Malta Valtovirta ja Jukka Puljujärvi etsivät Lapin luonnosta ammentavalle Hálo-brändilleen jatkajaa.

Marta Valtovirran mieli on haikea. Hänen ja Jukka Puljujärven vuonna 2017 perustaman Hálon Fredrikinkadun-liikkeen ovi sulkeutui viimeistä kertaa lauantaina, ja kaksikko on ilmoittanut laittaneensa brändinsä myyntiin. Päätös ei ollut helppo, saati nopea.

”Tämä on vaatinut pitkän ajatustyön. Viime vuodet ovat olleet haastavia. Vaikka ensimmäinen koronavuosi toi meille kasvua, se oli henkisesti raskas.”

Viimeinen niitti oli muotimarkkinan lamaannuttanut Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

”Vaikutukset näkyvät myös kansainvälisessä kaupassa: jälleenmyyjämme sulkivat myymälöitään ja messuilla huomasi, ettei valikoimaan uskalleta ostaa uusia merkkejä”, Valtovirta kertoo.

Lisäksi nousseet raaka-ainekustannukset ja asiakkaiden houkuttelu ostoksille alekampanjoiden avulla ovat katteesta pois.

”Olemme joutuneet pitämään alekampanjoita enemmän kuin omaan arvomaailmaamme sopii. Yrityksen kannalta ei ole mitään järkeä myydä koko ajan alennuksella.”

Kulut on nyt vedetty minimiin: Valtovirta ja Puljujärvi tekevät kaiken kaksin, kun parhaimmillaan työntekijöitä oli seitsemän. Hálo jatkaa edelleen verkkokauppana, mutta samaan aikaan yritykselle etsitään uutta omistajaa.

Jukka Puljujärvi ja Marta Valtovirta perustivat Hálon vuonna 2017. ”Uskon edelleen kivijalkakauppaan, mutta Hálon kohdalla emme vain kokeneet sitä tarpeeksi kannattavaksi”, sanoo Valtovirta seitsemän vuotta myöhemmin.

Millaisen brändin ostaja itselleen sitten saisi? 

Sanalla sanoen upean, vastaa Valtovirta.

”Olemme onnistuneet Jukan kanssa luomaan jotain ainutlaatuista: tunnistettavan brändin, joka inspiroituu Lapin kahdeksasta vuodenajasta, haloilmiöstä ja Reidar Särestöniemen taiteesta. Hálon design on lähellä tuotettua, ajatonta mutta omintakeista.”

Toiveissa olisi löytää toiminnalle jatkaja, jolla olisi brändin kehittämiselle energiaa sekä kykyä viedä eteenpäin kansainvälistymistä – ja joka jakaisi perustajiensa arvot. Arvoja kuvastaa Lapin luonto sellaisena kuin Valtovirta ja Puljujärvi sen näkevät.

”Lappi edustaa meille puhtautta, hiljaisuutta ja laadukkuutta.”

Alustavia keskusteluja kiinnostuneiden kanssa on jo käyty. Mutta vielä ehtii mukaan, Valtovirta vakuuttaa.

”Nyt ei puhuta päivistä tai viikoista, vaan käymme prosessin rauhassa läpi.”

Oli rakkaan brändin kohtalo mikä tahansa, Valtovirta kertoo olevansa valmis kääntämään yritystarinassa seuraavan sivun. Luottoa tulevaan löytyy.

”Uskon Suomi-muotiin ja siihen, että tilanne vielä elpyy. Toivoisin, että suomalaisen designin korkea arvostus näkyisi myös siten, että sitä ostetaan.”

Teksti Johanna Rämö
Kuvat Dominika Montonen-Koivisto

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.