Suomalainen toiminnallisten lastenvaatteiden valmistaja Reima hyödynsi Osteri-takkinsa markkinoinnissa tekoälyä. Lopputulos yllätti.

Clothes made from oysters? Shell yes! kuuluu lastenvaatevalmistaja Reiman Osteri-takkikampanjan leikkisä tagline. 

Takin kankaassa on hyödynnetty jauhettua osterinkuorta – ja kampanjassa tekoälyä.

”Osteri-takkimme on saanut ISPO Award -sertifikaatin ja Scandinavian Outdoor Award -palkinnon. Halusimme markkinointikampanjan yltävän samalle tasolle innovatiivisen tuotteen kanssa”, perustelee Reiman markkinointijohtaja Katri Sinisalo AI:n ottamista mukaan kampanjasuunnitteluun.

”Tekoäly tarjosi meille valtavan määrän hyviä luovia ideoita, ja lopputulos yllätti meidät oivaltavuudellaan.”

Sinisalo kuvailee Osteri-kampanjan saamaa vastaanottoa erittäin hyväksi. Lämpimästä syksystä huolimatta kampanja on ollut myös kaupallisesti onnistunut. 

Erityisesti tekoälyn luomien kuvien pohjalta tehty markkinointivideo on herättänyt kiinnostusta kaikissa Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa.

”Suomessa mainonnan ROAS oli peräti 900 prosenttia, mikä indikoi, että luova toimi erityisen hyvin. Kotimaan lisäksi viesti resonoi myös Saksan, Sveitsin ja Puolan markkinoilla.” 

Tekoälyn luoma visuaalisuus erottuu selvästi Reiman muusta kuvastosta.

Reiman tukena projektissa oli luova toimisto Sherpa ja sen Head of AI & Innovations Jukka Niittymaa. Tekoälyyn perehtyneestä yhteistyökumppanista oli suuri apu etenkin uusien työkalujen, Chat GPT:n ja Midjourney-kuvaohjelman, käyttöönotossa. 

Markkinointikampanjan suunnittelu tekoälyn avulla eteni kuten mikä tahansa luova prosessi: asiat eivät menneet kerralla maaliin, vaan jumppaamista tarvittiin. Erityisen tärkeiksi osoittautuivat promptit eli tekoälylle annettavat ohjeet. Niiden tuli olla selkeitä, ja niitä oli tarkennettava useasti. 

”Mitä tarkempi briiffi, sitä parempi lopputulos. Kuten tiimimme ja Sherpan Niittymaa hyvin kiteyttivät: Jos pyytää roskaa, saa roskaa.”

Varsinaisia kömmähdyksiä projektin aikana ei kuitenkaan sattunut, vaan tekoälyn luovuus ja toimintavarmuus yllättivät reimalaiset positiivisesti.

”Konseptin ideoinnissa ja copyjen eli mainostekstien määrässä tekoäly ylitti ihmisen kyvyt. Mikään luova tiimi ei kykenisi tuottamaan niin lyhyessä ajassa niin paljon erilaisia ideoita ja sisältöjä. Tietomäärät olivat valtavia.”

Aidot ihmisaivot osoittautuivat kuitenkin korvaamattomiksi etukäteissuunnittelussa, tekoälyn ohjeistamisessa, syntyneiden tuotoksien arvioinnissa ja luovan sisällön tuottamisessa. 

”Vain me reimalaiset pystyimme arvioimaan, kuulostiko ja näyttikö lopputuotos brändiltä.”

Ihmisen kontolle jäivät myös kampanjan mediasuunnitelman teko ja kanavavalikoiman päättäminen.

Kampanjassa käytettiin sekä studiokuvia aidoista lapsimalleista että tekoälyn avulla luotuja kuvia sisältävää videota. Videon tekstit lokalisoitiin kullekin markkinalle sopivaksi.

Mitä pidemmälle suunnittelussa ja toteutuksessa edettiin, sitä vakuuttuneempia Reimalla oltiin tekoälyn hyödyistä.

”Koko tiimi oli todella tyytyväinen lopputulokseen, joka virkistävällä tavalla näytti ja kuulosti erilaiselta kuin Reiman aiempi, melko asiapitoinen markkinointi. Tekoälyllä luodut futuristiset kuvat pomppaavat esiin somen kuvavirrasta, ja kampanja on vitsikkäämpi kuin tavallisesti.”

Reima aikoo myös jatkossa tehdä markkinoinnin suunnittelua ja sisältöjen tuotantoa AI-avusteisesti. Sinisalon viesti samaa vielä harkitseville on ytimekäs:

”Rohkeasti vain kokeilemaan!”



Teksti Johanna Rämö
Kuvat ja video Reima

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.