Fashion Finlandin kuratoimassa ammattilaisseminaarissa esitellään suomalaisen muotialan onnistumisia useista eri näkökulmista. 

Vastuullisuus, kestävä kehitys, kansainvälinen PR, myynti, markkinointi, design ja brändinrakennus puhuttavat marraskuussa Helsingin Messukeskuksessa. Silloin teemoista keskustelevat Suomi-muodin ammattilaiset, jotka ovat todistetusti onnistuneet ja menestyneet alallaan.

Fashion Finlandin isännöimä I love me -messujen muodin iltapäivä alkaa case-esittelyillä. Kolmen tapausesimerkin jälkeen tilaisuus jatkuu paneelikeskustelulla.

Tilaisuus järjestetään messujen avajaispäivänä 29.11. klo 12–15 ja on osallistujille maksuton. Ilmoittaudu mukaan artikkelin lopussa olevan linkin kautta!

Case 1: VIBAe Shoes ja kasvun askeleet

Mitä tarvitaan, kun halutaan rakentaa menestynyt kansainvälinen muotibrändi Suomessa 2020-luvulla Yrittäjäpariskunta Kalle ja Minna Gummerus kertoo VIBAe Shoesin uskomattoman tarinan.

VIBAe Shoes on muotialan kasvuyritys, jonka menestyksen kulmakiviä ovat suomalainen muotoilu ja kansainvälinen myynti. VIBAe on digitaalisten kanavien myyntihitti, mutta Gummerukset eivät ole myöskään unohtaneet kivijalkamyymälöitä: niitä on useassa maassa ja lippulaivaliikkeenä vastikään laajentunut liike Helsingin Fredrikinkadulla.

Case 2: Lounais-Suomen Jätehuolto ja kiertotalouden vauhdittaminen

Lounais-Suomen Jätehuolto on poikkeuksellinen jätealan yritys, sillä se vauhdittaa muodin kiertotalouden kehitystä yhteistyöprojekteilla uuden polven yritysten kanssa. LSJH on tehnyt jo yli vuosikymmenen työtä kuluttajapoistotekstiilien kiertotalouden vauhdittamiseksi.

Miten luodaan uutta – valmistamatta uutta? Millä tavoin eri alojen yritykset voivat löytää onnistuneen yhteistyön avaimet? Kiertotalouden bisnesmahdollisuuksia ja muun muassa VAINin ja Latimmierin kanssa tehtyjä projekteja esittelee kierrätystekstiilien myyntipäällikkö Miira Ojanen.

Case 3: Suomalaisen muotialan kansainvälinen PR eli miten tehtiin Finnish Fashion Awards?

Toukokuussa 2024 Fashion in Helsinki -muotiviikolla järjestettiin ensimmäinen Finnish Fashion Awards -palkintogaala. Tilaisuus innosti suomalaista muodin yhteisöä ja keräsi mittavasti kansainvälistä mediahuomiota Forbes.comista Scandinavian Vogueen.

FFA:n järjestäneen PR- ja bränditoimisto Junin perustajat Martta Louekari ja Miia Koski ovat olleet suomalaisen muodin vientityön ytimessä kymmenen vuotta. Kaksikko kertoo toimittaja Jani Niipolan haastattelussa, miten luodaan suomalaisen muodin ilmiöitä kansainväliseen mediaan.

Paneelikeskustelu: Vahvan brändin anatomia

Seminaarin päättävässä keskustelussa toimittaja Jani Niipola moderoi keskustelua, jossa muodin ja brändityön ammattilaiset purkavat osiin vahvan brändin rakennuspalikoita. Mukana paneelikeskustelussa ovat:

Minna Parikka

Minna Parikka tunnetaan rakastetuista kengistään, joiden leikkimielinen design innostaa kuluttajia. Parikka lopetti nimeään kantavan kenkäbrändin huipulla ja piti pari vuotta taukoa. Keväällä 2024 hän lanseerasi uuden MINNA MINNA -kenkäbrändinsä. Parikka tiedetään monipuoliseksi brändinrakennuksen mestariksi ja visionääriksi.

Jyrki Poutanen

Markkinointitoimisto United Imaginationsin perustajiin kuuluva Jyrki Poutanen on Suomen kansainvälisesti palkituimpia nykysuunnittelijoita markkinointialalla. Suurten suomalaisten ja globaalien brändien markkinointia vauhdittanut Poutanen on valittu amerikkalaisen Adweek-lehden The Creative 100 -listalle vuonna 2021.

Manu Aadeli

Manu Aadeli on pitkän linjan yrittäjä ja kauppias. Menestyvän raumalaisen Westlook-liikkeen omistajana Aadeli tuntee brändien ja kuluttajien maailman. Aadeli tiedetään myös kehutun raumalaisen Sparkling Night -muotitapahtuman kantavana voimana.

I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 29.11.–1.12.2024.


Teksti Fashion Finland
Kuvat brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.