Kivijalkakaupan pitää tarjota uusia elämyksiä. Siksi H&M:n uudistetussa lippulaivamyymälässä Sergelin torilla Tukholmassa voi vuokrata mekon, ottaa manikyyrin ja syödä aamupalan.


Muotijätti H&M:llä on isot tavoitteet. Kuluttajat vaativat muotikaupoilta yhä enemmän ympäristön huomioimista, ja H&M on ottanut tavoitteekseen olla hiilineutraali yritys vuoteen 2040 mennessä.

Ympäristö- ja kierrätysteema on näkyvästi esillä myös uudistetussa Sergelin torin lippulaivamyymälässä Tukholmassa. Liike avattiin marraskuun lopulla, ja siellä asiakas voi esimerkiksi vuokrata itselleen juhlamekon. Liikkeessä on 50 erilaista vuokramekkoa ja laaja kokovalikoima. H&M:n vuokrauspalveluun voi liittyä maksamalla 350 kruunun viikkohinnan, ja mekkoja voi sovitella varaamalla sovitusajan tai vain menemällä paikan päälle.

H&M:n uudistetussa liikkeessä on myös tila, jossa asiakas pääsee korjaamaan tai tuunaamaan ostamiaan H&M:n vaatteita. Liikkeestä löytyvät ompelutarvikkeet esimerkiksi vetoketjun tai koristeiden ompelemiseen sekä napin kiinnittämiseen. Vaatteiden korjauspalvelu on ilmainen.

Aiemmin kahviloita on jo ollut H&M:n omistaman Arket-ketjun myymälöissä, ja nyt sellainen on avattu myös H&M:n lippulaivamyymälään. H&M:n It’s pleat -nimisessä kahvikärryssä myydään kahvia ja pikkupurtavaa.

H&M:n uudistetussa Sergelin torin liikkeessä pääsee korjaamaan ja tuunaamaan ostamiaan H&M:n vaatteita.
It’s pleat -nimisessä kahvikärryssä myydään kahvia ja pikkupurtavaa.


Liikkeen palveluihin kuuluu myös kauneudenhoito. H&M:n myymälässä toimii Dashl -nimisen yrityksen kauneussalonki, jossa asiakas voi värjäyttää kulmakarvansa, ottaa manikyyrin tai tilata tukan föönauksen. Kauneuskulmaus on auki aamusta iltaan.

Jos asiakas kaipaa apua ostosten tekemiseen tai oikeanlaisten vaatteiden etsimiseen, hän voi tilata myös personal shopper –palvelun. Yhtenä uutuutena kaupassa ovat digitaaliset näytöt, joille asiakkaat voivat postata omia Instagram-kuviaan. H&M:n mukaan asiakkaat luottavat toistensa makuun ja asuvalintoihin ja näyttöjen tarkoituksena on tuoda inspiraatiota muille shoppailijoille.

Sergelin torin H&M:ssä fyysinen ja digitaalinen kauppa on yhdistetty toisiinsa, ja asiakas voi sovittaa liikkeessä sellaisiakin vaatteita, jotka ovat myynnissä ainoastaan verkkokaupassa ja tilata ne sitten kotiinsa. Uudistetussa liikkeessä asiakas voi maksaa kaikki ostoksensa itsepalvelukassalla tai myöhemmin kotiinsa tulevalla laskulla.

Teksti Petra Eskola Kuvat H&M group

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *