Cruella-elokuvan puvustuksesta veikataan jo Oscar-voittajaa.
Kuluneen kesän hauskimmin puvustettu elokuva on nimeltään Cruella. Ja kuulostaako Cruellan nimi jotenkin etäisesti tutulta? Kyllä, jos olette nähneet 101 dalmatialaista -elokuvan. Sen julma pahis on Cruella de Vil, jota on esittänyt ansiokkaasti esimerkiksi Glenn Close.
Nyt Disneyn on tehnyt elokuvan, jossa tutustutaan Cruellan lapsuuteen ja nuoruuteen 1970-luvun Lontoossa. Päärooleissa ovat Emma Stone ja Emma Thompson. Molemmat on aiemmin palkittu Oscar-palkinnoilla.
Craig Gillespien ohjaama elokuva on kerännyt ylistäviä arvioita, ja erityisen suuressa roolissa tässä elokuvassa ovat vaatteet. Elokuva sijoittuu Lontoon muotimaailmaan, ja se on alusta loppuun puvustuksen todellista ilotulitusta.
Elokuvan alussa pienen Estellan elämä saa traagisen käänteen, kun hän menettää äitinsä matkalla Lontooseen. Estella jatkaa matkaa yksin, törmää Lontoossa taskuvaraskaveruksiin ja liittyy heidän jengiinsä. Muotisuunnittelijan urasta haaveileva nuori Estella (Emma Stone) päätyy aikuistuttuaan töihin karmean paronitar von Hellmannin (Emma Thompson) muotitaloon. Kiltistä Estellasta kuoriutuu pikkuhiljaa muotisuunnittelija, räjähtelevä punkin tyylikuningatar Cruella – hahmo, joka sitten nähdään vanhempana 101 dalmatialaista -elokuvan legendaarisena pahiksena.
Cruellan pukusuunnittelija on kaksinkertainen Oscar-voittaja Jenny Beavan. Cruellan puvustus oli hänen uransa suurimpia töitä – pelkästään Emma Stonen päällä nähdään elokuvassa 47 eri asukokonaisuutta. Ei siis ihme, että puvustukselle on jo uumoiltu Oscaria.
Beavan kertoi toukokuun lopulla ilmestyneessä Vanity Fairin haastattelussa, että yhden ainoan asun viimeistelemiseen saattoi tarvita ”armeijallisen” työntekijöitä ompelijoista alan opiskelijoihin. Eniten veivät aikaa Emma Stonen ylle suunnitellut pitkät laahukset, joita varten leikatut, terälehden muotoiset kangastilkut täyttivät koko studion.
Vaatteista otetaan elokuvassa kaikki irti. Gaalailtoihin Cruella saapuu milloin moottoripyörällä glitterhousut loistaen, milloin paronittaren taksin katolla muhkeassa sifonkihameessa keimaillen. Ja kun Cruella illan päätteeksi hyppää roska-auton kyytiin, liehuu hänen perässään tietenkin pastellinsävyinen ”jätelaahus”.
Cruellan ja paronittaren välisessä kilpailussa ja kaksintaistelussa muoti on ase, joka tuo heidän pimeät puolensa esiin – mitä tyylikkäimmällä tavalla. Elokuvan puvustanut Beavan kertoo, että hänen kiinnostuksensa vaatteisiin liittyy nimenomaan siihen, miten niiden avulla voidaan kertoa tarinoita.
Elokuva on tyylibongareille myös hauska aikamatka. Cruellan tyylissä tiivistyy punkille tyypillinen revittely ja räiskintä revittyine vaatteineen ja räväköine hiusväreineen, mutta etenkin elokuvan alkupuolen asuissa näkyy vaikutteita myös myöhäisviktoriaaniselta aikakaudelta.
Asukokonaisuudet vilisevät viittauksia myös maailmankuulujen muotisuunnittelijoiden ikonisiin luomuksiin – siinä missä Cruellan tumma liituraitapuku tuo mieleen Vivienne Westwoodin 1980-luvun alun muotinäytökset raidallisine jakkupukuineen ja laskostuksineen, muistuttaa toisen asun ruutukuvio taas erehdyttävästi Louis Vuittonin yli satavuotiasta damier-kuviota.
Ja kun Cruella sytyttää cocktailkutsuilla silkkiviittansa tuleen, paljastuu alta tyrmäävä punainen asu, joka on saanut inspiraationsa muodinluoja Charles Jamesin vuoden 1955 Tree-puvusta. Klassikon aseman saavuttanut Tree suunniteltiin alun perin malli Penelope Treen äidille Marietalle, mutta nimi viittaa myös mekon puunjuurimaiseen siluettiin.
Inspiraationsa pukuihin Beavan kertoo saaneensa yllättävistäkin yhteyksistä – erään asun takana oli Beavanin nelivuotiaan tyttären ystävä, joka oli syntymäpäiväjuhlilla räväyttänyt pukemalla tyllihameen kanssa mustat bootsit.
Oma lukunsa ovat Emma Thompsonin näyttelemän paronitar von Hellmannin asut. Esimerkiksi gaalakohtauksessa paronitar astelee punaiselle matolle valkoisessa, perhosmaisessa mekossa. Eleganssi ja epäsymmetrisyys toistuvat paronittaren asukokonaisuuksissa: viistoine päänteineen ne heijastelevat niin Christian Diorin 1950-luvun alun luomuksia kuin Yves Saint Laurentin 1960-luvun krokokuosejakin.
Emma Stone on kertonut haastatteluissa, että vaatteet tukivat ja suorastaan tekivät osan näyttelijäntyöstä, kun taas Emma Thompson kertoo ihailleensa Beavanin tapaa ottaa asukokonaisuuksiin vaikutteita legendaarisilta valkokankaan diivoilta Joan Crawfordista Elizabeth Tayloriin.
Cruella pyörii elokuvateattereissa kautta maan. Elokuvan voi nähdä myös Disney+ -palvelun lisämaksullisen Premier Accessin -toiminnon kautta.
Teksti Liina Haanpää Kuvat Disney
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi