Dandyn elämä ja vaatteet Kansallisbaletin lavalla

Kansallissäveltäjämme Jean Sibelius oli aito dandy. Ja tänään ensiesityksensä saa hänen elämästään kertova baletti. Koreografi Jorma Elon Sibelius on osa 100 vuotta täyttävän Kansallisbaletin juhlavuoden ohjelmaa.

Teoksen lavastuksesta ja pukusuunnittelusta vastaa amerikkalainen Robert Perdziola, joka on hakenut työhönsä innoitusta muun muassa Aino Sibeliuksen veljen Eero Järnefeltin maalauksista ja 1900-luvun alun Helsingin valokuvista. Tanssijoiden yllä nähtävät klassisen kauniit puvut hehkuvat teoksen aikakausille uskollista tyyliä.

Tyylilleen uskollinen oli myös Sibelius. Säveltämistä varten saaduista apurahoista hän käytti aina osan uusien pukujen teettämiseen. Vaatteiden teettäminen ei tosin mestarisäveltäjän elinaikana ollut poikkeuksellista, koska valmisvaatteita ei juuri ollut. 

Sibeliuksen vaimo Aino puolestaan ompeli vaatteensa itse ja pukeutui naisellisesti muttei hörhelöihin. Käsistään kätevä aatelinen valmisti jopa kodin tekstiilit nenäliinoista pyyhkeisiin.

Aino ei aviomiehensä keikarointia paheksunut, päinvastoin. Hän osasi arvostaa sitä, että puoliso pukeutui kotona maaseudullakin parhaimpiinsa. Jopa kalassa Sibeliuksen kerrotaan käyneen puvussa ja italialainen borsalino-hattu päässään.

Sibelius Kansallisbaletin päänäyttämöllä 11.3.–14.5.

Vastuullista Suomi-muotia viedään maailmalle

Suomi mainittu! Muotialan ammattilaisille suunnattu ja arvostettu amerikkalaismedia Women’s Wear Daily noteerasi tovi sitten artikkelissaan kestävän Suomi-muodin. WWD esitteli jutussa viisi vastuullisuudestaan tunnettua kotimaista brändiä: Nomen Nescion, Terhi Pölkin, Hálon, Lovian ja Myssyfarmin. 

Kaikki brändit ovat mukana Business Finlandin tukemassa muodin kansainvälisessä kiihdyttämöohjelmassa. Valtion rahoittama vientiohjelma tukee vuosittain 500 miljoonalla dollarilla virtuaalitodellisuuden, viihteen, uusiutuvan energian ja muiden alojen pienien ja keskisuurten kasvuyritysten kansainvälistymistä.

Amerikan-mantereella suomalaiset ​​brändit ovat käyneet hakemassa apua muun muassa paikallisten jälleenmyyjien ja viranomaisten kontaktoimiseen sekä showroom-edustuksien saamiseen.

Premiumia helposti ja edullisesti verkosta

Helsinki Outlet on avannut verkkokaupan ensimmäisten ostoskylien joukossa Euroopassa. Verkkokaupassa myydään outletin myymälöiden erikoiseriä, joita on tarjolla vain rajoitetun ajan. 

Verkkokaupasta haetaan ostoskylän brändeille lisämyyntikanavaa, mutta outletin johto uskoo sen myös vahvistavan asiakaskokemusta. 

”Verkkokaupan etu on ostamisen helppous ja valikoiman tuominen kaikkien suomalaisten saataville”, Helsinki Outletin toimitusjohtaja Johanna Haltia sanoo.

Haltia uskoo, että molemmille kanaville on kysyntää Helsinki Outletin tulevaisuudessa. 

”Vähittäiskaupan alalla fyysisellä ostopaikalla tulee olemaan jatkossakin merkittävä rooli elämyskeitaana, jollaista digitaalinen kanava ei pysty tarjoamaan.”

Monikanavainen asiakaskokemus on ollut osa Helsinki Outletin strategiaa jo ostoskylän suunnitteluvaiheista asti. Ostoskylä toi ensimmäisenä kauppakeskuksena myös live shopping -ostostapahtumakonseptin Suomeen viime keväänä.

Vuonna 2019 Vantaan Porttipuistoon avatun Helsinki Outletin valikoimassa on 40 muodin, ulkoilun, kodinsisustuksen ja kosmetiikan premium-brändiä. Konseptiin kuuluu, että tuotteet myydään 30–70 prosentin alennuksella ohjevähittäishinnoista. 


Kuvat Kansallisbaletti, Nomen Nescio ja Helsinki Outlet

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.