Luksusmuodin ennustetaan elpyvän koronakriisistä nopeimmin. Useimmissa Helsingin keskustan muotiputiikeissa arvotuotteet käyvät yhä kaupaksi, vaikka turistien puuttuminen verottaakin myyntiä.


Helsingissä Pohjoisesplanadin ja Mikonkadun kulmassa luikertelee jono. Sama jono kuin maaliskuussa, mutta turistien sijaan jonottajina näkyy suomalaisia. He haluavat ostoksille luksusliike Louis Vuittonille, joka on jälleen auki. Ranskalainen muotitalo sulki liikkeensä ovet Helsingissä monen muun tavoin koronakriisin alettua. Edes ikkunaostoksia ei voinut tehdä, sillä myymälä tyhjennettiin kokonaan.

Louis Vuittonilta kerrotaan, että kyseessä oli turvallisuustoimenpide. Tuotteet olivat pandemiahuipun aikaan säilytyksessä varastotiloissa.

Nyt liike notkuu taas muotiherkkuja ja kauppakin näyttää käyvän. Ostajia poistuu putiikista oranssit kassit olalla.

– Ostin monogram-kuosisen pikkulaukun ja korttikotelon kesäksi. Tämä tuntuu palkinnolta pitkän kotonaolon jälkeen, mutta onhan se tarpeellista laittaa nyt myös raha liikkumaan, jotta talous lähtisi nousuun, yksi shoppailijoista kertoo.

Se on totta. Muotikauppa ja talous alkavat elpyä vasta, kun kuluttajat palaavat kauppoihin. Esplanadin luksuspuodit eivät kuitenkaan välttämättä ole kriisissä niitä kovimpia kärsijöitä.

Muotijulkaisu Business of Fashion on ennustanut, että luksusmuoti virkoaa koronakriisistä parhaiten. Näin tapahtui myös vuoden 2008 talouskriisin jälkeen, kun kuluttajat alkoivat ostaa ylellisyystuotteita verrattain nopeasti – normaalihintaan.

Väitteeseen uskoo vahvasti kotimaisen Luxbag -muotiliikkeen perustaja Jarmo Pouttu.

– Meidän edustamamme brändit ovat nähneet parhaimmillaan kaksi maailmansotaa ja useita pandemioita. Näiden luksustuotteiden ja meidän asiakasryhmän ostovoima eivät tällaisen epidemian myötä hirveästi muutu. Kysyntä voi jopa kasvaa, koska arvotuotteista saa pitkäaikaisen kumppanin ja uskon, että sellainen kuluttaminen voimistuu, sanoo Pouttu.

Luxbag myy muotia esimerkiksi Guccilta, Fendiltä, Chloélta ja Saint Laurentilta. Liike oli suljettuna yli kaksi kuukautta, ja avasi ovensa uudelleen ensimmäinen kesäkuuta.

– Huhtikuun alusta alkaen palvelimme asiakkaita kuitenkin jo digitaalisesti ja ajanvarauksella. Tämä toimi hyvin, sillä meillä on paljon suomalaisia vakioasiakkaita. Varauksia oli muutamia päivittäin, ja aina välillä joku koputti oveenkin ohi kävellessään.

Poutun mukaan kotimaisen asiakaskunnan vahvuus on yksi Luxbagin valttikorteista.

– Toki matkailijoiden puuttuminen näkyy ja tuntuu meilläkin, mutta 60 prosenttia asiakkaistamme on suomalaisia. Pandemian aikana kysyttiin ja myytiin samoja tuotteita kuin normaalioloissakin, koska meidän ready-to-wear -puoli on sellainen, että vaatteita voi pitää hyvin niin töissä kuin vapaallakin.

luxbagin julkisivu
Suomalaiset kanta-asiakkaat ovat shoppailleet muotiliike Luxbagilla myös koronakriisin aikana. Omistaja uskoo, että arvotuotteiden kysyntä saattaa olla jopa kasvussa.
Chanelin muotituotteet ovat Della Margan vetonaula. Aasialaisten ostajien puuttuminen on rokottanut liikkeen myyntiä pahimmillaan 80–90 prosenttia.


Turisteista riisuttu Helsinki vähentää muotikauppaa joka tapauksessa. Etenkin aasialaiset matkailijat ovat tyypillisesti mieltyneitä nimenomaan arvotuotteisiin.

Muotiliike Feren omistava Mervi Kärkkäinen uskoo luksussektorin toipuvan nopeasti maailmalla, mutta näkee Helsingin tilanteen epävarmana.

– Monet suomalaiset, jotka ovat tottuneita ostamaan merkkituotteita matkoiltaan, saattavat ostaa ne nyt Helsingistä, jos ihmiset tekevät vain pakollisia matkoja ulkomaille. Toisaalta en usko, että se paikkaa alkuunkaan aasialaisten turistien puuttumista.

Feren naistenmuodin liike Pohjoisesplanadilla on yhä suljettuna, ja myymälän jatko on toistaiseksi kysymysmerkki. Bulevardilla sijaitseva miesten liike on ollut koko ajan auki, mutta asiakasvirta on Kärkkäisen mukaan täysin tyrehtynyt.

– Tämä on kivijalalle tosi vaikea tilanne, koska vuokranantajat eivät liikahda vaatimuksissaan mihinkään. Monella on rahat loppu, ja lisälainan ottaminen ei ole minusta vaihtoehto, Kärkkäinen sanoo.

Ferestä kivenheiton päässä sijaitsee muotiliike Della Marga. Liikkeen omistava Margaretha Aittokoski on pitänyt myymälänsä auki läpi koronakriisin.

– Minulla on hyvä henkilökunta, enkä ole halunnut heitä lomauttaa tai sanoa irti. Olemme päästäneet korkeintaan viisi ihmistä kerrallaan sisään. Mutta myynnit ovat pudonneet meillä pahimmillaan 80–90 prosenttia. Aasiasta tuli ennen useita koneita päivittäin ja nyt ei tule yhtään, kertoo Aittokoski.

Äitienpäivä ja alkukesän juhlallisuudet ovat kuitenkin piristäneet kauppaa. Aittokosken mukaan ylioppilaille on ostettu lompakoita ja koruja. Laukkujakin myydään, ja erityisesti liikkeen vetonaulamerkki Chanel jaksaa innostaa ostajia koronakriisistäkin riippumatta.

Aittokoski uskoo muotikaupan elpymiseen, mutta missä ajassa – sitä ei hänkään osaa ennustaa.

– Minulla on tältä alalta 40 vuoden kokemus ja uskon, että luksusmuoti elpyy tästä varmasti nopeimmin. On kuitenkin vaikea nähdä, miten muotikauppa jatkuu ja kehittyy pitkällä aikavälillä. Nyt ei auta kuin toivoa, että ostajat palaavat myymälöihin.


Teksti Ida Rantala Kuvat Louis Vuitton, Luxbag, Della Marga

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *