Suomen kansallisbaletissa työskennellyt Eric Christison vaihtoi tanssitaiteen huippumuotitalojen muotikuviin ja näytöksiin, joiden koreografina hän nykyisin toimii.
Eric, nykyisin teet koreografioita maailman johtavien muotitalojen mainoskampanjoihin ja näytöksiin. Mutta mistä kaikki alkoi?
”Kaikki alkoi tanssista. Aloitin tanssimisen lukiossa ja silloin kävin myös elämäni ensimmäisellä balettitunnilla. Suhtauduin balettiin melkein pakkomielteisesti ja aloin harjoitella joka ikinen päivä. Kaksi vuotta myöhemmin, 17-vuotiaana, pääsin Kanadan kansallisbaletin balettiakatemiaan, jossa harjoitellaan ammattitanssijan uraa varten. Kolme vuotta myöhemmin muutin Lontooseen ja pääsin töihin Englannin kansallisbalettiin. Olin siellä vuoden, kunnes minulle tarjottiin sopimusta Suomen kansallisbaletista. Tulin Helsinkiin kolmeksi vuodeksi. Helsingistä urani jatkui vielä Sveitsiin, jossa tein sopimuksen Ballet Zürichin kanssa.”
Miksi vaihdoit tanssin muotiin?
”Tanssin ohella olen aina rakastanut muotia ja taidetta. Kun lopetin balettiurani muutama vuosi sitten, videoiden suosio muotimaailmassa oli kasvamassa. Alalla herättiin siihen, että työryhmässä voisi olla tarvetta koreografille, joka ymmärtää fyysisen liikkeen ja visuaalisen ryhmityksen tärkeyden. Kymmenen vuoden balettiurani jälkeen halusin tehdä jotain, jossa olisi luovaa haastetta ja jossa taide, elokuva ja design yhdistyisivät. Otin yhteyttä valokuvaajiin, joihin olin tutustunut jo tanssivuosinani. Se käynnisti lumipalloefektin, ja tuttujen ihmisten avulla vaihdos tanssista muotiin oli aika vaivatonta.”
Olet työskennellyt maailman arvostetuimmille muotitaloille, kuten Chanelille, Diorille, Guccille ja Louis Vuittonille. Millaista työsi muotibrändien kanssa on, ja mikä keikka on jäänyt erityisesti mieleesi?
”Työssäni ohjaan mallien liikehdintää ja kehonkieltä sekä jalostan tiimiläisten ideoita käytäntöön, eli vastaamaan kuvausten visuaalista tarinaa tietyn malliston ja teeman ympärille. Näytöksissä keskustelen suunnittelijan ja hänen tiiminsä kanssa heidän visiostaan ja suunnittelen sen pohjalta liikkumisreitit, ajoitukset, dynamiikan ja show’n päätöksen. Muistan ikuisesti ensimmäisen keikkani Guccille. Kyseessä
oli erikoismalliston kuvaukset, jossa keskityttiin kustomoituihin laukkuihin. Inspiraationa oli nuori Elton John, ja yhdellä kuvausten malleista oli jalassaan Johnin vanhat kengät. Kuvaukset pidettiin Englannin Leedsissä, ja tuotannon mittakaava oli järisyttävä: pelkästään malleja oli 150.”
Olet etsinyt työksesi myös valokuvamalleja ja löytänyt muun muassa Ruoholahden metroasemalta huippumuotitalojen näytöksiin päätyneen Kerkko Sariolan. Millaista työtä se on?
”Totta! En ole tosin kovin aktiivinen malli-scout, mutta näen aika helposti, millainen kasvo voisi sopia alalle, ja kuka voisi tehdä uraa mallina – tai saada ainakin kiinnostavia kokemuksia. Tunnen piirit ja yritän aina kertoa mallikokelaille avoimesti, että kyse on ihan oikeasta työstä.”
Olet saavuttanut kolmekymppiseksi paljon. Mistä vielä haaveilet?
”Siitä, että pysyn kiireisenä, terveenä ja onnellisena. Unelmani tapahtuvat nyt.”
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin talven 2022 digitaalisessa muotilehdessä.
Kuvat Eric Christison ja Petra Collins / Prada
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi