R/H on toteuttanut yhteistyömalliston tämän hetken suosituimpiin rap-artisteihin lukeutuvan Pyhimyksen alias Mikko Kuoppalan kanssa.

Yhteistyömallistot ovat muotia. Sen tietää myös suomalainen lifestyle-brändi R/H, joka on toteuttanut yhteistyömallistoja Karhun, Flow-festivaalin, asustebrändi Askin sekä taiteilija Jenni Hiltusen kanssa. Nyt on Pyhimyksen eli rap-artisti Mikko Kuoppalan vuoro.

– Pyhimys on meille artistina vanha tuttu. Silloin kun Mikko oli vielä mukana hip hop -yhtye Ruger Hauerissa, teimme heille brändimateriaalia, kuten bändipaitoja, ja toteutimme R/H x R/H -yhteistyömalliston, joka oli todella suosittu. Se toi meille paljon uusia asiakkaita. Nyt kyseessä on Mikon ja R/H:n välinen yhteistyö, josta kaikki ylimääräinen riisuttiin pois, kertoo R/H:n toinen perustaja Emilia Hernesniemi.

Mikko & R/H -mallisto käsittää viisi tuotetta. Lyijykynämäinen piirrosjälki erottuu R/H:n tunnusmerkiksi nousseesta värikkäästä ja abstraktista tyylistä.

– Toteutimme minimalliston kolmella Mikkoa esittävällä kuvalla, joista vastasi suunnittelijamme Hanna Riiheläinen. Mallisto poikkeaa siitä mitä olemme aikaisemmin tehneet, emmekä ole yhtään osanneet odottaa, kuinka ihmiset lopputulokseen suhtautuvat.

Yhteistyömallistojen suosio kasvaa kohisten paitsi maailmalla myös kotimaassa. R/H:lle kollaboraatiot ovat ensisijaisesti keino huomioida ja peilata ympäröivää maailmaa ja sen tapahtumia. Kun toinen brändi tai taiteilija tekee jotain kiinnostavaa, se noteerataan.

– Tämä on osa R/H:n konseptia. Esimerkiksi musiikki on ollut alusta alkaen brändillemme merkittävä inspiraationlähde, mutta se ei tarkoita sitä, että tekisimme itse musiikkia. Meidän ei tarvitse aina itse olla se tekijä, vaan voimme ystävystyä muiden lahjakkaiden brändien ja tekijöiden kanssa, jotka jollain tapaa jakavat saman maailmankuvan.

– Toki yhteistöissä on läsnä myös kaupallinen puoli. Niissä yhdistetään kaksi yleisöä, jotka saattavat olla tuntemattomia toisilleen. Yhteistyömallistot ovat usein eksklusiivia kokoelmia, ja myös Mikon kanssa toteutettua mallistoa on tehty hyvin rajoitettu erä.

R/H täyttää 10 vuotta syksyllä 2020. Brändi miettii parhaillaan seuraavia siirtojaan erityisesti kaupankäynnin ja asiakkaan kohtaamisen suhteen. Pohjoisesplanadilla toiminut liike suljettiin kesällä.

– Tämä syksy on R/H:lle näkökulma-aikaa. Juuri nyt verkkokauppamme kasvaa vauhdilla, mutta haluamme ehdottomasti kohdata asiakkaamme myös fyysisesti. Olemme saaneet tarjouksia uusista liiketiloista, mutta mitään ei ole vielä lyöty lukkoon.

Myös brändin tämänvuotinen syysmallisto on saanut uuden syklin. Suuren yksittäisen lanseerauksen sijaan se julkaistaan viidessä erässä.

– Askin ja Mikon kanssa toteutetut yhteistyöt muodostavat syysmalliston ensimmäiset osat. Myöhemmin syksyllä on tulossa lastenvaatekokoelma sekä pari pientä erää R/H:n omaa naistenvaatemuotia.

Teksti Ida Rantala Kuvat R/H

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.