Kannattavuuden kanssa kamppaileva Nomen Nescio toivoo pääsevänsä yrityssaneeraukseen. Sitä ennen yritystä yritetään elvyttää muun muassa asiakkailta saaduilla opeilla.
Nomen Nescio tunnetaan kokomustista vaatemallistoistaan, ja tummia ovat yrityksen yllä leijuvat pilvetkin. Muutama viikko sitten muotialan matalapaineen riepottelema brändi ilmoitti verottajan hakevan sitä konkurssiin.
Emme aio luovuttaa, kertoo yrityksen markkinoinnista vastaava Jenni Rosenström. Yrityssaneeraushakemus on vetämässä, ja sopeuttaviin toimiin on ryhdytty.
”Kaikki on minimoitu. Se sopii brändin ideologiaan: karsitaan ylimääräinen, jotta jää tilaa oleelliselle”, Rosenström sanoo.
Pari viikkoa sitten brändi muutti aiempaa huomattavasti edullisempiin tiloihin Fredrikinkadulle. Vanha liiketila sijaitsi Mikonkadulla Helsingin ytimessä.
”Saimme neuvoteltua itsemme irti kalliista vuokrasopimuksesta kesken kauden, kiitos yksityisen vuokranantajan. Nykyinen liiketila on kuusi kertaa halvempi kuin entinen”, Rosenström kertoo.
Kivijalka on tärkeä myyntikanava, josta ei haluta luopua, vaikka massat brändi tavoittaakin parhaiten verkkokaupan kautta. Mustaa muotia sisältäviä paketteja postitetaan säännöllisesti muun muassa Saksaan, Ruotsiin, Hollantiin, Viroon ja Isoon-Britanniaan, Yhdysvaltoihinkin.
Liiketilan ohella uusiksi on mennyt myös strategisia linjauksia.
”Olemme karsineet kompaktia mallistoamme entisestään. Bestseller-tuotteisiin on tehty asiakkaiden toiveiden mukaisia mittamuutoksia ja pyritty siten lisäämään asiakastyytyväisyyttä.”
Pienen tiimin kesken tehty strategiatyö nojaa osittain keväällä teetetyn asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin.
”Vastaukset vahvistivat näkemyksiämme siitä, mihin meidän kannattaa keskittyä. Yhteisömme on pelastanut meidät ennenkin”, Rosenström kiittelee.
Viimeksi niin tapahtui syksyllä 2023, kun brändi keräsi joukkorahoituskampanjan avulla 48 000 euroa. Liiketoimintaa pystyttiin jatkamaan, ja kiitoksena perustajapariskunta Niina ja Timo Leskelä järjesti alkuvuodesta tukijoilleen ilmaiset festarit.
”Brändit ovat usein tarkkoja siitä, että saavat toteuttaa vahvasti omaa näkemystään, mutta on tärkeä taito osata uusiutua”, Rosenström sanoo.
Siksi Nomen Nescion uusi liike ei enää ole väritykseltään minimalistisen mustavalkoinen, vaan seinämaaliksi valittiin kutsuvampi lämmin sävy. Myös kyselyssä esiin tulleet somesisältöjä koskevat toiveet huomioitiin, joten vaatteita nähdään nyt monipuolisemmin erilaisten ihmisten päällä ja asuja esitellään myös videoilla.
Kun vaatteista uupuvat valmistajasta kielivät ulkoiset merkit, luo se markkinoinnille omat haasteensa: kuinka tehdä anonyymi tuote näkyväksi?
Vastaus on laatu ja käytännöllisyys, sanoo Rosenström.
”Parasta markkinointia on WOM (word of mouth), eli se, kun ihmiset puhuvat brändistämme hyvää ja suosittelevat tuotteitamme toisilleen.”
Nyt orgaanisen kehupuheen rinnalla on kokeiltu vaikuttajayhteistöitä ja brändilähettiläitä. Lisäksi on panostettu digimainontaan, jota toteutetaan lontoolaisen mediatoimiston opeilla. Sen ansiosta in-house-tiimi osaa käyttää pienen budjetin tehokkaasti ja dataohjautuvasti.
Tärkeää työtä markkinoinnin eteen tekee myös myymälähenkilökunta, jopa huomaamattaan.
”Nomen Nescion yhteisöllisyys on osin myyjiemme Sinin ja Jaanan ansiota. He rakentavat työssään brändiä omilla persoonillaan. Olen huomannut, että osa asiakkaistamme henkilöi brändin heihin perustajien viihtyessä ideologiansa mukaisesti taka-alalla. Se on hurmaavaa.”
Vuosien varrella Nomen Nescion tuotteita on voinut bongata kanssakulkijoilla mutta myös Helsinki Biennaalin, Designmuseon ja Espoon modernin taiteen museo EMMAn työntekijöiden yllä. Jatkossa B2B- ja projektimyyntiin on tarkoitus panostaa uudella volyymilla. Markkinaraosta on selviä viitteitä.
”Luovien alojen toimistot ottavat meihin usein yhteyttä, sillä monet designerit ja artistit kokevat mustat vaatteet omakseen. Meiltä yritykset saavat brändättyjä premium-tason vaateratkaisuja”, Rosenström kertoo.
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Nomen Nescio
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi