Muotikauppias voi tehdä liikkeestään verkossa kansainvälisen kauppapaikan. Pandemiatilanne on korostanut verkkokaupan merkitystä myös kotimaassa.
Loistavakaan tuote ei kuitenkaan yksin riitä. Kauppias tarvitsee tuotteelle myös ostajan. Ja sitä varten asiakas on saatava sisään kaupan ovesta – tai vierailemaan verkkokaupassa. Eikä yksi asiakas riitä. Varsinkin verkkokaupassa sivuille tarvitaan paljon liikennettä, jotta kauppa käy.
Jos verkkokauppaa rakentavan tai kehittävän muotikauppiaan budjetti on tiukka, eurot kannattaa käyttää viisaasti. Mutta kuinka rahat saa venymään verkossa? Kysyimme verkkokaupan asiantuntija Eetu Karppaselta, miten kauppias voi vauhdittaa verkkokauppansa kasvua hukkaamatta pientä budjettiaan vikaliikkeisiin. Karppanen on perustanut kymmeniä verkkokauppoja, kasvattanut verkkokauppoja nollabudjetista ja vastannut muun muassa Kekäleen digitaalisista kehityshankkeista ja verkkoliiketoiminnasta. Tässä Eetu Karppasen ohjeet:
1. Selvitä nykyinen asiakaskuntasi – ja monista se
Yleensä kasvua hakeva kauppias pohtii ensimmäisenä, mistä saisi uusia asiakkaita. Sen sijaan kannattaakin aloittaa selvittämällä, ketä nykyiset asiakkaat ovat. Yrityksen olemassa olevat asiakkaat antavat arvokasta tietoa siitä, millainen joukko tuotteista on kiinnostunut.
”Mieti, miten nykyisiä asiakkaita voi monistaa – älä sitä, mistä uusia asiakkaita saadaan. Asiakaskunnan tunteminen on ensiaskel kasvua kohti myös verkkokaupassa”, sanoo Eetu Karppanen.
2. Analysoi asiakkaasi pukeutumisen tavat ja toiveet
Verkossa asiakkaista on mahdollista kerätä suuri määrä dataa analytiikan työkaluja hyödyntämällä. Tietoa saa esimerkiksi verkkokauppakävijöiden ikäjakaumasta ja asuinpaikkakunnasta. Kun tavoitteena on asiakasymmärryksen kasvattaminen, kannattaa asiakkaisiin tutustua syvällisemminkin.
”Milloin olet viimeksi jututtanut vaikkapa viittä nykyistä asiakastasi? Jo muutaman kysymyksen avulla saa kerättyä arvokasta pehmeää dataa asiakaskunnasta.”
Asiakkailta voi kysyä esimerkiksi, missä tilanteissa tämä käyttää yrityksen tuotteita, mikä merkitys vaatteilla ja pukeutumisella on asiakkaan elämässä sekä mitä muita brändejä hän arvostaa ja miksi. Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, millaiset vastaukset toistuvat.
3. Kasva karsimalla ja keskittämällä
Kun tuntee nykyisten asiakkaiden taustat, voi markkinointitoimenpiteet kohdistaa suoraan samankaltaiselle asiakasjoukolle. Jos rahaa on käytössä rajallisesti, on erityisen tärkeää käyttää resurssit järkevästi.
”Markkinointitoimenpiteiden karsiminen ja keskittäminen oikein ovat edullisin vaihtoehto kasvaa. Panosta siis siihen, että kohderyhmä, viesti ja markkinointikanava kohtaavat. Voit kerryttää oppeja kanava kerrallaan ja hyödyntää saatua tietoa verkkokaupan kasvattamisessa”, Karppanen vinkkaa.
4. Muotikauppias, ota avuksesi maksuton neuvontapalvelu
Kaupankäynti verkossa kehittyy kovaa vauhtia, ja siksi muotikauppiaan ei kannata siirtää verkkokaupan työstämistä tulevaisuuteen. Mitä kauemmin odottaa, sitä enemmän kiinni kurottavaa on.
”Apua kehityksen perässä pysymiseen on saatavilla. Esimerkiksi Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu tarjoaa apua ja tukea muotialan yrittäjille täysin maksutta verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen liittyen.”
Neuvontapalvelun jäsenet pääsevät kuulemaan laajemmin myös Eetu Karppasen oppeja webinaarin muodossa 16.2. Lue lisää neuvontapalvelusta ja ilmoittaudu mukaan!
Neuvontapalvelun toteuttamista tukee Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen ELY-keskus.
Kuva Leena Aro
Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu
Hankejohtaja Karri Jalkanen | karri.jalkanen@fafi.fi
Viestintäkonsultti Ilona Vuori | ilona.vuori@fafi.fi
Digikonsultti Petra Salonen | petra.salonen@fafi.fi
Vastuullisuuskonsultti Aino Kuusava | aino.kuusava@fafi.fi