Fashion Finlandin tuore toiminnanjohtaja Jani Niipola löysi muodin opiskelijavaihdossa ja seuraa vaatealaa mielellään bisneksen näkökulmasta. Uuden tehtävänsä kautta Niipola odottaa erityisesti pääsevänsä kehittämään suomalaista muotikauppaa ja lisäämään muodin arvostusta.

Jani Niipola, millainen on suhteesi muotiin?

“Muodissa yhdistyy poikkeuksellisella tavalla luovuus ja liiketoiminta. Suomalaisesta näkökulmasta on kiinnostavaa, että meillä luovuus on erittäin vahvaa ja siksi suomalaisessa muodissa on paljon potentiaalia. Kaupallisuutta suomalaiseen muotiin voi vielä tuoda lisää ja sitä voi kehittää. Henkilökohtaisella tasolla minua inspiroivat kauniit ja innovatiiviset asiat, ja se on yksi muodin määritelmistä. Tykkään seurata muotia bisneksen näkökulmasta.”

Mikä on muodin merkitys?

“Muoti on teollisuuden alana poikkeuksellinen, koska se peilaa yhteiskunnallisia muutoksia ja tavoittaa massat. Muoti seuraa aikaansa, joten sen merkitys on tärkeä. Muoti pystyy välittämään suuriakin ideoita.”

Milloin kiinnitit ensi kerran huomiota vaatteisiin tai pukeutumiseen?

“Olen ollut kiinnostunut vaatteista lapsesta asti, mutta suuri herääminen tapahtui parikymmentä vuotta sitten opiskelijavaihdossa Italiassa. Siellä totuin yhteiskuntaan ja maailmaan, jossa jokainen ihminen voi olla kiinnostunut vaatteista ja kauniista elämästä.”

Talousjournalistina olet seurannut muotikauppaa vuosikausia. Millä silmin?

“Kauppalehteen mennessäni muotialasta puhuttiin rättibisneksenä, mutta kun lähdin pois viisi vuotta myöhemmin, se oli kiinnostava luovan talouden ala. Se kuvaa sitä, miten kunnioitus alaa kohtaa on kasvanut myös talousmediassa.”

Minne muotikauppa on menossa?

“Viimeiset vuodet eivät ole olleet helppoja kenellekään, ja muotikauppa elää keskellä suurta murrosta. Olen tehnyt viimeisen vuoden myös vastuullisuusviestintää, ja siksi on kiinnostavaa nähdä, miten vastuullisuus tulee suuressa mittakaavassa muotialalle. Toisaalta uskon siihen, että henkilökohtainen palvelu tulee olemaan tärkeää sekä digitaalisissa kanavissa että kivijalkamyymälöissä.”

Millainen pukeutuja olet?

“Olen käytännöllinen ja klassinen pukeutuja. Tykkään brändeistä ja merkeistä, joilla on pitkä historia. Arvostan perinnettä. Mielestäni olen löytänyt oman tyylini. Minua kiehtoo myös moderni japanilainen tapa pukeutua, joka näyttää yksinkertaiselta mutta siinä voi olla todella paljon yksityiskohtia.”

Miksi halusit Fashion Finlandin toiminnanjohtajaksi?

“Olen pitkään seurannut taloustoimittajana Kauppalehdessä luovaa alaa, ja toisaalta olen ollut mukana esimerkiksi vuonna 2018 Pitti Uomon Suomi-hankkeessa. Lisäksi minulla on henkilökohtainen suhde muotiin. Koin, että tässä tehtävässä pystyn yhdistämään nämä kaikki. On erityisen motivoivaa päästä kehittämään suomalaista muotikauppaa ja muodin arvostusta.”

Kuka on suosikkisuunnittelijasi?

“Suosikkisuunnittelijani on Daiki Suzuki, joka on perustanut Engineered Garmentsin, ja hän kuuluu myös Nepenthes-kauppaketjun perustajiin. Hän on suunnittelija, joka tulkitsee amerikkalaista pukeutumista japanilaisen silmin, ja luo jotain uutta. Suomalainen Tarvas-kenkämerkki on tehnyt kaksi yhteistyömallistoa Suzukin kanssa. Minusta on hienoa, että nämä kaksi merkkiä ovat löytäneet toisensa.”

Mikä on suosikkivaatteesi tai -asusteesi?

“Suosikkivaatteeni on ranskalainen vaaleansininen työtakkini, joka paranee joka kerran, kun sitä käyttää. Käytän sitä aina silloin, kun pitää hoitaa hommat.”

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digitaalisen muotilehden kesänumerossa 2023. Tilaa Fashion Finlandin digilehti. 



Teksti Sami Sykkö

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.