Suomalaisen koriyritys Mifukon ja ranskalaisen muotitalo Chloén yhteistyömallisto on juuri tullut myyntiin maailmanlaajuisesti. Mallisto on menestys jo nyt.


Viime kesänä suunnittelijaduo Minna Impiö ja Mari Martikainen sai kiinnostavan puhelun.

Ranskalainen luksusmuotitalo Chloé oli löytänyt Impiön ja Martikaisen vetämän suomalaisen Mifukon Reilun kaupan järjestö WFTO:n kautta ja halusi aloittaa yhteistyön.

Chloélla oli missio: se haluaa panostaa vastuullisempaan tuotantoon, ja nyt tarvittiin sopiva tuotantokumppani uudelle laukkumallistolle.

– Lähetimme Chloén tiimille meidän oman korimallistomme kuvia, joista he valitsivat kiinnostavimmat mallit ja tekivät niistä tilaukset, kertoo Impiö.

Chloé tilasi Mifukolta korit, joihin he lisäsivät omat yksityiskohtansa ja tekivät näin koreista huippumuotituotteita. Juuri lanseerattu mallisto kulkee nimellä Chloé x Mifuko, ja korien kenialaisten punojien nimet mainitaan jokaisessa laukussa.

Yhteistyö on Mifukolle päänavaus huippumuodin maailmaan, sillä mallisto on myynnissä maailman tunnetuimmissa muodin verkkokaupoissa, kuten Net-a-Porterilla, Harvey Nicholsilla ja My Theresassa.

Kysyntä oli kovaa jo ennen lanseerausta.

– Chloé myi mallistoa ennakkoon omassa verkkokaupassaan ja esitteli sen ennakkoon myös kansainvälisille jälleenmyyjilleen.

Ainakin Yhdysvalloissa laukkujen menekki ennakkomyynnissä oli niin kova, että niitä myytiin yli valmistusmäärien – ja siksi tilauksia jouduttiin perumaan. 

Se, että laukut loppuivat kesken, on muotiyrityksille hyvä merkki – ja uudenlainen yhteistyökokeilu saakin syksyllä jatkoa. Nyt julkaistussa kevätmallistossa on neljä laukkumallia, syksyllä on tulossa kaksi erilaista korilaukkua.

– Käytännössä lähes koko Mifukon tuotanto on ollut Chloén käytössä viimeiset pari kuukautta, kertoo Impiö.

Laukkuja on myyty tuhansia kappaleita.



Vuonna 2009 perustettu Mifuko on Impiön ja Martikaisen intohimoprojekti. Kaksikko ystävystyi jo opiskeluvuosinaan 2000-luvun taitteessa Taideteollisessa korkeakoulussa, mutta Mifukon tarina alkoi vasta Keniasta, jonne Impiö muutti vuonna 2008.

Hänen miehensä oli tuolloin perustamassa Nokian tutkimuskeskusta Nairobiin, ja Impiö etsi itselleen töitä.

– Mari tuli käymään Keniassa, ja yhdessä kierrettiin paikallisia markkinoita ja myyjäisiä. Huomattiin nopeasti, että maassa on valtavasti käsityötaitoa, mutta ei niinkään suunnitteluosaamista. Kaikki tuotteet olivat samannäköisiä, ja niiden myyminen oli siksi monelle käsityöläiselle haastavaa, Impiö kertoo.

Impiö halusi tutustua uuden asuinmaansa ihmisiin ja järkeili, että helpoiten se kävisi ammatillisen yhteistyön kautta. Samalla kenialaisnaisille voisi tarjota työtä ja toimeentuloa.

Impiö ja Martikainen perustivat Mifukon, punoskoreja valmistavan yrityksen, jossa suomalainen muotoiluosaaminen yhdistetään kenialaiseen käsityötaitoon.

Ensimmäisinä vuosina Impiö ohjasi tuotantoa Keniasta käsin, ja Martikainen hoiti firman markkinointia Suomessa. Yhdessä he vastasivat tuotteiden suunnittelusta. Aluksi yritys valmisti myös sandaaleja ja koruja, mutta sittemmin bisnes on keskittynyt koreihin – ja lähtenyt kasvuun.

Suomessa Mifukoa myyvät muun muassa Stockmann, Lapuan Kankurit ja Finnish Design Shop. Vientiäkin on yli 30 maahan. 

– Pariisissa meitä myy konseptiliike Merci, losilainen Lost & Found teki juuri tilauksen, Japanissa ollaan tavaratalo Tomorrowlandin valikoimissa, Sveitsissä Mifukoa myy Changemaker, Hollannissa Loft Loft. Ja Italian ja Ranskan rannikoilla on paljon pieniä putiikkeja jälleenmyyjinä, kertoo Impiö.

Vuonna 2013 Impiö palasi Suomeen, ja nyt Mifukoa pyöritetään Suomesta käsin. Tuotanto on yhä Keniassa, ja kaikki korit punotaan käsityönä Kenian maaseudulla. Mifuko toimii yhteistyössä paikallisten käsityöläisten kanssa ja takaa säännöllisen tulon ja joustavan työn yli 700 paikalliselle naiselle.

Kaksi kertaa vuodessa Impiö ja Martikainen matkustavat Keniaan työskentelemään käsityöläisten kanssa, suunnittelemaan uusia malleja ja kehittämään yhteistyötä.



Chloén korimalliston mainosvideo kuvattiin Keniassa. Filmin taiteellisena ohjaajana on kenialainen taiteilija ja muotivaikuttaja Velma Rosai.

Yhteistyön jatko Chloén kanssa takaa, että Mifukon tiimillä riittää kiireitä. Chloé x Mifuko -syysmallistoa tehdään parhaillaan.

Onko yhteistyö maailmanluokan luksustalon kanssa ollut myös rahallisesti kannattava diili?

– Chloé sitoutui sopimuksessaan noudattamaan reilun kaupan maksuperiaatteita. Tilaus tuli juuri, kun koronapandemia oli alkanut, joten pystyimme tarjoamaan käsityöläisille jatkuvaa työtä. Se auttoi yrityksen pahimman yli sekä Keniassa että Suomessa.

Impiö uskoo, että tulevaisuuden luksusmuoti on läpinäkyvää ja vastuullista. Mifuko tuo korinpunojiaan esille somekanavissaan kuvin ja haastatteluin. Sillä tavalla heitä halutaan tehdä kuluttajalle tutuksi.

– Se on todellista luksusta, että tuotteen alkuperä pystytään avaamaan näin läpinäkyväksi. Asiakas tuntee vaikuttavansa ostopäätöksellään aidosti toisen ihmisen elämään, vaikka hän on toisella puolella maailmaa ja elää aivan erilaista arkea.



Kuvat Chloé


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.