Kun suomalaiset vaatemerkit pistettiin järjestykseen niiden vastuullisuuden perusteella, parhaat pisteet sai jo toista kertaa peräkkäin miestenvaatemerkki FRENN.
”Tulos vahvistaa, että vastuullisuusviestimme on totta. Nyt meillä on pokkaa sanoa asioita – mutta vielä on tehtävää, jotta kaikki kuulevat”, iloitsee FRENNin toimitusjohtaja ja perustaja Jarkko Kallio.
Eetti ry arvioi Ränkkää brändi 2021 -raportissaan 34 suomalaisen vaatemerkin ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä sekä läpinäkyvyyttä. Ykköspaikalle nousi jo toistamiseen FRENN.
”Vastuullisuus on nykyään trendisana, mutta tällaiset selvitykset paljastavat, onko taustalla aitoja faktoja vai onko kyse vain mainospuheesta”, Kallio sanoo.
Hän pitää Eetti ry:n vastuullisuusselvitystä hyvänä kirittimenä yrityksille, kun ne tarkastelevat omaa toimintaansa. Menestys raportissa ei ole tullut FRENNille ilmaiseksi.
”Pienellä piiskalla saa asioita tehtyä!”
Kallion yhdessä Antti Laitisen kanssa vuonna 2013 perustaman FRENNin liiketoiminnan kulmakiviä ovat alusta alkaen olleet vastuullisuus ja läpinäkyvyys. Jokaisen tuotteen valmistusmaa sekä yhteistyökumppani tehtaan nimeä ja osoitetta myöten on kerrottu avoimesti yrityksen verkkosivuilla. Mallistojen vaatteiden rakenteet on suunniteltu niin, että niitä on helppo muokata käyttäjälle sopivaksi, korjata ja kierrättää. Tuotteilla on elinikäinen valmistustakuu.
”Suomalaiset ovat rehellistä kansaa, mutta usein unohdetaan kertoa saavutuksista, joita pidetään itsestäänselvyyksinä.”
Viime vuoden koronakeväänä pitkään tekstiiliteollisuudessa toimineilla Kalliolla ja Laitisella oli aikaa laskea yrityksensä hiilijalanjälkeä. Vaateteollisuuden hiilijalanjäljestä suurin osan syntyy materiaalien tuottamisesta. Näin oli FRENNilläkin – vaikka materiaaliasiat ovatkin heillä kunnossa. Toimitusketju on harvinaisen läpinäkyvä, sillä kaksikko tilaa kankaat suoraan tehtailta ilman agenttien välikäsiä. Materiaalivalinnoissa painaa eniten kankaan kestävyys ja käyttöikä, ja juuri vaatteiden pitkäikäisyydestä FRENN sai vastuullisuusvertailussa täydet pisteet – ilmastotyön lisäksi.
”Vastuullisuus on paljon muutakin kuin käytetty materiaali. Huonolaatuinen luomupuuvilla on huono valinta, vaikka olisikin vastuullisesti tuotettu. Laatu tuntuu olevan tippunut pois keskustelusta.”
Kallion mukaan vastuullisuuskeskusteluissa takerrutaan helposti vääriin yksityiskohtiin, koska ei tiedetä faktoja taustalla. Hän toivoisi aiheesta älykkäämpää dialogia, jossa huomioitaisiin kokonaisuus. Varsinkin miehille laatu on tärkeä ostokriteeri.
Ihan kaikesta yrittäjä ei suostu potemaan ahdistusta, vaikka yhteiskunta ympärillä piiskaisikin ilmastopaniikkiin.
”Kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja mietimme, mitä voisimme tehdä paremmin tulevaisuudessa. Yrittäminen ei kuitenkaan ole mitään harrastustoimintaa, vaan yrityksen pitää pystyä tuottamaan voittoa pysyäkseen pystyssä.”
Viime aikoina FRENNissä on panostettu digimainontaan, jotta viesti vastuullisuudesta tavoittaisi oikean kohderyhmän. Sen ansiosta brändi onkin saanut uusia asiakkaita.
Kallio uskoo suomalaisen aidon ja läpinäkyvän vastuullisuuden olevan kilpailuvaltti myös kansainvälisillä markkinoilla. FRENNiläisten seuraava etappi onkin laajentaa vientiin. Tähtäimenä ovat ensi alkuun saksankieliset maat.
”Yrittäjä uskoo aina parempaan. Tämän vuoden marraskuu oli meille myynnillisesti menestyksekkäin koskaan. Olemme hyvässä vauhdissa.”
Kuvat FRENN
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi