Kaupallisessa yhteistyössä SKJ Systemsin kanssa

Hyvä kassajärjestelmä on yrittäjän paras ystävä ja toiminnan ohjaaja. Alusasuliike Siro vaihtoi omansa uuteen ja sen myötä liiketoiminta sai uutta puhtia ja parempia työkaluja.


Hämeenlinnassa alusasuliike Siroa pyörittävä Jenna Juurinen valmistautuu jouluun. Myymälässä käy kuhina, ja paketteihin kääritään muun muassa Meyn puuvillasekoitteisia pyjamia, Aubaden silkkisiä yöasuja sekä tietysti lahjakortteja. Siron oma verkkokauppakin on juuri avattu. Se on ollut Juurisen mukaan iso projekti – mutta myös askel, joka alusasuyrityksen oli nyt aika ottaa.

– Verkkokauppaa, kassaa, varastoa ja raportteja hallinnoidaan saman järjestelmän kautta. On tosi hyvä juttu meille, kun kaikki on yhdellä pohjalla. Varsinkin nyt kun verkkokauppa teettää työtä myymälän rinnalla, Juurinen kertoo.

Sirossa on ollut käytössä SKJ:n kassajärjestelmä vuodesta 2004. Sitä ennen käytettiin vanhanaikaista kassakonetta, ruutupaperia, kynää ja laskinta. Yksi sisäinen hallintajärjestelmä säästää merkittävästi pienyrittäjän aikaa, resursseja – ja hermoja. Varsinkin aikana, jolloin muotikauppiaalla on kontollaan myös joukko ulkoisia kaupankäynnin kanavia, kuten sosiaaliset mediat ja mobiilisovellukset. 

SKJ yhdistää kassajärjestelmän, toiminnanohjauksen ja verkkokaupan keskeiset ominaisuudet yhdeksi toimintakokonaisuudeksi, jota yrittäjän on helppo hallita. Järjestelmän avulla myös Sirossa on voitu seurata myyntiä tarkasti tuoteryhmittäin, ostaa oikeita tuotteita ja kokoja sisään ja ylipäätään hallita varastoa.

– Olisi aika työlästä tehdä esimerkiksi täydennystilauksia ilman järjestelmää. On hankalampi juosta liikkeessä katsomassa mitä pitää täydentää kuin nähdä kaikki koneelta yhdellä kertaa. Näen järjestelmästä heti halutessani, kuinka monta 80b-koon liiviä on myyty viimeisen neljän kuukauden aikana.

Myös asiakasrekisteri on osoittautunut käteväksi keinoksi palvella asiakkaita paremmin ja sujuvoittaa ostotilannetta. Rekisteri on suoraan yhteydessä kassaan ja kokoaa yhteen asiakkaan ostohistorian ja hänen käyttämänsä koot.

– Kun asiakas on ostanut vaikka viidet liivit vuosien varrella ja kuvailee tiettyä suosikkimalliaan, on järjestelmästä helppo nähdä kyseinen tuote ja suositella jotain samanlaista. Sovitustilanteessakin pääsee helpommalla, kun koot ovat rekisterissä.

Asiakasrekisterin avulla Siro pitää yllä myös bonusjärjestelmää. Kun ostoksia kertyy 300 euron edestä, asiakas saa 15 euron alennuksen ja kassa laskee sen automaattisesti.

Muotikaupassa ostokokemus ratkaisee paljon ja silloin sisäänostoilla, asiakasrekisterillä, bonusjärjestelmällä ja maksutilanteen sujuvuudella voi olla suurikin merkitys. Asiakkaiden tunnistaminen ja palkitseminen määrittävät palvelukokemusta. Ja yhtä lailla tuotevalikoimaa ylläpitääkseen ja kysyntään vastatakseen kauppias tarvitsee arkisten päätöstensä tueksi usein konkreettista dataa asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä.

Muotialan yrittäjät ovatkin merkittävä kohderyhmä SKJ:n kassajärjestelmille. SKJ:llä on kaksi brändiä, Jeemly ja Flowvy, joista kummankin toiminta perustuu täysin samaan ohjelmistoon. Jeemlyä suosivat useat suomalaiset pienet, suuret ja kasvunnälkäiset muotiyritykset, kuten Siro, Petrifun, Voglia, Noa Noa sekä second hand -ketjut Relove ja Kaivarin Kanuuna. Flowvy taipuu vielä tätäkin järeämpään liiketoimintaan ja tukkukauppaan.

Kassajärjestelmän käyttöönotto tapahtuu lähipalveluna. Yrittäjä ei ole yksin vastuussa onnistumisesta, vaan ohjelmisto asennetaan ja sen pariin koulutetaan paikan päällä myymäläympäristössä tai missä tahansa järjestelmä onkaan käytössä – myös tapahtumissa ja pop up-liikkeissä.

Juurinen on kokenut kassajärjestelmän Siron kannalta kannattavaksi sijoitukseksi. Hän muistaa elävästi, kuinka järjestelmä tuli taloon 15 vuotta sitten ja kuinka sen käyttöä opeteltiin myymälässä yhdessä palveluntarjoajan kanssa. 

Vuosien mittaan yhteydenpito on säilynyt tiiviinä puolin ja toisin.

– Aina ollaan voitu soittaa ja kysyä neuvoa, jos jotain kysymyksiä on ilmaantunut. Olisi tosi vaikeaa miettiä yritystoimintaa ilman näitä työkaluja.



SKJ Systems on kehittänyt ohjelmistoja ja kokonaisratkaisuja kassavirran hallintaan yli 25 vuoden ajan. SKJ:n kassajärjestelmäratkaisuja käyttää yli 2000 suomalaista yritystä ja niistä viidesosa on kasvattanut verkkomyyntinsä yli miljoonaan euroon vuodessa.

Lue lisää SKJ-kassajärjestelmistä täältä.
Tutustu hintoihin ja pyydä tarjous.



Teksti Ida Rantala Kuvat Charles Deluvio, SKJ Systems

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *