Marimekon pitkäaikainen omistaja Kirsti Paakkanen uudisti merkittävällä tavalla suomalaista muoti- ja yritysmaailmaa.


Yritysjohtaja Kirsti Paakkanen kuoli keskiviikkona 3. marraskuuta Espoossa.

Paakkanen muistetaan kunnianhimoisena ja peräänantamattomana visionäärinä ja yhtenä suomalaisen muodin rautaisista uranuurtajista – koko kansan Kirstinä, joka nosti Suomen kansallisaarteen, tappiollisen designtalo Marimekon jaloilleen ja kohti vankkaa kasvun polkua.

Helmikuussa 1929 syntynyt Paakkanen varttui Keski-Suomessa Saarijärvellä. Perhe eli vaatimattomasti pienessä mökissä, jonka Paakkanen kunnosti myöhemmin vapaa-ajanasunnokseen. Kirsti oli perheensä iltatähti, joka teki nuorena myyjän töitä maitokaupassa.

Varsinaisen uransa Paakkanen aloitti mainostoimisto Mainos Kunnaksessa. Hän pääsi töihin ilmoitettuaan, että näyttää kykynsä vaikka ilman palkkaa – se kuvasti Paakkasen päättäväisyyttä ja janoa raivata tietään eteenpäin.

Vuonna 1969 Paakkanen hyppäsi yrittäjäksi ja perusti Womena-mainostoimiston, jossa oli töissä vain naisia. Toimisto uudisti aikansa miesvaltaista mainosalaa – ja menestyi. Paakkanen johti Womenaa menestyksekkäästi yli 20 vuotta, kunnes myi toimistonsa McCannin mainostoimistolle vuonna 1990.

Vuodeksi Paakkanen vetäytyi taloonsa Ranskaan, kunnes kyllästyi joutilaisuuteen – ja osti vaikeuksiin ajautuneen Marimekon vuonna 1991. Paakkanen teki kaupat laman kynnyksellä, mutta sai askel askeleelta käännettyä Marimekon kurssin.

Marimekolla Paakkanen korosti vahvan brändin merkitystä. Mainostaustasta oli hurjasti hyötyä, ja Marimekolla Paakkanen uudisti tarmolla markkinointia, kehitti vaatemallistoja, myymälöiden ilmettä ja tuotekonsepteja. 

Paakkanen luotti henkilökuntaansa. Nuoret suunnittelijat ja tekijät saivat näyttää kykynsä ja osaamisensa – ja jos osoitti innokkuutensa, sai vastuuta ja pääsi etenemään talossa.

Paljon Paakkanen uudisti, ja hän toi Marimekon suunnittelijoiksi esimerkiksi Ritva Fallan ja Jukka Rintalan. Mutta hänen kaudellaan tuotiin takaisin mallistoihin myös esimerkiksi Maija Isolan vuonna 1964 suunnittelema ikoninen Unikko-kuosi. Siitä muodostui yksi Marimekon suurista menestyksistä.

Pörssiin designtalo meni Paakkasen johdolla vuonna 1999. Samana vuonna Paakkaselle myönnettiin yrittäjäneuvoksen arvonimi, ja muutamaa vuotta myöhemmin taiteen kunniatohtorin arvonimi ja kauppatieteiden kunniatohtorin arvonimi.

Vuonna 2007 Paakkanen myi osan omistuksestaan Mika Ihamuotilalle ja vetäytyi eläkkeelle lähes 80-vuotiaana. Kirsti oli tehnyt työnsä.

Paakkasesta julkaistiin viime vuonna elämänkertateos Suurin niistä on rakkaus – Kirsti Paakkasen tarina. Se kertoo hänen nousustaan pienen pirtin tytöstä yhdeksi Suomen rakastetuimmista yritysjohtajista. Kirjan kirjoitti Ulla-Maija Paavilainen ja kustansi Otava.

Kuvassa Fashion Finlandin päätoimittaja Sami Sykkö ja Kirsti Paakkanen iloisissa tunnelmissa helmikuussa 2019, kun Sykkö teki Paakkasesta 90-vuotisjuhlahaastattelun.

Kuva Sami Sykkö


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Sisällöntuottaja Liina Haanmäki | liina.haanmaki@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *