Kuluttajista on miellyttävintä tehdä ostokset kivijalkakaupoissa, väittää tuore tutkimus.
Kivijalkakauppa on edelleen vahvoilla – digitaalisten kauppapalveluiden ja verkkoliikenteen kehityksestä huolimatta. Näin kertoo amerikkalainen maksupalveluntarjoaja Blackhawk Network.
Yrityksen uusimmassa, vähittäiskauppaa koskevassa tutkimuksessa todettiin, että verkkokaupan kasvusta huolimatta 63 prosenttia kuluttajista käy ostoksilla kaupoissa yhtä usein kuin viime vuonna. 28 prosenttia vastanneista ilmoitti tekevänsä ostoksia kivijalkakaupoissa aiempaa useammin. Vain yhdeksän prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoi valitsevansa kivijalkaliikkeen ostospaikakseen entistä harvemmin.
Tutkimuksen tulokset pohjautuvat yli 3000 vastaukseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien tärkeimpiä motiiveja kivijalan suosimiseksi. Peräti 92 prosenttia vastanneista koki myymälöissä tapahtuvan ostamisen miellyttävimpänä ostokokemuksena kaikkiin muihin myyntikanaviin verrattuna. Valtaosa piti ostosten tekoa myymälässä kätevänä, yli puolet mainitsi ostostenteon nopeuden – saahan tuotteen mukaansa saman tien.
– Ne brändit, jotka menestyvät, etsivät jatkuvasti uusia ja raikkaita tapoja luodakseen yhteyden kuluttajiin yhä saumattomammin ja monikanavaisemmin, kommentoi Blackhawkin markkinointijohtaja Theresa McEndree Footwear Newsin tuoreessa artikkelissa.
Teksti Ida Rantala Kuva Krisztina Papp