Joulun alla useat muotikaupat tekevät hyväntekeväisyyttä. Mutta moni tekee lahjoituksia myös pitkin vuotta. Lapset ja vähävaraiset perheet sekä ympäristö ovat Fashion Finlandin jäsenten keskuudessa suosittuja hyväntekeväisyyskohteita. 


Muotikaupat eivät tee yksinomaan bisnestä – ne tekevät myös hyvää. Suosittuja hyväntekeväisyyskohteita ovat esimerkiksi lapset ja vähävaraiset perheet. Eurokankaan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Heidi Keskikylän mukaan Eurokangas on tänä jouluna päättänyt lahjoittaa asiakkaiden joulumuistamisten varat Hyvä Joulumieli -keräykseen, jonka avulla hankitaan ruokalahjakortteja vähävaraisille perheille.

– Joulun hyväntekeväisyyskohde valitaan joka vuosi henkilökunnalta tulevien ehdotusten pohjalta. Pidempiaikaisena hyväntekeväisyyskohteena tuemme Elämälle-yhdistystä, joka edistää naistentautien sekä synnytysten tutkimusta Suomessa, kertoo Keskikylä.

Näiden lisäksi Eurokangas tekee pienimuotoisempaa hyväntekeväisyyttä tapauskohtaisesti perustuen tuotteiden lahjoittamiseen näkyvyyttä vastaan.

– Valtakunnallisena 31 myymälän ketjuna saamme viikoittain lukuisia sponsorointi- ja yhteistyöehdotuksia. Lähdemme näihin mukaan toisinaan, jos yhteistyö sopii muihin suunnitelmiimme ja kohderyhmä on meille tärkeä. 

Lapsia haluaa auttaa myös KappAhl. Yrityksen PR- ja markkinointipäällikkö Johanna Mustosen mukaan KappAhlin myymälöissä toteutetaan joulun alla pyöristyskampanja, jonka aikana asiakkailla on mahdollisuus pyöristää ostostensa loppusumma ylöspäin. Ylimenevä osa lahjoitetaan Mannerheimin Lastensuojeluliitolle. Kampanjaan kuuluu lisäksi myyntituotteita, joiden ostosummasta menee siivu samalle taholle.

Tänä vuonna KappAhl antaa myös joululahjan Hungerprojektet -järjestölle kaikkien työntekijöidensä puolesta. Hungerprojektet -järjestö kouluttaa ja tukee avun tarpeessa olevia ihmisiä, edistää naisten asemaa ja tyttöjen koulunkäyntiä kehitysmaissa. KappAhl tukee myös useita muita organisaatioita, jotka työskentelevät tekstiiliteollisuuden kestävän kehityksen, alan työntekijöiden, lasten oikeuksien sekä luonnon hyväksi.

Reima tekee tuotelahjoituksia pitkin vuotta. Tänä jouluna yritys lahjoittaa talvisaappaita Joulupuu-keräykseen.


Reima auttaa vähävaraisia lapsia ja nuoria lahjoittamalla erän hivenen viallisia talvisaappaita Joulupuu-keräykseen. Joulupuu-hyväntekeväisyystempauksella kerätään lahjoja lastensuojelun piirissä oleville lapsille, ja erityisesti niille, jotka eivät ehkä muuten saisi joululahjoja ollenkaan.

– Lahjoitamme hyväntekeväisyyteen muun muassa varastontyhjennysmyyntien jäännöseriä ja tuotteita, joissa on pikkuvikoja. Näitä tuotteita emme voisi myydä liikkeissämme, mutta ne ovat silti erittäin käyttökelpoisia, Reiman viestintäjohtaja Riikamaria Paakkunainen kertoo.

Reima tekee lahjoituksia pitkin vuotta, syksyllä ja keväällä varastontyhjennyksen jälkeen, ja muutenkin satunnaisesti yritykselle tulevien pyyntöjen perusteella, jos varastossa sattuu olemaan sopivia lahjoitettavia tuote-eriä tai yksittäisiä jäännöskappaleita. 

– Viime vuonna lahjoitimme myös yhteistyökumppanimme Emmy.fi:n kautta vaatteita vähävaraisille perheille.

Marimekko lahjoittaa jokaisesta myydystä Tasaraita -trikoopaidasta euron Planille.


Monet Fashion Finlandin jäsenyritykset tekevät pidempiaikaista yhteistyötä erilaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Sekä Marimekko että Lumi kertovat keskittyneensä tänä vuonna Plan Internationalin kanssa tehtyyn hyväntekeväisyyteen. 

– Haluamme edistää tasa-arvoa tekemällä yhteistyötä naisten ja lasten tukemisen parissa toimivien kumppaneiden, kuten Plan Internationalin kanssa. Tänä vuonna verkkokaupan Tasaraita-tuotteiden myynnistä lahjoitetaan jokaista tuotetta kohti euro Planille, Marimekon viestintäjohtaja Anna Tuominen kertoo.

Marimekko valitsee arvoihinsa sopivan kohteen vuosittain. Yhteistyö Plan Internationalin kanssa jatkuu nyt toista vuotta. Marimekko oli mukana myös Plan Internationalin Girls Takeover -tempauksessa, jossa tytöt astuvat poliittisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten johtajien saappaisiin YK:n kansainvälisenä tyttöjen päivänä lokakuussa.

Lumin toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantolan mukaan Lumi antaa nykyään vähemmän joululahjoja kuin ennen. Yritys on kuitenkin tukenut muiden muassa Naisten Pankkia ja Plania.

– Tänä vuonna olemme panostaneet tyttöjen koulutukseen ja syksyllä olimme mukana tukemassa Planin tyttöjen päivää, Kantola sanoo.

Joululahjojen sijaan Lumi pyrkii tukemaan vuoden ympäri monenlaista hyväntekeväisyyttä erilaisten kampanjoiden muodossa. Plan Internationalin tukemisen lisäksi yritys on lahjoittanut kuluneen vuoden aikana näytekappaleita, nahkamateriaalia ja pintaviallisia laukkuja Kierrätyskeskuksen Plan B -mallistoprojektille joka julkistetaan pian.

Lumi on tehnyt tuote- ja materiaalilahjoituksia Kierrätyskeskuksen pian julkistettavalle Plan B -mallistoprojektille.


Moni muukin muotiyritys kokee ympäristön ja kestävän kehityksen tukemisen tärkeäksi. Lapsille suunnattujen avustusten lisäksi Reima antaa tukensa WWF:lle. Se kuuluu WWF:n Green Office -verkostoon ja tukee WWF:lle maksamillaan lisenssimaksuilla luonnonsuojelua.

Myös Hennes & Mauritzin ympärivuotisesta vaatekeräyksestä lahjoitetaan Suomen WWF:lle kaksi senttiä yhtä myymälään tuotua tekstiilikiloa kohden.

– Emme anna tuotteita tai tee lahjoituksia hyväntekeväisyyteen erityisesti joulun alla, mutta teemme vaihtelevasti erilaisia yhteistyökamppiksia, ja esimerkiksi viime keväänä toteutimme rahakeräyksen Mieli Ry:lle, Tiina Miettinen H&M:n viestinnästä kertoo.

Helsinkiläinen kenkäkauppa Korkkari 37 taas lahjoittaa joka vuoden tammikuussa alennusmyyntien jälkeen myymättä jääneitä jalkineita hyväntekeväisyyteen. Lahjoituspaikkoina ovat olleet muiden muassa Suomen Punainen Risti sekä Hurstin Apu.

– Annamme kenkiä eteenpäin yhteensä noin 2000 euron arvosta. Kengissä ei ole mitään vikaa, mutta ne eivät vain ole menneet kaupaksi, Hanna Sirkiä Korkkari 37:sta kertoo.

Samassa jouluhengessä Fashion Finland haluaa levittää lukemisen, kokemisen ja näkemisen ilosanomaa ja kannustaa nuoria eteenpäin elämässä. Fashion Finland lahjoittaa Tyttöjen Taloille uuden printtilehtensä vuosikerrat vuonna 2020.

Teksti Petra Eskola Kuvat H&M, Reima, Marimekko, Lumi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *