Silver Clothing on löytänyt markkinaraon uv-suojatuista ja kaikenmallisille kuluttajille soveltuvista vaatteista. Alkusysäyksen yritykselle antoi vakava sairaus.
Mitä pukisin päälleni porottavana kesäpäivänä? Heli Vähäsilta esitti itselleen kysymyksen vuonna 2015. Hän oli sairastunut melanoomaan ja alkanut pelätä aurinkoa. Vähäsilta oli jopa alkanut varmuuden vuoksi taittaa matkaansa aina kadun varjoisalla puolella. Arkeen sopivia, auringolta suojaavia vaatteita ei tuntunut löytyvän mistään.
Silloin syntyi ajatus omasta vaateyrityksestä. Vähäsilta halusi tehdä vaatteita, joissa on uv-suoja – ja myös sellaisia vaatteita, jotka kaikenmallisten ihmisten olisi helppo pukea päälleen.
Vähäsilta tarttui puhelimeen ja soitti Aalto-yliopistoon. Häneltä löytyi myynti- ja markkinointitaitoa, mutta tekstiilipuolen osaaminen uupui. Puhelimeen vastasi tekstiili- ja vaatetustekniikan diplomi-insinööri ja materiaalitekniikan tohtori Elina Ilén. Kaksikko sopi tapaamisen ja päätti perustaa yhteisen yrityksen siltä istumalta.
Silver Clothing aloitti toimintansa viime vuonna. Yrityksen liikeidea on sama mitä Vähäsilta alun perin suunnittelikin. Silver Clothingin Fitzgrey® -malliston vaatteissa on UPF 25+ tai 50+ suoja. UPF-numero mittaa kankaan tiheyttä ja kertoo, minkäasteisen suojan kangas antaa verrattuna kankaaseen, jossa ei ole suojausta lainkaan. Esimerkiksi Silver Clothingin vaate, jossa on suojamerkki UPF 50+, antaa vähintään 97,5 prosenttisen suojan UV-säteilyä vastaan.
Suojaus on materiaaleissa itsessään: mallisto valmistetaan pääosin bambusta, kuprosta ja tenselistä. Vähäsillan mukaan kankaan uv-suojaan vaikuttaa materiaalin tiheys, paksuus ja väri. Tiheästi kudotut tummat materiaalit estävät uv-säteiden pääsemisen iholle paremmin kuin vaaleat ja ohuet materiaalit.
– Esimerkiksi bambu on kuituna aaltoilevaa ja auringon säde ponnahtaa sen pinnalta ikään kuin pois.
– Uv-suoja ei pääse myöskään kulumaan pesussa, koska se on valmiina materiaalin ominaisuuksissa. Kemikaaleilla kyllästetyissä uv-vaatteissa näin voi tapahtua, mutta me emme ole käyttäneet erillisiä kemikaaleja suojan saavuttamiseksi, Vähäsilta kertoo.
Kaikki tekstiilit suojaavat auringolta jossain määrin – varsinkin jos vaate on tummaa ja paksua kangasta. Kuitenkin esimerkiksi sekoitekuidut hämärtävät käsitystä siitä, minkälaisen suojan mikäkin vaate todellisuudessa antaa.
Siksi Vähäsilta painottaakin faktatiedon ja mittaamisen tärkeyttä. Koska Silver Clothing ei halunnut käyttää vaatteissaan erillisiä suojaavia kemikaaleja, varmistus käytettyjen materiaalien sisältämästä uv-suojasta oli saatava todistettua prosentintarkasti. Testaus piti tehdä Hong Kongissa sijaitsevassa laboratoriossa, koska Suomessa ei ole tahoa, joka tekee uv-testauksia. Myös kaikki uudet tuotteet aiotaan testauttaa saman kaavan kautta.
Silver Clothing on ollut markkinoilla kolmisen kuukautta. Sopivien materiaalien löytäminen, tuotesuunnittelu ja testaaminen ovat vieneet aikaa. Toistaiseksi Fitzgrey® -mallisto on yrityksen päämallisto. Siihen kuuluu huiveja, mekkoja, puseroita ja neuletakkeja. Neulostuotteet tulivat valikoimiin vuodenvaihteessa, kun yritys osti tamperelaisen SOPIVA-vaatemerkin.
Viime vuoden lokakuussa Vähäsilta ja Ilén ottivat start up-yrittäjinä rohkean askeleen ja palkkasivat brändille ensimmäisen työntekijän. Tuotepäällikkönä toimivan Nina Kyberin tehtävänä on kehittää mallistoja ja varmistaa, että niissä on pienetkin yksityiskohdat kunnossa. Silver Clothingin tuotteisiin on haettu esimerkiksi leikkauksilla ja kiinnityksillä pukeutumista helpottavia elementtejä. Siksi ne sopivat myös niille, jotka eivät voi käyttää normaaleja vaatteita.
–Mallistomme a-linjaiseen mekkoon pukeutuessaan ei tarvitse nostaa käsiä ylös saakka. Tämä on tärkeää, jos on jonkinnäköisiä rajoitteita käden tai olkapään liikkuvuudessa.
– Meiltä löytyy myös kauluspaita, jonka nappirivistö näyttää aivan tavalliselta, mutta todellisuudessa kiinnitys on toteutettu tarranauhalla. Se sopii hyvin ihmisille, jotka eivät pysty syystä tai toisesta napittamaan itse paitaansa.
Erityistä on myös vaatteiden kokojen muokattavuus. Alkukeväästä myyntiin on tulossa jakkuja ja housuja, joiden hihoihin tai lahkeisiin saa ylimääräisen sentin purkamalla yhden ompeleen.
Silver Clothing käy kauppaa Helsingin Töölössä Museokadulla sijaitsevassa myymälässään, josta tulevat yrityksen suurimmat myynnit. Tuotteita myydään myös verkkokaupassa.
Kivijalkamyymälän avaaminen on ollut pienelle startup -yritykselle taloudellisesti merkittävä satsaus.
– Yritystoiminnan aloittamisessa kulut yllättävät. Kun aloitat täysin tyhjästä, tuntuu että olet koko ajan hankkimassa jotakin. Ensimmäisen vuoden toimitilamme olivat kotonani meidän olohuoneessa. Aina tuntui, että jotain puuttuu.
– Nyt myymälän vuokrakustannukset ja palkkakustannukset ovat korkeat. Ylipäätään yrittäminen Suomessa on aika arvokasta, kun maksettavana on paljon veroja ja kiinteitä kuluja. Varastokin sitoo rahaa ennen kuin myynti saadaan vetämään.
Vähäsilta ja Ilén omistavat Silver Clothingista 80 prosenttia. Loput 20 prosenttia kuuluvat osakkaille. Osakeannin avulla kaksikko sai yritykseensä mukaan lääketieteen, talouden, juridiikan, logistiikan ja kansainvälistymisen osaajia. Uuden tietotaidon avulla liiketoimintaa voidaan kehittää eteenpäin.
Seuraavaksi yritys aikoo laajentaa älyvaatteisiin, jotka suunnataan kaikenlaisille kuluttajille nuorista ikäihmisiin. Vähäsilta näkee aiheen tärkeänä ja tuotteen tarpeellisena. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa lääkeyritys Pfizerin ja Hoivanetin myyntijohtajana. Vähäsilta on myös kirurgisen yksityissairaala Helsinki Hospitalin osakas.
– Esimerkiksi turvarannekkeita on jo olemassa, mutta iäkäs ihminen saattaa unohtaa laittaa sen käteensä. Vaatteet muistamme kuitenkin varmemmin pukea päällemme, joten älyominaisuus on fiksuinta asentaa siihen.
Teksti Rebekka Silvennoinen Kuva Silver Clothing