Poikkeusolot saivat Kööpenhaminan muotiviikolla mallistonsa esitelleet muotisuunnittelijat luoviksi, ja perinteisten näytösten rinnalla nähtiin ennätysmäärä muotifilmejä ja virtuaalisia keskusteluohjelmia.
Vielä viisi vuotta sitten Tukholmaa pidettiin muodin pääkaupunkina Skandinaviassa. Muotitoimittajat, sisäänostajat ja vaikuttajat kokoontuivat kahdesti vuodessa Hotel Bernsin kattokruunujen alle katsomaan Styleinin, Ida Sjöstedtin ja Rodebjerin kaltaisten huippunimien mallistoja. Bloggariskenekin eli kaupungissa vahvana.
Viime vuosina moni asia on muuttunut. Vastuullisuudesta on tullut muodin ykköspuheenaihe, ja useat brändit ovat joutuneet miettimään uudelleen mallistojaan ja tuotantoaan – myös osallistumistaan muotiviikoille. Perinteisille muotinäytöksille on tullut yhä enemmän vaihtoehtoja. Koska kuluttajat ovat mobiilissa, monet brändit esittelevät mallistojaan heille suoraan videoilla ja livelähetyksillä. Pienille tulokkaille se on myös kustannuskysymys.
Viime syksynä ja tänä keväänä Tukholmassa ei nähty muotiviikkoja lainkaan. Useat brändit olivat siirtyneet mobiiliin, toiset Kööpenhaminaan.
Kööpenhaminan muotiviikon kasvuun ja vetovoimaan ovat vaikuttaneet useat syyt ja sattumukset. Tanskalaisesta katumuodista tuli ilmiö muutama vuosi sitten ja se antoi roppakaupalla palstatilaa paikallisille brändeille ja tyylivaikuttajille kansainvälisissä medioissa. Tanskalaisen muodin kysyntä kasvoi ja useat paikalliset muotimerkit, kuten Cecilie Bahnsen, Stine Goya ja Ganni, solmivat arvokkaita jälleenmyyntisopimuksia esimerkiksi huippumuodin verkkokauppa Net-a-Porteriin sekä useisiin kivijalkamyymälöihin eri puolille Eurooppaa.
Tanskan voittoisa muotitaival on jatkunut. Kööpenhaminan muotiviikko on panostanut digitaalisuuteen, esitellyt virtuaalisen runwayn sekä kolmevuotisen vastuullisuussuunnitelman. Sillä se pyrkii nopeuttamaan muotiteollisuuden kestävää kehitystä asettamalla uudet vaatimukset muotiviikoille osallistumiselle.
Tällä viikolla Kööpenhaminassa kohtasivat jälleen yhä useammat brändit, median edustajat, sisäänostajat ja muotivaikuttajat – joko virtuaalisesti tai paikan päällä. 72 tuntia kestäneen muotiviikon aikana nähtiin yli kolmekymmentä mallistoa.
Kokosimme parhaita paloja Kööpenhaminasta:
Tyyliä, josta Tanska tunnetaan. Custommade pukee meidät ensikin kesänä minimittaisiin mekkoihin, runsaisiin röyhelöihin ja kukkakuosiin.
Katumuodin kärkinimi Ganni järjesti näyttelyn, jonka malleina nähtiin paperinukkeja muistuttavia kartonkipatsaita. Ganni esitteli myös muotifilmin sekä videohaastattelun yhteistyössä Voguen muotitoimittaja Brooke Bobbin kanssa.
Tanskalaisesta Mark Kenly Domino Tanista on povattu muodin seuraavaa suurnimeä. Näytöksessä nähtiin vaaleita sävyjä sekä alleviivatun kookkaita leikkauksia takeissa ja hartialinjassa.
Eri värit ja kuosit leikkivät sulassa sovussa Stine Goyan kevätmallistossa. Goya on kertonut perustaneensa vaatemerkkinsä vuonna 2006, koska hänestä pohjoismaalaisessa muodissa ei ole tarpeeksi väriä. Stine Goya esitteli kevätmallistonsa muotifilmillä. Myös showroomille pääsi kurkistamaan videon muodossa.
Henrik Vibskov järjesti näyttävän ulkoilmaspektaakkelin. Näytöksen mallikaarti edusti viime vuosien trendiä: kasvoina oli monipuolinen kirjo eri-ikäisiä ihmisiä.
Baum und Pferdgarten palauttaa otsapannat pinnalle. Valkoiset sukkahousut ovat kiinnostava yksityiskohta kevätmuodissa.
Helmstedt järjesti Kööpenhaminan keskustassa näytösparaatin. Mallit kävelivät heinäpaalien ja valtavan lasikuituveistoksen koristamalla aukiolla. Vaaleanpunainen veistos oli näytöksen vetonaula, ja Helmstedtiltä kerrottiin sen olevan esillä eri puolilla Kööpenhaminaa seuraavien viikkojen aikana.
Mikäli on tanskalaiseen Lovechildiin uskominen, ensi kevään hittiväri on hempeä vaaleansininen – niin naisilla kuin miehillä. Perinteinen muotinäytös nähtiin paikallisessa Café Victorissa.
Volyymileikkaukset eivät poistu muodista. Designer’s Remix venytti takkien hartialinjoja ja mekkojen mittoja dramaattisiin pituuksiin. Vaatekappaleissa nähtiin hauskoja tekstejä, kuten ’I used to be a pillow’, jolla brändi viittasi materiaalien uusiokäyttöön ja vastuullisuuteen.
Hope luottaa klassikoihin sesonki toisensa jälkeen, mutta esittelee silti aina jotain uutta. Ensi keväänä trenssitakin malli mukailee sadetakkia, ja neuleissa nähdään kerroksellisia leikkauksia. Hope esitteli mallistonsa videolla ja julkaisi sen yhteydessä haastattelun kevätmalliston kasvona olleen burungilaisen muotimalli, aktivisti Nella Ngingon kanssa.
Remain Birger Christensenin näytös järjestettiin valtavan peilialustan päällä Thorvaldsenin museon pihalla. Puitteet antoivat hienon kontrastin malliston lukuisille nahka-asuille, jotka ovat merkin pääsuunnittelijan mukaan ensi kesänä sekä minimittaisia että monivärisiä.
Teksti Ida Rantala Kuvat Copenhagen Fashion Week