Pienten muotibrändien keskittymä Suomikki syntyi halusta helpottaa kotimaisten tuotteiden hankkimista. Nyt yhteisö kasvaa kovaa vauhtia.
Toukokuussa Fashion Finland uutisoi kotimaisen muotikentän uuden tulokkaan, suomalaisten muotiyrittäjien yhteisö ja kauppapaikka Suomikin pop-upista Tampereen Ratina-kauppakeskuksessa. Tulevana viikonloppuna pop-up järjestetään jälleen, mutta tällä kertaa Helsingissä kauppakeskus Forumissa.
Kevään jälkeen on tapahtunut paljon, kertoo Eija Mäkinen, asusteita valmistavan Kiedon omistaja ja yksi Suomikin perustajista.
”Puolessa vuodessa olemme nelinkertaistaneet kokomme. Jäsenmäärämme on kasvanut kuudesta 26:een. Alku on ollut niin vauhdikas, että virallinen yhdistys ehdittiin perustaa vasta kesän aikana.”
Syksyn aikana on palkattu myös oma sometuottaja, sillä suurin osa suomikkilaisista on yksinyrittäjiä, joiden aika on kortilla.
Päästäkseen Suomikki ry:n jäseneksi yrittäjyyden tulee olla päätoimista ja brändin kaikkien tuotteiden valmistettu Suomessa.
”Jäsenmaksumme on huokea, sillä pyrimme siihen, että kynnys lähteä mukaan olisi mahdollisimman matala. Porukalla kaltaisemme pienet toimijat pystyvät järjestämään isojakin juttuja, kuten näitä pop-upeja”, Mäkinen sanoo.
Kasvu näkyy myös tulevan pop-upin koossa. Kun viime keväänä Ratinassa oli 300 neliötä ja kahdeksan brändiä, Forumissa myyntitilaa on yli 500 neliötä ja brändejä kolmetoista: Kiedo, HUJAUS, feelK, OMMELLINEN, Anette Ahokas Design, Ruusa Design, Fmam, Aleksiina Design, Upcycle with Jing, BIRGIT PYYKKÖ, Alldag, RIIMINKA ja Virkkukoukkunen.
Mäkinen kiittelee sekä Ratinan että Forumin väen suhtautumista konseptiin.
”Molemmat kauppakeskukset ovat olleet konseptistamme hyvin kiinnostuneita ja nähneet sen tuovan uusia mahdollisuuksia myös heille. Meille taas on ollut ensiarvoisen tärkeää, että pääsemme hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärelle kuluttajien kulkureitille.”
Viikonloppuna Forumissa esitellään syksyn uutuuksia, eikä alennuksia ole tälläkään kerralla luvassa.
”Brändeistämme usealla ei ole jälleenmyyjiä lainkaan, joten tämä on ainutlaatuinen tilaisuus päästä tutustumaan merkkien koko valikoimaan ja kokeilemaan tuotteita ennen ostopäätöstä. Sovitusmahdollisuudet pop-upissa ovat todella hyvät”, Mäkinen kertoo.
Pop-upissa on paikalla yrittäjien lisäksi tällä kertaa myös vaikuttajia: perjantaina Instagram-tili Taijastylesta tunnettu Taija Juvonen ja lauantaina Ketunpoikia-tilin Sini Huuskola-Bergdahl. Perjantaina kävijöille on tarjolla myös pientä tarjoilua afterwork-hengessä. Valokuvien ottamiseen soveltuvan someseinän lisäksi tilaan on tehty informatiivinen ”arvoseinä”.
”Haluamme Suomikin arvot näkyviksi myös kuluttajille. Keskustelemme mieluusti asiakkaiden kanssa kotimaisesta valmistuksesta, ja arvoseinän kautta pääsemme kertomaan lisää muun muassa kotimaisen tuotantoketjun vaiheista – siitä kuinka suomalainen työ luo lisää työtä Suomeen.”
Loppuvuonna suomikkilaisia pääsee tapaamaan marraskuussa järjestettävässä Suomen Kädentaidot -tapahtumassa Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa. Mutta milloin järjestetään seuraava pop-up?
”Ehkä alkuvuonna – jos ehditään”, Mäkinen nauraa.
Suomikki-pop-up kauppakeskus Forumissa Helsingissä 21.–24. syyskuuta
Teksti Johanna Rämö
Kuva Suomikki
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi