Vanhasta Porvoosta lähtöisin oleva Skidi Lastenvaatteet on kasvanut tunnetuksi ketjuksi. Yrittäjävetoisen liiketoiminnan taustalla on oma maahantuontiyritys Nelcol.

Kotimaan ja -kaupungin vaihtuminen antoi Skidin omistajalle Katja Collinille tilaisuuden kokeilla yrittäjyyttä. Idea toimialaan syntyi oman lapsen vaatekaapista.

– Kun muutin parikymppisenä Tukholmasta Porvooseen, minulla ei ollut mitään menetettävää. Ei irtisanottavaa työpaikkaa, eikä tarvetta lainalle. Päätin kokeilla oman yrityksen perustamista ja katsoa, kuinka se lähtee kantamaan.

– Täällä asuessani huomasin kaipaavani vaatemerkkejä, joita tykkäsin ostaa lapselleni Tukholmassa. Siitä se lähti. Perustin nettikaupan ja pienen liikkeen Porvoon vanhaan kaupunkiin.

Kuluttajille tuttujen nimien Skidi Lastenvaatteet ja Skidi.fi taustalla toimii Collinin oma agentuuri Oy Nelcol Ab. Maahantuonti on ollut menestyvän liiketoiminnan moottori.

– Meillä on jälleenmyynnissä muutama tunnetumpi suomalainen merkki, mutta myydyimmät tuotteet tulevat oman maahantuonnin kautta. Kun aloitin, tein melkein heti sopimuksen erään tuoreen ruotsalaisen lastenvaatemerkin kanssa, pakkasin heidän lähettämänsä tuotteet uudelleen öisin liikkeessäni, ja lähetin paketit jälleenmyyjille ympäri Suomea.

Collin on nähnyt, että Suomen markkinoille astuminen on hankalaa pienille ulkomaisille merkeille. Sen vuoksi Nelcolin agenttitoimintaa tullaan todennäköisesti tulevaisuudessa laajentamaan. Toistaiseksi Collin kuitenkin keskittyy Skidin verkoston vahvistamiseen.

– Meillä on liikkeet Porvoossa, Kampissa, Isossa Omenassa, Sellossa ja Jyväskylässä. Olin pitkään miettinyt laajentamista pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, joten kun sain soiton itselleni muutenkin tutusta Jyväskylästä, avasin liikkeen jopa hieman impulssimaisesti. Nyt seuraamme, kuinka se lähtee toimimaan.

– Olimme myös Redissä muutaman kuukauden, mutta heikon alun jälkeen emme voineet jäädä odottelemaan parempia aikoja. Viime vuonna tapahtui paljon, joten tänä vuonna olemme keskittyneet myymiseen. Yritämme saada palikat toimimaan joka kanavassa.


Lastenvaateala on haastava, mutta yrittäjyys palkitsevaa

Lastenvaateyrittäjyys on työllistänyt Collinin jo yli 10 vuoden ajan. Hänen mukaansa alassa erityistä on sen ennustettavuus. Uusia asiakkaita tulee koko ajan ja nopeasti vaihtuvat asiakkaat eivät väsy tarjontaan. Vuodet ovat näyttäneet myös lastenvaatebisneksen kääntöpuolet.

– Täällä lapsille ei voi myydä liian muodikkaita tai spesiaaleja juttuja. Tavallisen äidin pitää nähdä tietyt trendit ja värit tarpeeksi monta kertaa naisten muodissa ennen kuin niitä halutaan lapsen vaatteisiin. Kauden väriä tärkeämpänä tulee aina olemaan käytännöllisyys.

– Lastenvaatteista ei haluta maksaa yhtä paljon kuin omista, koska niiden käyttöaika on lyhyt. Siksi tällä alalla on pienemmät katteet. Samalla varastojen pitää olla isoja. Kun naistenvaateliikkeillä on ehkä neljä kokoa, meillä niitä on noin 15.

Viime vuosina yleistyneet alennusmyynnit ja verkkokauppaostaminen näkyvät sekä vaatekaupan että maahantuonnin puolella.

– Jatkuvat alennusmyynnit ovat monelle isolle ketjulle kilpailukeino, johon meidän on tosi vaikea lähteä mukaan. On kiva tehdä kunnon alet kaksi kertaa vuodessa, mutta muuten olen niitä vastaan.

– Asiakkaat ostavat paljon vaatteita ulkomaisista nettikaupoista. Vaikka meillä on maahantuojana sopimukset myyntialueesta, kuka vaan saa myydä nettikaupan kautta millä tahansa alueella. Maahantuonnissa ongelmana on myös se, että ei ole montaa isoa suomalaista lastentarvikkeisiin ja -vaatteisiin keskittynyttä nettikauppaa, johon pystyisimme myymään isoja määriä tavaraa.

Alan haasteista huolimatta Collin kannustaa jokaista yrittämisestä kiinnostunutta kokeilemaan siipiään. Kotimaisuuden ja vastuullisuuden suosio on hitaassa mutta tasaisessa nousussa myös lastenvaatekentällä.

– Meillä valttikortteina on hyvät brändit, tuotteet, myyjät ja asiakaspalvelu. Kun asiakas vielä kuulee meidän olevan perheyritys Porvoosta, asenne muuttuu positiivisemmaksi. Suomalaiset äidit arvostavat yhä enemmän tietoa siitä, mistä vaatteet tulevat, ja mistä ne on tehty.

– En ole ikinä pelännyt yrittäjyyttä, vaikka moni mieltää sen hankalaksi. Tekemällä oppii ja täällä Suomessa joku ottaa aina ennen pitkää yhteyttä ja varmistaa, että viralliset asiat ovat kunnossa. Tykkään hirveästi siitä, että saan itse päättää kaikesta. Nyt toiminta alkaa olla niin isoa, etten voi mennä enää mututuntumalla, mutta numeroiden, varastoarvojen ja mainosten seuraamiseen on löytynyt hyvin apua.

Teksti Jenni Janatuinen Kuvat Skidi