Yksi Suomen tunnetuimmista muotibrändeistä katoaa, kun Minna Parikka ilmoittaa lopettavansa kenkämerkkinsä vuoden lopussa.


Tätä voinee kutsua shokkiuutiseksi – tai ainakin täydeksi yllätykseksi. Kenkäsuunnittelija Minna Parikka ilmoitti tänä aamuna lopettavansa yrityksensä liiketoiminnan ”sellaisena kuin se tunnetaan joulukuussa 2020”.

Minna Parikka on yksi Suomen tunnetuimmista muotialan suunnittelijoista. Hän aloitti oman merkkinsä vuonna 2005. Parikan kenkiä on parhaimmillaan myyty 25 maassa ja monissa merkittävissä tavarataloissa, kuten Selfridgesin ja Harrodsin tavarataloissa Lontoossa sekä Le Bon Marchén tavaratalossa Pariisissa.

Parikan kengät ovat näkyneet esimerkiksi Vogue-, Glamour, ja Elle- muotilentien sivuilla. Niitä ovat käyttäneet myös monet julkisuuden henkilöt, kuten Lady Gaga, Taylor Swift ja Kylie Jenner.

Parikka kertoo, että päätös on puhtaasti henkilökohtainen – eikä se johdu esimerkiksi koronaviruksesta tai yrityksen talousluvuista. Parikan lähettämän tiedotteen mukaan yritys on ollut velaton jo kymmenen vuotta ja kuluva vuosi on ollut taloudellisesti loistava. Kivijalkaliikkeen sulkemisesta huolimatta Minna Parikka -kenkäbrändin myynti on tämän vuoden aikana kasvanut 21 prosenttia suhteessa edelliseen vuoteen.

Miksi Parikka sitten lopettaa?

– Olen saavuttanut urallani kaiken mitä halusin: omannäköiseni brändin, kansainvälisen menestyksen, uskolliset fanit, sekä vapauden matkustaa ja nähdä maailmaa. Tänä vuonna juhlin 40-vuotissyntymäpäivääni ja 15-vuotista taiteilijauraani. On aika todeta, että 40-vuotiaan Minnan unelmat näyttävät erilaiselta kuin 25-vuotiaan Minnan. Nyt on aika uudelleen määrittää polkuni ja etsiä uusia seikkailuja.

Mitä nuo polut voisivat olla?

– En tiedä vielä uusista poluista, Parikka kertoo puhelimessa.

– Tarvitsen aikaa miettiä ja pitää luovan tauon, ja sitten niitä uusia polkuja alkaa tulla. Minua kiinnostaa suunnittelu, brändääminen ja brändimaailmojen luominen. En vielä tiedä, mitä tulen tekemään. Ja eihän sitä tiedä, jos Minna Parikka haluaa pienen tauon jälkeen tehdä comebackin.

Parikka kertoo antaneensa yritykselleen kaiken, mitä annettavissa on.

– Olen tehnyt tätä 24/7 melkein koko aikuisikäni. Jossain vaiheessa pitää keksiä jotain muuta.
Olen aina kannustanut muita oleman seikkailumielisiä ja kokeilemaan pelottomasti asioita, niin nyt on minun aikani tehdä sitä, mitä olen toitottanut muille.


Fashion Finland palkitsi Minna Parikan Vuoden Markkinointiteko -palkinnolla helmikuun lopussa Fashion Gala Dinner + Awards -illassa.


Teksti Sami Sykkö Kuva Minna Parikka

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *