Virtuaalipeliä muistuttava reittikartta, yhteinen verkkokauppa, robotit ja dronet kuljetusapureina. Tulevaisuuden ostoskeskusten trendejä ennustavat kauppakeskusjohtajat REDIn Aleksi Salminen ja Triplan Kati Kivimäki.
Aleksi Salminen
Kauppakeskus REDIä johtava Aleksi Salminen on kerännyt vankan kokemuksen muotikaupasta. Salminen on johtanut aiemmin KappAhlin ja Carlingsin Suomen-toimintoja ja pyörittänyt kolme vuotta omaa farkkukauppaa Lahdessa.
”Ostoskeskusten edellinen megatrendi oli tehdä niihin – erikoiskauppojen rinnalle – viihtyisiä ravintola- ja kahvilamaailmoja. Nyt kasvava megatrendi ostoskeskuksissa on viihde- ja vapaa-ajan palveluiden lisääntyminen – esimerkiksi Redissä on jo lentosimulaattori, kiipeilyareena, leffateatteri, virtuaalinen pelitila, kuntosali, joogastudio ja lasten temppurata. Maailmalla, kuten Dubaissa, ostoskeskuksissa on nähty jo jonkin aikaa laskettelukeskuksia tai sisähuvipuistoja. Ihmiset halutaan saada viipymään ja viihtymään.
Korona jarrutti tätä trendiä, koska yhdessä tekeminen on ollut vähäistä kuluvan vuoden aikana. Kun koronasta selvitään, trendi pääsee varmasti taas kasvamaan. On ehdotettu, että kunnallisia palveluita, kuten terveysasemia ja kirjastoja, tuotaisiin tulevaisuuden kauppakeskuksiin. Minusta se tekisi kuitenkin kauppakeskuksista vain palvelukeskuksia, ja olisi keskisormen näyttö muoti- ja sisustusliikkeille.
Yhtenä nousevana trendinä ovat kauppakeskusten omat applikaatiot ja niiden kehittäminen. Nyt ne ovat palveluiltaan vielä varsin kehnoja. Esimerkiksi tämä voisi olla tulevaisuutta: kun asiakas tulee lounaalle ostoskeskukseen, hän voisi sovelluksen avulla tehdä kaikki ostokset lounaansa aikana eri liikkeistä ja noutaa ne ruokailunsa päätteeksi suoraan yhdeltä info-pisteeltä. Myös virtuaalimaailmaa ja pelillisyyttä hyödynnetään varmasti tulevaisuuden applikaatioissa, kun mietitään, mikä on innovatiivinen ja kekseliäs tapa ohjata asiakas paikasta A paikkaan B. Virtuaalipeliä muistuttava reittikartta tekisi varsinkin lapsiperheiden asioinnista hauskempaa.”
Kati Kivimäki
Kauppakeskus Mall of Triplan johtaja Kati Kivimäellä on pitkä ura kaupan ja markkinoinnin johtotehtävissä. Kivimäki on työskennellyt aiemmin muun muassa kauppakeskus Myllylle, Seppälälle ja DNA:lle.
”Ostoskeskus on vanha termi. Esimerkiksi Mall of Tripla on kaupunkikeskus, jossa ihmiset viettävät aikaa, käyvät ostoksilla, asuvat, elävät ja työskentelevät. Tämä on myös tulevaisuuden trendi. Toiminta ei ole pelkästään kaupan varassa, vaan yhä merkittävämpi osa toiminnoista keskittyy erilaisiin palveluihin, elämyksiin, viihteeseen ja yhteiskunnallisiin palveluihin. Tulevaisuuden kauppa- ja kaupunkikeskuksissa nähdään yhä enemmän innovatiivisia liiketoimintahybridejä, kun toimipisteiden rajat hämärtyvät entisestään – ei ole vain kauppoja ja kahviloita, vaan samassa tilassa voi toimia kauppa, kahvila, työtila ja kierrätyspiste.
Pitkään on jo nähty, että ihmiset käyttävät rahaa enemmän itseensä ja elämyksiin ja vähemmän hyödykkeisiin. Siksi elämyksellisyys ja erilaiset palvelukonseptit ovat tätä päivää ja tulevaisuutta. Esimerkiksi Triplassa voi jo nyt sisäsurffata, katsoa elokuvia, käydä kuntosalilla, majoittua hotelliin ja vierailla musiikkimuseossa – tai osallistua vaikka taidepajaan seurakunnan monitoimitilassa. Kauppakeskukset panostavat myös avoimiin lounge-tiloihin ja oleskelupaikkojen viihtyvyyteen.
Tulevaisuudessa kauppakeskukset myös digitalisoituvat. Ihmisten ei tarvitse tulla välttämättä paikan päälle, vaan kauppakeskuksen tapahtumia voi seurata digialustoilta ja somesta suorina lähetyksinä. Lisäksi kauppakeskusten verkkosivut voivat toimia sateenvarjona kauppakeskuksen kaikille kaupoille – silloin asiakas voisi ostaa kaikkien eri brändien ja toimialojen tuotteet yhdellä ostokerralla ja saada ne suoraan kotiin toimitettuna. Logistiikan ja robottien kehittyminen antavat nekin kauppakeskuksille uusia mahdollisuuksia: 10 vuoden päästä voi olla jo arkipäivää, että robotti tai drone kuljettaa ja noutaa tuotteita kauppakeskuksissa liikkeiden ja noutopisteiden välillä.”
Entä millainen on tulevaisuuden muotiliike?
Se on yhdistelmä teknologiaa, kosketusnäyttöjä, älypeilejä ja interaktiivisuutta – ainakin jos on uskominen lontoolaista muotikauppa Brownsia.
Luksusmuotituotteita myyvän Brownsin uusi lippulaivamyymälä avasi ovensa Lontoon Mayfairissa viime huhtikuussa. Brownsin omistavalla muodin verkkokauppa Farfetchilla on missio: se haluaa digitalisoida luksuskauppaa – ja mitä luksuskaupat edellä, sitä muut putiikit usein perässä. Farfetch on tehnyt jo aiemmin yhteistyötä muun muassa Chanelin muotitalon kanssa, tuoden sen kivijalkaliikkeisiin esimerkiksi älypeilejä ja teknologiaa hyödyntäviä sovitustiloja.
Uudessa Brownsin liikkeessä asiakkaat voivat varata oman shoppailuajan erillisellä applikaatiolla, etsiä tuotteita valmiiksi sovelluksen avulla, lisätä ne toivelistalle ja jakaa sen virtuaalisesti henkilökohtaisen ostoneuvojan kanssa.
Liikkeen myyjillä on pääsy shoppailijoiden profiileihin, joista he näkevät asiakkaiden aiemmin tekemät tuotehaut ja mieltymykset ja voivat antaa niiden pohjalta täsmällisiä muotisuosituksia.
Kun asiakas astuu Brownsin uuteen kivijalkaliikkeeseen, sovellus on mahdollista aktivoida myymälätilaan. Liikkeen virtuaalisilla kosketusnäytöillä asiakkaat voivat kokeilla digitaalisesti ylleen muotituotteita – kuten tulevia runway-luomuksia – joita ei vielä ole myymälässä. Ostovaiheessa maksu voidaan suorittaa suoraan asiakkaan puhelimeen tulevan linkin kautta.
Uusien teknologisten innovaatioiden lisäksi Browns luottaa tutumpiin, muotikaupassa viime vuosina paljon käytettyihin elämystekijöihin: nelikerroksiseen jättimyymälään avautui myös ravintola, asiakkaille avoin sisäpiha-alue, meikkaus- ja stailausosasto sekä pop up-näyttelytila.
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digilehdessä toukokuussa 2021.
Kuvat Redi, Tripla, Browns
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi