Kotimaisista vaatemerkeistä tuli kasvomaskivalmistajia

Useat suomalaiset muotibrändit ovat löytäneet markkinaraon kasvosuojaimista. Viimeisimpänä vaateyritys R-collection kertoo aloittaneensa kankaisten kasvomaskien valmistuksen merkin tehtaalla Kajaanissa.

R-collectionin mukaan tuotanto pääsi käynnistymään nopeasti, sillä Kajaanin tehtaalla on jo valmiiksi suuria määriä puuvillakangasta. Kankaat ommellaan samoista tekstiileistä kuin R-collectionin tämän kevään vaatteetkin.

– Ensimmäisessä erässä maskeja valmistuu yhteensä 22 000 kappaletta, joista 15 000 menee hoitohenkilökunnalle ja 7000 kuluttajamyyntiin, kertoo R-collectionin pääsuunnittelija Lilli Norio.

Kankaisten kasvosuojainten antama suoja ei ole sama kuin kirurgisten maskien. Säädöksiä on kuitenkin höllennetty, jotta maskeja riittäisi kaikille. R-collectionin valmistamia kankaisia maskeja voidaan käyttää esimerkiksi vanhustenhoidon yksiköissä. Suojaimia valmistetaan 11 erilaisesta kuosista, ja kuluttajat voivat tilata omansa nyt R-collectionin verkkokaupasta.

Myös useat muut suomalaiset muotibrändit ovat mukana taistelussa koronaa vastaan.

Vaatemerkki Voglia ja terveydenhuollon käyttöön työasuja valmistava Puro Design valmistavat sairaanhoidon suojavaatteita ja -päähineitä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirille. Sukkabrändi Aim by Mia valmistaa kasvosuojaimia kuluttajakäyttöön kierrätetystä puuvillasta. Myös Finlayson kertoi Instagram-tilillään tuovansa kangasmaskit myyntiin verkkokauppaansa tämän viikon alussa.

Kasvosuojuksille riittänee kysyntää. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Markku Tervahauta on suositellut, että suomalaiset käyttäisivät kangasmaskia julkisilla paikoilla liikkuessaan ja hidastaisivat näin koronatartuntojen leviämistä.


H&M valmistaa vaatteita nyt rypäleistä ja kahvista

Muotijätti H&M ottaa uusia askelia vastuullisemmassa tuotannossaan. Merkin uusimmassa Conscious Exclusive SS20 -kierrätysmallistossa nähdään muun muassa kahvilla värjättyjä kankaita ja viinirypäleistä tehtyjä nahkamaisia tuotteita. Värjäykseen on käytetty vettä ja H&M:n toimistoilta kerättyä kahvipurua. Viinintuotannon sivutuotteena saaduista rypäleistä on hyödynnetty kuoret ja siemenet, ja näin saatu vegaaninen vaihtoehto nahalle.

Parhaillaan myynnissä olevassa mallistossa nähdään myös esimerkiksi vanhoista farkuista valmistettua kierrätysmateriaalia ja kalanverkoista tehtyä nailonkuitua.

H&M:n tavoitteena on käyttää ainoastaan kierrätettyjä tai ekologisesti tuotettuja materiaaleja vuoteen 2030 mennessä.


Intersport saneeraukseen Ruotsissa

Urheiluvaateketju Intersport on hakeutunut yrityssaneeraukseen Ruotsissa. Syyksi ketju ilmoittaa koronaviruksen aiheuttaman myynnin merkittävän heikkenemisen. Saneerauksella yritys pyrkii elvyttämään liiketoimintaansa.

Suomessa Intersport toimii osana Kesko-konsernia. Intersportin Suomen toimitusjohtaja Jussi Mikkola kertoo, ettei yrityssaneeraus ole suunnitteilla Suomessa.

– Suomessa Intersport toimii pääasiassa kauppiaskohtaisesti, kun taas Ruotsissa kaikkia myymälöitä pyörittää sama yhtiö. Toki koronavirustilanne vaikuttaa Suomenkin kauppaan, ja se on heikon talvikauden perään huono jatkumo. Varmasti tilanteesta kuitenkin selvitään, sanoo Mikkola.

Intersport -ketjulla on Suomessa 62 myymälää ja se työllistää yli 900 henkilöä.



Teksti Ida Rantala Kuvat R-collection, H&M, Kesko


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *