Kuluttajat ja vaikuttajat hakevat tuttujen brändien rinnalle uusia ja uskottavia löytöjä. 50-vuotias Sasta on nähnyt, että autenttisuus kiehtoo ja koskettaa.

”The best kept secret of the industry.” Näin vaativiin olosuhteisiin soveltuvia retkeily-, metsästys- ja kalastusvaatteita valmistavaa Sastaa kuvattiin alan ruotsalaisessa lehdessä pari vuotta sitten. Nyt brändi haluaa saada äänensä ja arvonsa kuuluviin.

– Sastan tuotteet ja tarina ovat aina olleet hyviä. Brändin juuret kulkevat Pohjois-Karjalan erämaa-alueissa ja ikimetsissä. Nyt on myös löydetty oikea tapa kokonaisuuden viestimiseen, kertoo toimitusjohtaja Juha Latvala.

Sasta on tuonut tummanpuhuvaa visuaalista identiteettiään hiljalleen verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan, myymälöihin ja messuille.

– Visuaalisen ilmeen muutoksella tahdottiin varmistaa, että koko brändimaailma luo asiakkaalle oikean mielikuvan. Tummuudella emme viesti synkkyyttä, vaan uskottavuutta ja rauhallisuutta. Se on sitä suomalaista sielunmaisemaa.

Kaiken viestinnän tavoitteena on tuoda esiin Sastan arvoja, joista tärkeimpiä on vastuullisuus.

– Moni ei tiedä, että esimerkiksi käyttämämme sarkavilla – josta on aikanaan valmistettu Sastan ensimmäinen tuote, ja joka on edelleen vahvassa roolissa mallistossa – on kierrätettyä jätevillaa. Tällaisista asioista pitäisi pystyä kertomaan enemmän, koska vastuullisuus on ollut osa Sastan arvomaailmaa jo pitkään.

Juhlavuoden aikana julkaistaan viisi kollaboraatiota

Urpo ja Maija Saastamoinen perustivat Sastan vuonna 1969 Nurmekseen, jossa alle 10 henkeä työllistävän yrityksen pääkonttori sijaitsee edelleen. Viimeaikaisiin brändiuudistuksiin on löytynyt korvaamatonta tukea ihmisiltä, joiden rinnassa sykkii Latvalan mukaan ”sasta-sydän”. Juhlavuonna yhteisöä kasvatetaan sekä kuluttajien että suomalaisten brändien kanssa.

– Meillä oli viikonloppuna vaellustapahtuma, jossa oli väkeä myös ulkomailta. Yrityksenä haluamme luoda yhteisöllisyyttä brändin ympärille, mutta myös antaa oman osuutemme siihen, että ihmisten luontosuhde säilyy. Kun mietitään vastuullisuutta, luonnosta ei saa vieraantua.

– Suurempaa juhlateemaa suunniteltiin pitkään. Henkseleiden paukuttelemisen sijaan päätimme nostaa esiin suomalaista suunnittelua. Täällä on paljon brändejä, jotka tekevät todella hienoja tuotteita. On uusia yrityksiä, klassisia merkkejä ja Sastan tavoin uudistuvia toimijoita. Suomalaisten merkkien pitäisi olla etuasemassa kotimarkkinoilla ja saada tukea sekä kuluttajilta että päättäjiltä.

Tähän pohjaten Sasta julkaisee vuoden aikana viisi kollaboraatiota kotimaisten laatumerkkien kanssa. Yhteistyöt edustavat Sastalle tärkeitä teemoja: vastuullisuutta, eränkäyntiä, teknistä osaamista, metsästystä ja perinteisiä materiaaleja. Myyntiin ovat tulleet Coston kanssa valmistettu sarkahattu, joka edustaa vastuullisuutta, sekä Marttiinin kanssa tuotettu eräpuukko, joka kuvaa eränkäyntiä.

sastan kampanjakuva


Äänenvoimaa ja uusia asiakasryhmiä metsästetään vaikuttajien avulla

Sasta on nähty Suomessa ennen kaikkea metsästysvaatteiden valmistajana. Merkittävää tuotekategoriaa kunnioittaen ja sen puolesta puhuen, Sasta tahtoo näkyä laajempana outdoor-brändinä.

– Pyristelemme tunnettuuden kanssa sekä Suomessa että viennissä. Tärkeää on muistaa, että kilpailu on kansainvälistä myös kotimarkkinoilla. Mietimme jatkuvasti, kuinka saamme äänemme kuuluviin pienillä resursseilla. Kollaboraatiot, kuten Billebeinon kanssa toteutettu projekti, ovat ravistelleet kotimarkkinoita hyvässä mielessä. Olemme tavoittaneet silmäpareja, jotka katsovat Sastaa uudesta näkökulmasta.

– Kansainvälisellä puolella emme voi olettaa, että kuluttaja osaa kysyä tuotteitamme, joten jälleenmyyjien käännyttäminen ja myymälähenkilökunnan kouluttaminen on tärkeää. Tällä hetkellä skandinaavisuus on nosteessa, mikä vaikuttaa positiivisesti suomalaisten merkkien mahdollisuuksiin.

Kuluttajilla on nyt tarve luotettaville ja aidoille brändeille. Sastan yhteistyöt vaikuttajien kanssa ovat vieneet brändin tarinaa eteenpäin.

– Sastan tuotteet ja tarina puhuvat puolestaan. Meillä on esimerkkejä siitä, kuinka vaikuttajat ovat itse kiinnostuneet tuotteistamme esimerkiksi lehtijutusta. Kuten kuluttajat, myös vaikuttajat hakevat jotain uskottavaa.

– Vaikuttajilla on ollut suuri rooli siinä, että kuluttajat ovat alkaneet huomata valikoimamme monikäyttöisyyden. Otimme yhteyttä Aamukahvilla-blogin Henriikkaan, koska näimme yhteisen arvomaailman. Hänen kauttaan olemme toivottavasti tavoittaneet urbaaneja, retkeilystä kiinnostuneita ihmisiä. Hyvin iloisia olemme olleet myös yhteistyöstä ruotsalaisen outdoor-kouluttajan Johan Forsbergin kanssa ja hänen kauttaan poikineista suuremmista kontakteista.

Teksti Jenni Janatuinen Kuvat Sasta

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.