Syntyykö kahden kehutun suomalaisen designbrändin yhteistyöstä hitti? ONAR ja VIBAe Shoes kokeilevat.
Kun suomalainen muotialan yritys tavoittelee kansainvälisiä markkinoita, on aina hyvä idea lähteä maailmalle yhdessä.
Tätä testaavat nyt vinhaa vauhtia kasvava kenkämerkki VIBAe Shoes ja suunnittelija Irene Kostasin luotsaama ONAR.
Kalle ja Minna Gummeruksen johtama VIBAe Shoes tunnetaan erityisesti kenkiensä mukavuudesta. ONARin tavaramerkki on ollut vastuullinen ja värikäs, pörheä karva.
Uusi kenkä yhdistää molempien tunnetut vahvuudet.
Sisä- ja ulkokäyttöön tarkoitettu karvatohveli täyttää kaupallisen jalkineen korkean kiinnostuksen tason: se näyttää kengältä, jota ei halua ottaa pois jalasta. Käyttäjä ei ehkä ole ensin varma, tulisiko kenkä laittaa jalkaa koti- vai klubi-iltaan eli varmastikin molempiin.
Kengän design perustuu VIBAen suosittuun Roma-malliin. Unisex uutuustohveli tulee markkinoille sekä miesten että naisten koossa ja neljässä värissä: pinkissä, mustassa, persikassa ja norsunluunvalkoisessa.
1+1=3
ONAR ja VIBAe viestittävät, että partneripopossa on tavoiteltu hybridiä ONARin luksuksenpehmeän lampaankarvan ja VIBAen tunnistettavan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan rentouttavan kengänpohjainnovaation välille.
Sivustatallaajan näkökulmasta kollaboraatio on kiinnostava. Näennäisesti eri aloilla toimivat muotialan yritykset onnistuvat yllättämään ja lopputuloksena syntynyt tuote näyttää potentiaaliselta hitiltä.
Nähtävääksi jää, miten potentiaali realisoituu, mutta molemmilla on hittihistoriaa.
ONARin hattuja ja takkeja on nähty Hollywood-tähtienkin päällä. Viimeksi lammastakkia kantoi Lily Collins. VIBAe puolestaan astui huippumuodin maailmaan viime vuonna, kun se sai maailmanlaajuista huomiota yhteistyöllä luksusmerkki Comme des Garçons Hommen kanssa jälkimmäisen kevät/kesä 24 -mallistossa.
Kenkää esiteltiin Pariisin muotiviikolla helmikuussa, mutta se on jo myynnissä.
Ensimmäisessä vaiheessa (pre-access) ONARin ja VIBAen kenkä on myynnissä eksklusiivisesti ONARin verkkokaupassa.
Myöhemmin kenkä tulee myyntiin molempien verkkokauppoihin ja kivijalkaliikkeisiin sekä Samsung Corporationiin kuuluvan Beaker-konseptimyymälän ketjuliikkeisiin Koreassa.
Teksti Jani Niipola
Kuvat ONAR
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi