Mobiilisovelluksista povataan muotikaupan seuraavaa trendiä. Innovatiiviset konseptit ja personoitu sisältö viehättävät muodin kuluttajia, mutta hyvällä toiminnallisuudellakin pääsee pitkälle.
Monikanavaisuus on tämän päivän tapa käydä kauppaa. Kivijalkamyymälöistä tehdään elämyksellisempiä ja verkkokaupassa kehitetään asiakaskokemusta. Vähemmälle huomiolle on jäänyt monikanavaisen kaupan kolmas pilari, mobiili.
Tutkimukset osoittavat siihen suuntaan, että mobiilissa olisi muotikauppiaille paljon mahdollisuuksia. Teknologiayritys Oraclen mukaan yli 60 prosenttia kuluttajista suosii applikaatioiden eli puhelimeen ladattavien mobiilisovellusten välityksellä tapahtuvaa ostamista mobiilissa käytettävien verkkosivujen sijaan. Markkinatutkimusyritys eMarketerin tämänvuotinen katsaus puolestaan kertoo, että ihmiset käyttävät peräti 90 prosenttia puhelinajastaan selailemalla eri applikaatioita. Myös Business of Fashion -muotijulkaisun uusin vuosiraportti listaa kuluttajien myönteisen suhtautumisen mobiiliin yhdeksi alan keskeisistä trendeistä.
Selvää siis on, että tämän päivän kuluttaja on mieltynyt mobiiliin. Mutta mitä etuja sovellukset voivat tuoda muotiyrityksille?
Moniakin. Helsingissä Retail Experience -tapahtumassa äskettäin selvisi yksi tulevaisuuden mahdollinen trendi. Ruotsalaisen verkossa palvelevan muotiyritys Chiquellen toimitusjohtaja Pouya Boland korosti esityksessään mobiilin merkitystä lähitulevaisuuden muotikaupassa.
Chiquelle lanseerasi syyskuussa ”todellisuusperusteisen” applikaation, jossa käyttäjät voivat luoda itsestään virtuaaliversion, avattaren, jonka ulkomuoto perustuu käyttäjän antamiin tietoihin hänen koostaan, pituudestaan ja vartalotyypistään. Avattaren avulla Chiquellen asiakas voi testata tuotevalikoimaa virtuaalisesti, luoda ja kokeilla erilaisia tyylejä, jakaa niitä ystävilleen ja tallentaa tuotteita sovelluksen muistiin. Sovellus ohjaa verkkokauppaan, kun asiakas haluaa tehdä ostoksen.
Chiquellen luoma applikaatio nousi heti lanseerauspäivänään Ruotsin ladatuimmaksi mobiilisovellukseksi. Eikä ihme, sillä se yhdistää mobiilikaupankäynnin kaksi kenties merkittävintä tekijää: uudenlaisen myyntikonseptin sekä personoidun ja käyttäjälähtöisen sisällön. Virtuaalimuotoon tuotu vaatteiden sovittaminen on Chiquellelle myös keino vähentää palautuksia – ostos on mitä suuremmalla todennäköisyydellä onnistunut, kun vaatetta on päässyt testaamaan asiakkaan omiin mittasuhteisiin räätälöidyn avattaren välityksellä ennakkoon.
Uudet kaupankäynnin tavat kiehtovat erityisesti milleniaaleja ja Z-sukupolvea. Näin aprikoi Business of Fashion, joka esitteli vastikään erikoisen sovellustulokkaan. Rally Road -niminen applikaatio myy luksustuotteita osaomistajuuden periaatteella. Ajatuksena on, että jokainen voi omistaa siivun kalliista kellosta, ylellisistä lenkkitossuista tai taide-esineestä. Käyttäjä tekee tilin sovellukseen ja ostaa haluamiensa luksustuotteiden ”osakkeita”. Jos tuotteen arvo nousee, osakkeenomistaja voi tehdä kelpo tilin – esimerkiksi Niken 200 dollarin, rajoitetun erän lenkkitossut vuodelta 2005 myytiin viime kesänä 13 500 dollarilla StockX -lenkkarisivustolla.
Vastaava kauppa voisi toteutua Rally Road -sovelluksessa. Kyse on kuitenkin enemmän arvotuotteiden symbolisesta omistajuudesta ja statuksesta kuin pyrkimyksestä tehdä rahallista voittoa. Koska luksustuotteen ”osakkeenomistaja” ei pääse konkreettisesti käyttämään osaomistamiaan tuotteita, Rally Road on tuonut myyntiin pienempiä oheistuotteita, joilla se tekee omistamisesta konkreettisempaa. Kun Lamborghineihin mieltynyt autointoilija ostaa 150 dollarin ”osakkeen” Countach Turbo -mallista, hän saa mahdollisuuden hankkia auton nahkasisustuksen tuoksua mukailevan rajatun erän tuoksukynttilän. Oheistuotteet ovat olleet menestys, ja esimerkiksi Lamborghini-tuoksukynttilät myytiin applikaatiossa nopeasti loppuun.
Aina sovellusten ei tarvitse olla näin omaperäisiäkään, jos ne ovat toimivia. Kun valikoima on suuri, tuotteiden selaamisen on oltava helppoa.
Yksi parhaista esimerkeistä ovat second hand- ja vintage-muotia myyvät kauppapaikat. Liisa Jokisen kehittämän Gem -applikaation kautta löytää nykyisin yli kahdeksan miljoona muotituotetta. Vestiaire Collective, The Real Real ja Depop hallitsevat luksusmuodin jälleenmyynnin kansainvälisiä markkinoita mobiilissa. Näiden sovellusten valttina on yksinkertaisesti se, että ne toimivat teknisesti ja tuotteita on helppo etsiä ja suodattaa.
Loppujen lopuksi applikaatioiden suurin voima on niiden vaivattomuus. Kuluttaja ei aina ole tietokoneen ääressä tai kivijalan lähettyvillä, mutta puhelin kulkee useimmilla aina matkassa. Mobiilissa kauppaa käyvät muotiyritykset tavoittavat yleisönsä myös silloin, kun potentiaalinen asiakas selaa puhelintaan metrossa, kassajonossa tai vaikka parturissa.
Mobiilialan yritykset listaavat kilvan myös sovellusten muita hyötyjä – esimerkiksi VWO:n ja Oraclen mukaan applikaatiot ovat puhelimessa keskimäärin puolitoista kertaa nopeampia käyttää kuin verkkosivut. Osa applikaatioista toimii myös ilman verkkoyhteyttä. Kauppiaille etu on myös siinä, että niillä käyttäjistä on helpompi kerätä dataa ja brändikokemus voidaan viedä uudelle asteelle.
Huono uutinen on se, että applikaatioiden kehitystyö maksaa, eikä niistä aina tule rahasampoja. Mobiilisovellusyritys Cleveroadin mukaan sovelluksen hintalappu on 25 000 – 70 000 dollaria. Siksi applikaatiot ovat vielä verrattain harvojen muotiyritysten etuoikeus.
Hyvä uutinen taas on se, että pienemmät muotikaupat voivat hyödyntää mobiilia kaupankäynnissään lähes ilman kustannuksia. Esimerkiksi yhteisöpalvelu Instagram on tuonut onnistuneesti tuotteiden myyntimahdollisuuden yrityksille. Suomalaisista muotibrändeistä palvelua hyödyntävät jo muiden muassa Minna Parikka, Terhi Pölkki ja Papu.
Teksti Ida Rantala Kuvat Vestiaire Collective, Chiquelle, Gem