Boohoo lanseeraa konkurssin tehneen Debenhamsin uudelleen

Maailmalta kantautuu yllätysuutinen.

Muodin verkkokauppa Boohoo on ostanut konkurssiin ajautuneen brittitavaratalo Debenhamsin brändin. Kauppasumma on 55 miljoonaa dollaria. Debenhams lanseerataan uudelleen Boohoon verkkosivuilla myöhemmin tänä vuonna.

Korona ajoi jo pitkään talousvaikeuksissa kärvistelleen Debenhamsin ahdinkoon viime keväänä. Tavaratalo hakeutui velkasaneeraukseen huhtikuussa ja ilmoitti liiketoimintansa päättymisestä joulukuussa 2020.

Debenhamsin verkkokaupassa on parhaillaan käynnissä poistomyynti. Kun koronasulku päättyy Britanniassa, poistomyynti alkaa myös Debenhamsin myymälöissä. Sen jälkeen kaikki 124 jäljellä olevaa liikettä suljetaan pysyvästi. Työ päättyy 12 000 työntekijältä.

Boohoo ei ole vielä paljastanut, miten Debenhams tulee verkkokaupassa käytännössä näkymään. Se kuitenkin tiedetään, että Debenhamsin omat muotimerkit tulevat Boohoon valikoimiin. Boohoo kertoo tavoittelevansa uusia asiakkaita ja tuovansa myyntiin myös kauneus-, urheilu- ja kodintuotteita. Ne saatetaan lanseerata Debenhamsin nimen alla.

Boohoo on aiemminkin ostanut konkurssikypsiä yrityksiä ja lanseerannut ne uudelleen vain verkosta ostettavina brändeinä. Boohoon omistukseen ovat siirtyneet esimerkiksi muotimerkit Karen Millen, Oasis ja Coast.

Aiheesta uutisoi muun muassa brittiläinen uutismedia The Sun.



Tampereelle avautuu uusi suomalaisen designin suurkauppa

Tamperelaisia hemmotellaan uudella muotia, designia, second handia ja vaatevuokrausta yhdistelevällä konseptikaupalla.

Aiemmin Tampereen Kuninkaankadulla toiminut Miela Designroom laajentaa toimintaansa ja muuttaa pitkään tyhjillään olleeseen H&M:n entiseen liiketilaan Hämeenkadulle helmikuussa.

Uusi Miela Designroom kokoaa saman katon alle 50 suomalaista designbrändiä, joista suurin osa on yhden tai kahden hengen pienyrityksiä. Valikoimissa nähdään muun muassa vaatemerkit Aarre, Kaiko (kuvassa) ja Globe Hope.

Yrityksen tavoitteena on tuoda näkyvyyttä pienille suomalaisille muoti- ja designbrändeille. Se vuokraa yrityksille myyntipaikkoja ja ottaa pienen osuuden myynnistä.

Mielan ovat perustaneet nuoret yrittäjät Ariela Perä-Rouhu, Inga Keski-Heikkilä ja Anni Minkkinen. Toisiinsa he tutustuivat tamperelaisessa ammattikorkeakoulu Proakatemiassa, jossa he opiskelivat muun muassa yrittäjyyttä.

Ariela Perä-Roihun mukaan nyt on oikea aika laajentaa.

– Ehkä enemmän kuin koskaan suomalaiset arvostavat nyt kestäviä tuotteita ja kotimaista designia. Otimme pienen lainan laajennusta varten, mutta sijoittajia meillä ei vielä ole tukena, kertoo Perä-Roihu.

Uuden liiketilan koko on 600 neliötä. Uuteen Miela Designroomiin muuttaa myös Tampereella jo aiemmin toiminut vaatelainaamo Vaatepuu. Mielaan avautuu myös Preloved-osasto, jossa myydään käytettyjä muoti- ja sisustustuotteita.

Miela Designroom avataan 12. helmikuuta osoitteessa Hämeenkatu 20, Tampere.



H&M yhteistyöhön farkkumerkki Leen kanssa

Muotijätti H&M tehtailee yhteistyösopimuksia kiihtyvällä tahdilla.

Tänä vuonna julkaistaan muun muassa designer-yhteistyö arvostetun muotisuunnittelija Simone Rochan kanssa sekä kodinmallisto, jonka ilmeestä vastaa ikoninen muotisuunnittelija Diane von Furstenberg.

Nyt remmiin on saatu myös legendaarinen amerikkalainen farkkuvalmistaja Lee, jonka kanssa H&M kertoo kehittäneensä ensimmäiset, täysin kierrätetyt farkkunsa. 

Tänään H&M:n verkkokaupassa myyntiin tullut Lee x H&M -mallisto sisältää farkkumuotia naisille, miehille ja lapsille. Malliston valmistuksessa on käytetty esimerkiksi teollisuus- ja kuluttajajätettä, kierrätettyä puuvillaa, uusiutuvaa selluloosakuitua sekä korkkia ja jacron-paperia.


Kuvat Debenhams, Kaiko, H&M


Fashion Finlandin toimitus

Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.