Järjestyksessään 105:nnet Pitti Uomo -messut järjestettiin tammikuun toisella viikolla Firenzessä. Suomalaisväriä oli mukana niukasti mutta näyttävästi.

Firenzen Pitti Uomo on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä miesten muodin myyntitapahtuma. Tammikuussa ja kesäkuussa Firenze täyttyy valmistajista, ostajista ja myyjistä, vaikuttajista ja mediasta. Pitti-organisaatio raportoi messujen tuloksista tuoreeltaan otsikolla “Enemmän kuin positiivisia signaaleja kansainväliselle muodille Firenzestä”. 

Mitä se tarkoittaa? 

Firenzen Fortezza da Basson messualueella vieraili neljän päivän aikana noin 20 000 vierasta, joista ostajia noin 13 000. Edellä mainittu otsikko viittaakin siihen, että kansainvälisten ostajien osuus kasvoi viime vuoden tammikuusta neljä prosenttia. 

Pitti Uomossa kansainvälisiä ostajia kiinnostaa erityisesti, mikä on vastuullisuuden kehityksen osalta tärkeää muotikaupassa eli laatu. Globaalina puolivälin krouvina Pitti on kiinnostava senkin takia, että vaikka saksalaiset ostajat ovat messujen suurin vierasryhmä, paikalla on aina paljon sekä aasialaisia että amerikkalaisia ostajia ja valmistajiakin. 

Tämän tammikuun messuilla mallistojaan esitteli 832 brändiä, joista 46 prosenttia tuli isäntämaa Italian ulkopuolelta. 

Vahvoja teemoja tammikuussa 2024 olivat kotikenttäedun turvin klassisen herrainmuodin käsityö ja laatuosaaminen, materiaaleista esiin nousi jopa oman installaationsa saanut vakosametti. Vahvaa tulemista tekee myös vintage monissa muodoissaan. Esimerkiksi erityisesti takeistaan tunnettu italialainen Fay oli omistanut koko osastonsa arkistoilleen. Myös bolognalainen WP Lavori on tunnettu vintagen ja arkistojen ammentaja.

Suomalaisia yrityksiä ei messuilla näytteilleasettajana tänä vuonna ollut, mutta perinteiseen tapaan ostajia Suomesta riitti.

Muuten Pittissä toki nähtiin suomalaisväriä. Messujen virallisessa ohjelmassa torstaina oli Camperin luovana johtajana tunnetun Achilles Ion Gabrielin samannimisen vaatemerkin lanseerausnäytös. 

Voi vain kuvitella debyyttinäytöksen asettamat paineet, mutta suomalaissuunnittelija onnistui upeasti. AIG-maailman leikittelevä, seksikäs ja sukupuolineutraali kuvasto valloitti näytösyleisön lisäksi kansainvälisen mediailmatilan. 

Messujen virallisessa ohjelmassa oli suomalaissuunnittelija Achilles Ion Gabrielin samannimisen vaatemerkin lanseerausnäytös. 

Suunnittelija itse kertoi haastatteluissa ja jopa suositulla Instagram-tilillään ennen näytöstä olleensa hermostunut.

Paineita loi ehkä se, että suomalaissuunnittelija on tunnettu kengistään, vaikka onkin aina suunnitellut kaikkea vaatteista koruihin. Debyytti onnistui muistuttamaan Achilles Ion Gabrielin kiistattomasta lahjakkuudesta yhdistää luova näkemys kaupalliseen potentiaaliin – ominaisuus, joka varmasti on kehittynyt Camperin johdossa.

Toisaalta AIG-näytös asetti suomalaisen poikkeukselliseen kaanoniin: Pitti Uomossa vierailevina suunnittelijoina on ollut aiemmin sellaisia nimiä kuin Giorgio Armani (1979), Dries Van Noten (1995), Raf Simons (2005) ja Grace Wales Bonner (2022). 

Messualueella Detroitissimi-osasto esitteli Michiganin osavaltiosta tulevia vaate- ja asustebrändejä, joiden erikoisuus oli paikallinen valmistus. Made in Michigan -merkit olivat virkistävä tuulahdus muotimessuille. 

Amerikkalaisosaston oli kuratoinut suomalainen designer Aki Choklat, joka johtaa Detroitissa yksityistä College for Creative Studies -muotikoulua. 

”Pitti Uomon messuosasto on iso panostus Michiganin osavaltiolta. Valitsin mukaan valmistajia, joissa korostuu paikallinen tuotanto. Vastaanotto on ollut positiivinen”, Choklat kertoi.  

Positiivisia signaaleja vahvisti lopulta myös messujärjestön johto. 

”Jos miesten muodin systeemin oli tehtävä vaikutus heti vuoden 2024 alussa, järjestyksessään 105:nnestä Pitti Uomosta tulee positiivisia viestejä: paviljongeissa, ständeillä ja kaupungissa oli hieno energia”, kommentoi Pitti Uomoa järjestävän Pitti Immaginen toimitusjohtaja Raffaello Napoleone tuoreeltaan.

Napoleone sivusi toki myös erikoisulottuvuutta, mikä tekee Pitti Uomosta merkittävän muodin ammattilaisille.

”Energian saavat aikaan osaltaan monet henkilökohtaiset kohtaamiset, joita syntyy, kun yhteisen kulttuurin jakavat kansainvälisen yhteisön jäsenet tapaavat toisiaan Firenzessä”, Napoleone lisäsi. 

Teksti Jani Niipola
Kuvat Enrico Labriola ja Eeva Suutari

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.