Yhteiskunnallisen korualan yrityksen perustaja Elina Siira uskoo, että kaikkien mukaan ottaminen on sijoitus koko yhteiskuntaan.

Yksi koruvalmistaja AIDA Impactin tunnuslauseista on, että ”ei ole AIDAa ilman Impactia”. Perustaja ja toimitusjohtaja Elina Siiralle se tarkoittaa, että hänen yrityksensä toiminnan pitää olla merkityksellistä ja ennen kaikkea sillä pitää olla yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Periaate on kunnioitettava, mutta se ei ole vain periaate, se on ohjenuora.

Elina Siira toimii, kuten puhuu. Toukokuun lopussa AIDA Impact julkaisi kirjan. Teos on opas yrittäjille ja yrityksille maahanmuuttajien työllistämiseen. AIDA Impact siis on laittanut kansiin sen, mitä on omasta kokemuksestaan oppinut. Teos on tehty Ammatinedistämissäätiön AEL:n tuella, ja se on myynnissä – mutta myös ladattavissa maksutta, jotta tieto leviäisi mahdollsimman laajalle.

”Meillä oli pitkään haaveena tehdä tällainen. Olen tajunnut, että vaikka AIDA yrityksenä ei voisi työllistää tarpeeksi, voimme auttaa ja innostaa muita”, Siira sanoo.

”On tärkeää kerätä ja jakaa oppeja. Vain sillä tavalla voimme saada oikeaa impactia aikaiseksi”, hän jatkaa.

Vuonna 2018 perustettu AIDA Impact on yhteiskunnallinen korualan yritys, joka tunnetaan ekologisesta ja eettisestä korutuotannosta sekä sosiaalisen vastuullisuuden toimista. Yritys työllistää maahanmuuttaja- ja pakolaistaustaisia naisia, tarjoten monille ensimmäisen reitin suomalaiseen työelämään.

Yhteensä AIDA Impact on työllistänyt yli kolmekymmentä henkilöä: muun muassa Iranista, Irakista, Ukrainasta ja Venäjältä Suomeen muuttaneita. Koruja on myyty Suomen lisäksi Japaniin, Hong Kongiin ja Yhdysvaltoihin.

Siira sanoo, että vuodesta 2018 alkeen taipaleen kokemukset kokemukset haluttiin kirjaan tarkasti.

”Internet on täynnä kaiken maailman oppaita. Tavoitteena on tuoda konkretiaa ja käytännöllisiä ohjeita”, Siira toteaa.

”Ei pelkkiä korulauseita.”

Kirjassa onkin käytännön vinkkien lisäksi AIDAn työntekijöiden haastatteluita, joissa Elina Siiran mukaan mennään tarkoituksella syvälle. Aiheet kulkevat politiikasta uskontoihin ja sotiin. Kirjan kirjoittajiin kuuluva FT Shadia Rask oli yksi tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon saajista vuonna 2024.

”Pitää uskaltaa puhua asioista muutenkin kuin teoreettisella tasolla”, Siira linjaa.

Elina Siiran ja AIDA Impactin tavoite saada oppeja jakoon näkyy toiminnassa myös muulla tavalla kuin maahanmuuttajia työllistämällä ja kirjan kirjoittamalla. Siksi Siira ja kumppanit pitävät myös luentoja aiheesta. Luennot ovat kysyttyjä.

”Mielellämme levitämme sanaa. Tiimi ja sen asiantuntijat tekevät töitä näiden teemojen parissa. Olemme käyneet tekemässä koulutuksia yrityksissä”, Siira kertoo.

AIDAlla on ollut myös mentorointiohjelma, joka tekee nyt paluun.

”Mentorointiohjelma aukeaa uudestaan. Sen anti on myös palkitsevaa. Esimerkiksi yksi mentorointiohjelman käynyt asiantuntija on nykyään Marimekolla töissä.”

Elina Siira muistuttaa, että ei yhdenkään yrityksen ole pakko työllistää maahanmuuttajia. Se on kuitenkin hyödyntämätön mahdollisuus, voisi lisätä.

”On kuitenkin tutkittu juttu, että moninaiset tiimit ovat vahvuus”, Siira sanoo.

Kyse on asenteesta ja siitä, haluaako yritykselleen parasta.

”Yrityksen koko tai toimiala ei rajoita tässä asiassa mitenkään – sellainen yritys, joka haluaa parasta mahdollista osaamista ja haluaa pysyä mukana muuttuvan maailman vauhdissa, panostaa tähän.”

Erilaisista taustoista tulevat työntekijät alkavat monilla aloilla olla myös kilpailuetu. Tämä on yleismaailmallinen totuus.

”Koko kirjan pointti on, että maahanmuuttajan palkkaaminen on meidän kaikkien etu. Sitä kautta saamme monipuolisempaa ja parasta mahdollista osaamista yrityksiin”, Elina Siira sanoo.

AIDA Impactilla oman kirjan opetukset on todennettu käytännön arjen kautta. Erilaiset toimintatavat ja uudet näkemykset avaavat ajattelua ja uusia mahdollisuuksia. Lopulta kyse on kuitenkin myös impactista, vaikutuksesta, yksilön kokemuksen kautta yhteiskuntaan.

Elina Siiran johtaman yrityksen periaatteisiin kuuluu myös, että mukaan ottaminen on sijoitus yhteiskuntaan.

”Jokainen ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi yksilönä”, Siira sanoo.

Mukaan ottaminen ei ainoastaan ole oikein, se on myös parempaa bisnestä.

”Ulkomaalaistaustaisten määrä on Suomessa jo 470 000 ihmistä. Onko meillä varaa jättää puolen miljoonan joukko huomioimatta osaajissa ja asiakaskohderyhmissä?”

Teksti Jani Niipola
Kuvat AIDA Impact / Juho Huttunen /Duotone

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.