Muotikauppa kuuluu koronakriisin kärsijöihin, mutta osa kotimaisista vaatebrändeistä takoi silti viime vuonna merkittäviä myyntiennätyksiä.


Vaatemerkki Uhanan kivijalkamyymälässä on hiljaista. Ovi ei käy tavalliseen tapaan, mutta myynnit kasvoivat silti 25 prosenttia viime vuodesta. Verkossa tulosta tehtiin tuplasti edellisvuoteen verrattuna.

Vuonna 2020 Uhana teki toukokuun loppuun päättyvällä tilikaudella 1,6 miljoonan euron liikevaihdon. Tänä vuonna liikevaihto hätyyttelee kahta miljoonaa, arvioi Uhanan myyntijohtaja Anna Rintamäki.

Verkkokauppaa kasvatettiin kaikin voimin ja keinoin, jotta yritys pärjäisi kivijalkamyymälöiden heikosta tuloksesta huolimatta. 

– Koska ihmiset eivät päässeet sovittamaan, tarjosimme verkossa tuotteista paljon visuaalista materiaalia. Kuvasimme vaatteita henkilökunnan päällä ja jaoimme tarkkoja mittatietoja. Tilauksen pystyi hakemaan myös myymälän ovelta. Tavoitteena oli tehdä nettishoppailu mahdollisimman helpoksi, sanoo Rintamäki.

Koronavuoden myyntejä vauhditti myös pääministeri Sanna Marin, joka esiintyi viime keväänä Voguessa Uhanan mekko päällä. Yksi ainoa lehtijuttu maailman johtavassa muotimediassa auttoi tuomaan Uhanan massojen tietoisuuteen ja näkyi piikkinä verkkokaupan myynneissä.  

Osaltaan Uhanan suosiota lienee kasvattanut myös kuluttajien kasvava kiinnostus lähituotantoa kohtaan: merkin vaatteet valmistetaan Suomessa, Virossa, Liettuassa ja Portugalissa. Kaupaksi ovat käyneet etenkin kotoiluasut, kuten colleget ja t-paidat.

Ja vastaavia tuotteita halutaan muiltakin.


Viime vuonna muotiyritys Uhana teki 1,6 miljoonan euron liikevaihdon. Tänä vuonna päästään lähelle kahta miljoonaa, arvioi brändin myyntijohtaja Anna Rintamäki.


Lahtelaiselle urheiluvaatemerkki Népralle koronavuosi on ollut kovan kasvun aikaa. Vuonna 2019 Népra teki liikevaihtoa 211 000 euroa ja viime vuonna yli tuplat – 457 000 euroa.

Ennen koronavuotta kolmannes yrityksen myynneistä tuli erilaisista urheilutapahtumista. Nyt Népran tuotteet käyvät kaupaksi verkossa, jossa urheiluvaatteiden ja vastuullisen muodin kysyntä on kasvanut muutenkin.

Kasvu oli Népralle mahdollista myös siksi, että yritys palkkasi lisää työvoimaa.

– Palkkasimme viime keväänä kaksi uutta työntekijää, ja meitä on nyt neljän hengen tiimi. Siksi pystyimme panostamaan tuotekehitykseen, markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen tuplasti enemmän, sanoo yrityksen perustajiin kuuluva Anna-Mari Niutanen.

Instagram on Népran tärkein markkinointikanava. Siellä harrastajaurheilijoiden kanssa tehdyt vaikuttajayhteistyöt ovat osoittautuneet toimiviksi ja lisänneet yrityksen tunnettuutta.


Urheiluvaatemerkki Népra tuplasi myyntinsä koronavuonna. Kasvussa on auttanut vastuullisen muodin ja urheiluvaatteiden kysynnän lisääntyminen.


Kasvua on takonut myös kajaanilainen vaateyritys R-collection. Brändin verkkokauppa lähes kaksinkertaistui koronavuonna. Liikevaihto ylsi 4,5 miljoonaan euroon, josta verkkokaupan osuus oli reilut kaksi miljoonaa euroa.

Kasvua vauhdittivat kangasmaskit, joiden osuus koronavuoden myynnistä oli yli 20 prosenttia. R-collectionin myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Mari Määtän mukaan maskit olivat erinomainen sisäänheittotuote.

– Kangasmaskit toivat verkkosivuille paljon uusia asiakkaita ja tekivät brändiä tunnetuksi. Samalla ostoskoriin sujahti t-paita tai vastaava tuote. Kangasmaskeja klikkailtiin koriin myös ilmaisen toimituksen vuoksi. Esimerkiksi myydyin tuotteemme on 149 euroa maksava anorakki ja ilmaisen toimituksen saa ostaessaan 150 eurolla. Maski mukaan, ja toimitus oli ilmainen, kertoo Määttä.

Kasvun kannalta oli onnekasta, että verkkokaupan uudistusprojekti ehdittiin aloittaa juuri ennen pandemiaa. Korona pisti uudistukseen vauhtia – verkkoon tuotiin lisää tuotekuvia ja videoita.

Kävijöitä verkkoon on houkuteltu vaikuttajamarkkinoinnilla ja mainonnalla.

– Koronan alettua panostimme verkkokaupan markkinointiin tekemällä Google- ja somemainontaa. Tuo raha on poikinut moninkertaisena takaisin. Tänä vuonna aloitettiin myös vuoden mittainen yhteistyö vaikuttaja Enni Koistisen kanssa. Aiemminkin meillä on ollut vaikuttajia, mutta vain kertaluontoisesti.


Kajaanilainen R-Collection kaksinkertaisti verkkokauppansa myynnin viime vuonna. Kangasmaskien osuus myynnistä oli yli 20 prosenttia.


Kasvukäyrä näyttää ylöspäin myös Nosh Companylla.

Yritys teki pandemiavuonna 12,2 miljoonan euron liikevaihdon ja kasvoi 14 prosenttia edellisvuodesta. Kasvuun päästiin, vaikka yrityksen tärkein myyntikanava katosi viime keväänä, kun kokoontumiset kiellettiin: 70 prosenttia myynneistä on tullut vaatekutsujen järjestämisestä. 

– Noin sadan NOSH-edustajan järjestämät vaatekutsut ovat suurin myyntikanavamme, joten tilalle oli keksittävä äkkiä jotain muuta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Antti Järvinen.

Business Finlandin myöntämä kehitystuki oli NOSHille pelastusrengas, joka auttoi yritystä pysymään pinnalla.  

– Vaatekutsut muutettiin virtuaalisiksi eli NOSH-edustajat pitivät vaate-esittelyjä Facebookissa liveyhteyden välityksellä.

Avuksi otettiin ulkopuolinen konseptitoimisto. Lisäksi markkinointiin satsattiin, jotta uudelle myyntimallille saatiin huomiota. 

– Tarvitsimme myös lakimiespalveluita, jotta edustajien sopimukset saatiin uudistettua. Tämä kaikki toteutettiin kehitystuen avulla. Raha meni parissa kuukaudessa, mutta se mahdollisti meille kasvun jatkumisen.


Business Finlandin myöntämä kehitystuki auttoi NOSHia uudistamaan toimintaansa. Koronavuonna brändin järjestämät vaatekutsut muutettiin virtuaalitapahtumiksi.


Koronavuoden menestyjien joukosta löytyy myös yksi brändi, joka ei muuttanut toimintaansa lainkaan. Tamperelaisen PURA Finlandin verkkokaupan myynti kasvoi viime vuonna 40 prosenttia ja liikevaihto ylsi puoleen miljoonaan euroon.

– Viime vuonna olisimme tehneet isommankin liikevaihdoin, mutta jouduimme myymään eioota. Materiaalitoimituksissa oli katkoksia ja ompelimot Tampereella olivat suljettuina. Tähän varauduin tänä vuonna esimerkiksi tilaamalla ennakkoon yli kolme kilometriä pellavaa, kertoo yrityksen perustaja Miira Saarinen.

Kasvu verkossa on jatkunut tänäkin vuonna. Kauppaa ovat vauhdittaneet sosiaalisen median mainonta ja vaikuttajayhteistyöt.

Kivijalassa sen sijaan on ollut hiljaista. Maaliskuussa PURA Finland luopui Tampereen Ratinan-myymälästään ja keskittyy nyt kauppaan 300 neliöisessä liiketilassa Tampereen Aleksis Kiven kadulla.


Tamperelainen muotimerkki PURA Finland on vauhdittanut kauppaa sosiaalisen median mainonnalla ja vaikuttajayhteistöillä.




Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digilehdessä toukokuussa 2021.



Kuvat R-Collection, Uhana, Népra, NOSH, PURA Finland

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi



Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *