Muotiyritykset panostavat nyt erityisen paljon parhaisiin asiakkaisiinsa, ja merkittävä kansainvälinen muodin nettikauppa paljastaa huippuasiakkaidensa valtavan merkityksen bisnekselleen.

Vain pieni prosentti varakkaista asiakkaista ostaa hyvin suuren osan kalliista muotituotteista. Tällainen on nykytodellisuus arvostetun The Business of Fashionin eli BOF-muotijulkaisun uutisen mukaan.

Saksalainen MyTheresa on yksi maailman johtavista luksusmuodin verkkokaupoista, ja sen paljastamien tietojen mukaan kolmasosa kaikista tuotteista myydään vain kolmelle prosentille sen asiakkaista.

Muotikaupan uudessa ilmiössä on kyse niin sanottujen ”hyvin tärkeiden asiakkaiden” merkityksestä bisnekselle. VIC:t eli very important customers ovat VIP-asiakkaiden joukko, jolle muotiyritykset tarjoavat nyt kilvan kiinnostavia koukkuja, tapahtumia ja inspiraatiota.

BOF kertoo, että pandemian jälkeisessä maailmassa brändit houkuttelevat asiakkaita ja heidän tileilleen säästyneitä rahoja monin keinoin. Maailmankuulut muotitalot kuten Fendi ja Dior kutsuvat tärkeimpiä asiakkaitaan yksityisjuhliin, cocktail-tilaisuuksiin ja muotinäytöksiin. Jotkut muotitalot saattavat lennättää parhaita asiakkaitaan muotinäytöksiin ja maksaa heidän hotellilaskunsa.

Mitä muoti edellä, sitä muut erikoiskaupan alat – ilmeisesti – perässä. Viime aikoina myös koru-, parfyymi- ja jalkinealan yritykset ovat alkaneet metsästää asiakkaita, jotka ovat tottuneet kuluttamaan suuria summia muotikaupoissa. Uusia asiakkaita hakiessaan muotimerkit ovat esimerkiksi Yhdysvalloissa ottaneet kiikariinsa tekenologia-alan sijoituksilla tai kryptovaluutoilla vaurastuneet nuoret. Yritykset etsivät vauraita ja muodista kiinnostuneita asiakkaita myös Instagramin kautta. Jos muodinystävä esittelee siellä uusia hankintojaan, hänelle saattaa alkaa tipahdella kutsuja myös esimerkiksi korualan tapahtumiin.

Monet kaikkein vauraimmista asiakkaista ovat kuitenkin hyvin yksityisiä ja heidän sosiaalisen median tilinsä suljettuja ulkopuolisilta. Siksi heitä pyritään tavoittamaan esimerkiksi ystävä- tai sukulaispiirin kautta. Käytössä ovat kaikki mahdolliset reitit, joten brändien edustajat metsästävät potentiaalisia asiakkaita myös esimerkiksi menestyvien yritysten perustajien ja hallitusten jäsenten joukosta. Puhumattakaan lakitoimistojen tai nuorten yrittäjien tähtipelureiden piireistä.

Ilmeisesti sijoittaminen parhaisiin asiakkaisiin kannattaa: BOFin tietojen mukaan esimerkiksi Diorin huippuasiakkaat ostavat brändin tuotteita vähintään 100 000 eurolla vuodessa, per nokka. Kyllä sellaista asiakasta kannattaa jo vähän voidellakin.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Erikoiskaupan liitto Etu ry:n uutiskanavassa osoitteessa etu.fi.

Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.