Finn Fashion Friday houkuttelee ostamaan suomalaista muotia ja tukemaan samalla alan pienyrityksiä.
33 kotimaista muotibrändiä. Viidennettä kertaa järjestettävässä Finn Fashion Friday -kampanjassa on tänä vuonna ennätysmäärä osallistujia. Perjantaista sunnuntaihin brändit tarjoavat asiakkailleen erilaisia etuja.
Amerikkalaislähtöisen Black Friday -kulutusjuhlan vastaiskuksi luotu kampanja kannustaa valitsemaan vastuullisemmin. Tarkoitus on myös vauhdittaa myyntiä, jota epävarman maailmantilanteen lisäksi on hyydyttänyt oikutteleva ilmasto: kevät jäi välistä eikä talvi ole tehnyt tuloaan.
Mitä kuuluu suomalaiselle muotikaupalle juuri nyt, idean emäntä, Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu?
”Suhdanteesta kertoo, että jopa Marimekon kotimaan liikevaihto kolmannella neljänneksellä laski 9 prosenttia vertailujaksosta. Siitä voi päätellä, missä jamassa pienet toimijat ovat.”
Mutta kurassa rypeminen ei kehitä alaa positiiviseen suuntaan, hän lisää heti perään. Onnistumisiakin aikaan mahtuu.
”On toimijoita, jotka ovat vaikeasta suhdanteesta huolimatta avanneet uusia markkinoita, kasvaneet kannattavasti tai saaneet rahoituskierroksia läpi. Suomalaiset brändit ovat sisukkaita.”
Sisusta huolimatta jatkuva epävarmuus voi syödä pidemmän päälle kokeneimmankin kauppiaan voimavaroja.
”Samoja yrittäjiä, jotka ovat pyörineet Pariisin muotiviikoilla, Japanissa ja ties missä, tippuu nyt oikealta ja vasemmalta. Eikä kyse ole muotoiluosaamisen tai kaupallisen osaamisen puutteesta, vaan siitä, että viime vuodet ovat olleet todella haastavia”, Rauhansuu toteaa.
Kun ajat ovat tiukat, kuluttajat saattavat vaateostoksilla laistaa vastuullisuudesta omaa talouttaan optimoidessaan.
”Uskon, että jokainen sisimmässään tietää, että kotimaiseen pitäisi satsata. On hyvä muistaa, että tuotteen valmistusmaasta riippumatta suomalaiselta yrittäjältä ostettaessa 80 prosenttia rahasta jää Suomeen.”
Rauhansuuta sapettaa, että suomalaisen muodin puolestapuhujia on harvassa. Turhautumisesta tilanteeseen FFF-kampanjakin sai aikoinaan alkunsa.
”Kun yksi alan toimija kaatuu, menetämme enemmän kuin yhden pienyrittäjän – menetämme samalla osan suomalaista muotoilu- ja kaupunkikulttuuria. Muodin merkitys on paljon suurempi kuin euromääräinen liikevaihto tai työntekijöiden lukumäärä.”
Marraskuun pimeydessä tuikkii kuitenkin musta huumori.
”Kampanjan slogan voisi olla myös Say No to Finn Fashion Funeral – hiljaisen hetken sijaan pidetään viikonloppuna kunnon bileet suomalaisen muodin puolesta!”
Finn Fashion Friday 22.–24. marraskuuta
Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi