Perinteinen muotitapahtuma yhdistää Vanhan Rauman kauppiaat ja asiakkaat juhlatunnelmaan.
15 vuotta muotinäytöksiä. 108 mallia 40 metriä pitkällä catwalkilla. 600 maksavaa näytösvierasta. 1,5 tuntia show’ta. Rauman perinteistä Sparkling Night -muotitapahtumaa voi aivan hyvin yrittää kuvailla luvuilla. Niin vaikuttavia kuin ne ovatkin, marraskuun 4. päivä järjestetyn tapahtuman todellinen taika on lukujen takana.
Westlook-vaateliikkeen kauppias Manu Aadeli kuuluu Sparkling Nightin kantaviin voimiin ja antaa yhden näkemyksen sen menestyksen salaisuudesta.
”Yhteistyön voima on alusta alkaen ollut erittäin tärkeä juttu. Meitä on kymmenen yritystä Vanhan Rauman keskustasta, ja yhdessä teemme töitä onnistuneen tapahtuman eteen”, Aadeli kertoo.
Useissa hienoissa lokaatioissa 15 vuoden aikana järjestetty Sparkling Night kimalteli tällä kertaa raumalaisuuden ytimessä, Rauman jäähallin Ylätorilla.
1,5 tunnin muotinäytös ja sitä seurannut cocktailtilaisuus oli tunnelmallinen, innostava ja ennen kaikkea monipuolisesti muotia ja raumalaista yrittäjyyttä juhlistava tapahtuma. Mukana ovat Aadelin johtaman vaateliike Westlookin lisäksi alusasuliike Helmi, Boutique Cameo, Café Sali, vaateliike Candida, lastenvaateliike Heidi A Design, vaateliike Kauppahuone Riveri, optikkoliike Silmäoptikot Palmu, vaateliike Kotivakka ja kampaamo Noie.
Lista kertoo, että tapahtuman taustajoukoissa on yrittäjiä monilta aloilta. Yritykset ovat sekä erikokoisia että eri-ikäisiä, mutta yhdistäviä tekijöitä on useita. Kaikki tosiaan toimivat Vanhan Rauman keskustassa ja ovat innostuneita yhteistyöstä.
Pitkän linjan yrittäjä Pekka Palmu Silmäoptikot Palmusta on Manu Aadelin tapaan raumalaisen yrittäjähengen ruumiillistuma. Yrittäjän nimeä kantava optikkoliike on saanut jo uuden omistajan, mutta legendaarinen Palmu on toiminnassa mukana edelleen.
Sparking Night on raumalainen ylpeydenaihe, joka tosin on herättänyt huomiota muuallakin. Vieraita tulee kauempaakin. Manu Aadeli on kutsuttu puhumaan yrittäjien yhteistyöstä muihin kaupunkeihin. Ja tietysti Fashion Finland on palkinnut Sparkling Nightin muotigaalassaan sekä Vuoden muotielämyksenä (2019) että Vuoden markkinointitekona (2021).
Markkinoinnin trendeihin kuuluu, että tekemisen pitää olla merkityksellistä. Siihenkin trendiin Sparkling Night osuu. Yksi järjestäjien monista neronleimauksista on ollut kutsua lavalle näytökseen malleiksi kanta-asiakkaitaan. Se lisää yleisön eli asiakkaiden omistajuuden tunnetta tapahtumaan.
Juhlassakin muistetaan, mistä kauppa elää – näytösyleisö saa maksullista pääsylippua vastaan 10 prosentin alennuksen kaikista järjestäjäliikkeistä.
Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögård sai kunnian puhua näytöksen alussa. Fashion Finlandin tervehdys kiteytti lisää Sparkling Nightin vahvuuksia ja merkityksiä.
”Elinvoimainen keskusta, jossa on elinvoimaisia kaupanalan yrittäjiä, on Raumalle erittäin suuri ylpeydenaihe. Tämä on ylpeydenaihe, jota kannattaakin varjella ja vaalia. Kauppa on tärkeä toimija yhteisössä. Se on luonnollinen kohtaamispaikka, ja kaupan läsnäolo kaupunkikuvassa luo elinvoimaa monelle muullekin palvelulle”, Ögård lausui.
Elinvoimaa oli nähtävissä Sparkling Nightin illassa, mutta se loistaa yhtä hienoa iltaa pidempään Vanhan Rauman keskustassa. Muoti vaihtuu, Sparkling Night pysyy.
Teksti Jani Niipola
Kuvat Hans Lehtinen
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi