kertoo, että moni verkkokauppa kertoo asiakkaalle uutisia hintojen laskun kautta. ”Nyt on aika ostaa” tarkoittaa yleensä alennusmyyntiä.  

Kasperilla ostoprosessi on erilainen. Asiakas tilaa laukun ja maksaa samalla sadan euron varausmaksun. Varausmaksun ja laukun toimituksen välillä Kasperin viestintäosasto – tähän asti Suhonen ja Tervanen – alkavat tiedottaa ja tarinoida asiakkaalle laukun valmistuksen edistämisestä. Asiakassuhde syvenee jo ennen kuin reppu on saatu selkään.  

Tärkeintä on, että tilauskirjamalli antaa myös yrittäjille suoraa dataa siitä, mitä asiakkaat haluavat ja mikä myy.  

”Tällaisella mallilla meidän ei tarvitse tehdä kompromisseja laadusta”, Suhonen sanoo.  

Laatu mainitaan Kasperi-kaksikon puheissa usein. Janne Suhonen kuvailee, että Kasperi-laukku laatutuotteena on tavallaan muotiskeneä, mutta sopivasti irrallaan trendeistä.  

”Olemme itse luoneet oman maailmamme. Kasperi-laukku on laadukas ja ajaton”, Suhonen sanoo.  

Vallilan studion seinillä maailmalle lähdössä olevien tuotepakkausten kyljessä on painettuna Kasperin tuotefilosofia, laadun tae ja slogan: For Life.  

”Kasperin brändi on metsässä, sanomme. Mutta kyllähän kaupunkien kehitys eli pyöräily ja laajempi liikkuminen auttavat nekin reppuvalmistajaa”, Janne Suhonen sanoo. Pikkureppu sopii työmatkalaisen selkään.

Isommassa bisneskuvassa Kasperi sijoittuu jonnekin kulutustuotteen ja luksustuotteen väliin. Suosikkituote Fold Top -nahkareppu maksaa 660 euroa, tosin siihenkin Kasperi on keksinyt innovaation. Monellakin tapaa Kasperin bisnesmalli pakenee konventioita kuin eräilyn löytänyt ja toimistotyöhön kyllästynyt konsultti Teams-palavereja.  

”Jokainen verkkokaupan opas kertoo, että kaupassa pitää olla myös kättelytuotteita eli jotain edullisemman hintaluokan tuotteita. Teimme 70 euron lompakon, mutta laukkuja menee”, Suhonen naurahtaa.  

Halvemman sijaan Kasperi alkoi myydä kalliimpaa. Yhdessä veitsivalmistaja Rosellin kanssa tehtiin Kasperi-puukko ja -kirves. Oheistuotteisiin kuuluvat myös erilaiset varusteremmit, kahvipannu ja oma kahvi. Näistä kaikista on tehty erilaisia settejä eli tuotekokoelmia. Neronleimaus on myydä reppu täytenä: esimerkiksi Kasperi x Roselli Explorer Set maksaa 1 295 euroa – alkaen.  

”Muita Fold Top -settejä ovat esimerkiksi Kasperin asiakasheimojen mukaan nimetyt ja speksatut Minimalisti, Roudari, Kahvittelija ja Samoilija”, Tervanen kertoo. 

Lisämyynnistä lisämyynnin takia ei ole kyse – kaikki oheistuotteet tulevat tarpeeseen metsässä ja ovat suurelta osin Kasperin designia, vaikka valmistaja onkin Rosellin kaltainen suomalainen kumppani.  

Ja näitä paketteja myydään jopa 20 prosenttia kaikesta kaupasta.  

”Keskiostos Fold Top -repuissa on meillä näiden erilaisten settien tai pakettien vuoksi noin 800 euroa. Kaikista laukuista keskiostos noin 660 euroa, muita lisätarvikkeiden ostoja emme yleensä laske keskiostokseen”, Michael Tervanen kertoo. 

”Alussa pyörimme designmessuilla, mutta perusasiakkaamme on kaikkea hipistä vuorineuvokseen. Suomi on suurin markkina, sitten USA”, hän jatkaa.  

Koska jälleenmyyjäverkostoa ei ole, Kasperin pyhin on oma verkkokauppa. Siihen on panostettu. Janne Suhonen ammattivalokuvaajana kuvaa kaiken itse.  

”Väitän, että kuvamateriaalimme kestää vertailun kenen tahansa kanssa”, Suhonen sanoo.  

Kaikesta brändin kuvamateriaalista vastaa Kasperin perustaja ja pääsuunnittelija Janne Suhonen, joka on ammatiltaan myös valokuvaaja.

Saitti onkin verkkokaupan mallioppilas. Kiinnostavaa sisältöä, näyttävää videota, metsien maailmaa. Jos luulet, että laadukkaaseen nahkareppuun tulee himo vain sitä hiplailemalla, et ole käynyt Kasperin verkkokaupassa. Kiinnostava ja koukuttava osio ovat asiakkainen arviot, joiden kohdalla on vaikea päättää, hämmästyykö enemmän asiakkaiden kirjoitustaidosta vai Kasperi-rakkaudesta. 

Saitilla ja Kasperin sosiaalisen median kanavissa avataan paitsi brändin vastuullisuutta myös bisnesmallin monipuolisuutta. Laukkujen myymisen lisäksi Kasperilla on käytössä laukkujen lainauspalvelu ja luonnollisesti korjauspalvelu. 

Nyt on starttaamassa myös ”kirjastopalvelu” eli Kasperi laittaa muutaman repun kiertämään maailmaa (potentiaaliselta) asiakkaalta toiselle. Kun kuluttaja Saksassa lainaa reppua matkalleen, mukana seuraa vihko, johon lainaaja kirjoittaa matkakertomusta. Lainan jälkeen hän lähettää sen suoraan seuraavalle ihmiselle, joka saattaa olla Saksassa tai vaikkapa Ranskassa. Kasperille se on koukuttavaa testausmarkkinointia ja tarinoiden keruuta omaan somemarkkinointiin.  

Janne Suhosen mukaan Kasperin kasvua ovat auttaneet monet trendit. Yksi on lentomatkustamisen muutos: nykyisillä käsimatkatavahinnoilla kunnon reppu on järkevä matkakumppani. Laajemmasta matkailun muutoksesta tai vaeltamisen suosion kasvusta puhumattakaan. 

”Kasperin brändi on metsässä, sanomme. Mutta kyllähän kaupunkien kehitys eli pyöräily ja laajempi liikkuminen auttavat nekin reppuvalmistajaa”, Janne Suhonen sanoo.  

Harjoittelijahaku:

Seuraava askel Kasperin kasvussa on harjoittelijan haku. Kasperi hakee Vallilaan innostunutta tekijää oppimaan muotikauppaa, asiakaspalvelua, sisällöntuotantoa, tilausten hoitoa ja muita tehtäviä. Kysy harjoittelusta Kasperilta ja lue lisää harjoittelusta täältä.



Teksti Jani Niipola
Kuvat Janne Suhonen

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.