Suomalainen tekstiilisyritys neuvoo: älä mene messuille Ruotsiin vaan Frankfurtiin.


Mittakaavaa on vaikea käsittää. Nämä messut ovat yhtä isot kuin moni keskikokoinen kaupunki Suomessa. Maailman suurimpien kulutustavaramessujen nimi on Ambiente, ja täällä on 4635 näytteilleasettajaa 93 eri maasta. Messuvieraat ovat pääosin kulutustavaroita myyvien kauppojen sisäänostajia – alansa ammattilaisia.

Vuonna 2019 kävijöitä oli yli 136 000, tänä vuonna 108 000. Ensin iski koronavirus. Se piti Kiinassa monet sikäläiset näytteilleasettajat ja ostajat. Sitten Eurooppaa riepotteli myrsky, joka pysäytti lennot esimerkiksi Britanniasta.

Toki valtava määrä ostajia saapui paikalle, sillä täältä he löytävät myytävää myymälöihinsä. Ambiente-messuilla myydään esimerkiksi koteihin sisustustuotteita, astioita, lahjatavaroita, keittiötarvikkeita, joulukoristeita, koruja ja jonkin verran myös vaatteita. Messut järjestää Messe Frankfurt kerran vuodessa näin helmikuussa.

Hallissa numero kahdeksan on useampi suomalaisyritys samalla käytävällä. Suurin osasto on tekstiilejä Pohjanmaalla valmistavalla Lapuan Kankureilla.

– Tänä vuonna kiinalaisia ei ole näkynyt. Kaukoidän isot tavaratalot ovat jääneet pois kokonaan, mutta he tekevät ostonsa Tokiossa olevassa gift-showssa, Jaana Hjel kertoo. Hän on Lapuan Kankureiden markkinointijohtaja.

– Ja iso sveitsiläinen Globus-tavaratalo ilmoitti ostajilleen, ettei heidän tarvitse tulla tänne, jos he eivät halua. Meidän ostajamme tuli silti.

Hjelt kertoo, että messuilla vierailevat ostajat ovat tänä vuonna olleet pääasiassa saksalaisia. Messut päättyivät tiistaina.

– Pelättiin pahempaa, mutta lopputulos on myönteinen. Meillä kävi enemmän asiakkaita kuin viime vuonna.

Lapuan Kankurit on käynyt Ambientessa jo vuosikymmenen.

– Meille on tosi tärkeä tavata meidän asiakkaamme täällä.

Toinen tavaratalojen, ketjujen ja kauppojen ostajien suosikeista ovat Pariisin Maison & Object -messut.

– Meidän kohdallamme Ambiente on muuttunut valtavasti: ensimmäisinä vuosina olimme pieni mutta yritimme näyttää isolta. Ja se kannatti: osastomme näytti samalta kuin isojen pörssiyhtiöiden. Nyt meitä arvostetaan tällaisena pienenä toimijana, vaikka olemme vain pieni kutomo Suomesta. Yhtäkkiä pienestä on tullut kaunista ja kiinnostavaa.

Hjeltin mukaan Frankfurtin messuilla on ollut koko heidän yrityksensä kasvuun valtava vaikutus. Kun Lapuan Kankurit alkoi käydä messuilla, sen liikevaihto oli pari miljoonaa, nyt luku on 5,6 miljoonaa.

– Kymmenen vuotta sitten vientimme oli 20 prosenttia, nyt yli puolet liikevaihdosta tulee viennistä. Emme olisi ikinä pystyneet kasvattamaan vientiämme ilman näitä ja Pariisin messuja.

Lapuan Kankureita kuunnellessa alkaa vaikuttaa, että kansainvälisten messujen merkitys saattaa olla yritykselle ratkaiseva – jos pelaa korttinsa oikein ja valitsee yritykselle sopivimmat messut.

– Täällä Ambientessa pääsimme eteenpäin Yhdysvaltain ja Aasian markkinoille, ja saksankielisille markkinoille, Lapuan Kankureiden toimitusjohtaja Esko Hjelt sanoo.

Sen sijaan Ruotsissa suomalaisyritys sai ihan toisenlaista kohtelua.

– Jos vanhana painijana sanon, niin Ruotsin messuilla meille oli varattu aina hopeamitali. Saimme aina kakkoluokan osastot Tukholmassa. Saksalaiset ovat sen sijaan suhtautuneet meihin tasaveroisena kaikkien muiden Pohjoismaiden toimijoiden kanssa, Esko Hjelt sanoo.

– Saimme heti ensi kerralla niin hienon paikan hyvästä hallista kuin mielestämme ansaitsimmekin, Esko Hjelt sanoo.

– Ja kun saa sellaisen vastaanoton, alkaa itsekin uskoa itseensä.



Teksti Sami Sykkö Kuvat Lapuan Kankurit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.