Koronavirusepidemia maksaa muotiteollisuudelle miljardeja. Tapahtumia on peruttu, liikkeitä suljettu ja laajennussuunnitelmia seisautettu. Vaikutukset voivat näkyä pitkälle ensi vuoteen.


Viimeisin ilmoitus kajahti Koreasta: Seoulin muotiviikko perutaan koronaviruksen vuoksi. Etelä-Koreassa on diagnosoitu yli tuhat tartuntaa. Se on toiseksi eniten maailmassa Kiinan jälkeen.

Aasiassa Burberry päätti peruuttaa Shanghain näytöksensä, jossa sen oli tarkoitus esitellä nimenomaan Aasian markkinoille tehtyjä muotituotteita. Myös Chanel perui Pekingin näytöksensä, ja Prada Japanin näytöksensä.

Muuallakin on oltu varpaillaan. Juuri päättyneillä Milanon muotiviikoilla esimerkiksi Armanin muotitalo piti näytöksen tyhjässä teatterissa – mallit esittelivät vaatteita videolle, joka esitettiin suorana lähetyksenä Armanin sosiaalisen median kanavissa. Paikalla ei ollut yhtäkään vierasta. Syynä oli koronaviruksen leviäminen Italiassa muotiviikkojen aikaan.

Italialaisen uutismedia The Localin mukaan koronavirus kurittaa Italian muotiteollisuutta ainakin sadan miljoonan euron edestä. Syynä on se, että tuotantolaitokset Kiinassa ovat pysähtyneet ja useat muotialan ihmiset peruneet osallistumisensa Milanon muotiviikolle.

Nyt muodin kerma on jo siirtynyt Milanosta Pariisiin. Ranskalainen uutiskanava France24 uutisoi, että kasvosuojain on paras asuste näillä muotiviikoilla. Keskiviikkona Dries Van Notenin näytöksessä jaettiin kasvosuojaimia, ja huippumalli Bella Hadid kuvattiin saapumassa Pariisiin kasvomaski yllään. Useat kiinalaiset brändit, kuten Calvin Luo ja Uma Wang, ovat peruuttaneet näytöksensä Pariisissa.

Business of Fashion kertoo, että koronaviruksen vaikutukset kansainväliselle muotikaupalle ovat monin verroin suuremmat kuin kukaan ehkä osasi odottaa. Luksustuotteiden myynnin odotetaan laskevan tänä vuonna jopa 30–40 miljardia euroa. Jos tämä toteutuu, koko teollisuusalan arvo putoaa alimmilleen viiteen vuoteen.

WWD:n mukaan muodin verkkokauppa Farfetchin osakkeet ovat pudonneet yli 10 prosenttia ja italialaisen muotitalo Tod’sin osakkeet yli 11 prosenttia. Luksusyhtiö LVMH:n ja Keringin osakkeet ovat nekin sukeltaneet yli neljä prosenttia.

Giorgio Armani esitteli syysmallistonsa tyhjälle salille koronaviruksen vuoksi. Näytös videoitiin sosiaaliseen mediaan.


Nimenomaan Aasiassa kovaa kasvua tehnyt länsimaisten muoti- ja luksustuotteiden kauppa on jo hidastunut merkittävästi. Vaikka koronavirusepidemia saataisiin pian kuriin, vaikutusten ennustetaan olevan pitkäaikaisia ja kiinalaisten kuluttajien varovaisuuden jatkuvan ensi vuoteen. 

Business of Fashionin mukaan useat muotiyritykset ovat seisauttaneet uusien myymälöiden avaamiset ja laajennussuunnitelmat. Tapahtumia on peruttu, tuotteiden lentokuljetuksia rajoitettu ja liikkeitä suljettu väliaikaisesti. Muotiyritysten tuotantoketjut ovat hidastuneet Aasiassa, jossa ihmiset ovat joutuneet eristyksiin, eivätkä ole välttämättä päässeet työpaikoilleen. Esimerkiksi kevään mallistot saattavat saapua kauppoihin viiveellä. Myös tuotevalikoimissa voi näkyä puutteita.

Koronavirus on kurittanut myös messujärjestäjiä.

Esimerkiksi Ambienten suurmessuilla Frankfurtissa oli 28 000 kävijää vähemmän kuin viime vuonna. Koronavirus piti Kiinassa monet sikäläiset näytteilleasettajat ja ostajat. 

Messutapahtumia on lykätty useilla kuukausilla erityisesti Italiassa: muun muassa Bolognan Cosmoprof-kauneusmessut siirrettiin maaliskuulta kesäkuulle, ja Milanossa pidettävät Midon kehysmuodin messut järjestetään helmikuun sijaan vasta toukokuun lopulla.


Teksti Ida Rantala Kuvat The Blonds, Armani

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *