Miljoonan euron liikevaihdon viime vuonna takonut muotibrändi R/H keskittyy pop up-myymälöihin ja verkkokauppaan. Uusimman yhteistyömallistonsa brändi julkisti tällä viikolla.

Taiteilija Jenni Hiltunen ja vaatebrändi R/H ovat julkistaneet yhteistyömalliston. Omakuvia -nimellä kulkevan erikoiskokoelman keskiössä ovat kankaalle painetut akvarellimaalaukset. Unisex-mallisto on saatavilla heti R/H:n nettikaupasta.

– Taiteilijayhteistyöt ovat kiinnostaneet meitä ennenkin. Tämän kevään mallistomme sai inspiraationsa Saara Turusen teatterityöstä. Huomioimme, kun joku tekee jotain siistiä. Jenni Hiltunen on ollut meille samaistuttava taiteilija, jonka töissä vallitseva rehellisyys ja rosoisuus puhuttelee meitä vahvasti, kertoo R/H:n toinen perustaja Emilia Hernesniemi.

Malliston nimi Omakuvia kuvastaa taiteilijan ilmaisu- ja tulkitsemisvoimaa oman itsensä kautta.

– Valitsimme mallistoon mukaan neljä akvarellia, jotka on maalattu tänä keväänä. Vaikka Hiltunen maalaa hyvin erinäköisiä naisia, ihminen näkee maailman kuitenkin aina itsensä kautta. Tämä toteutuu yhtälailla printtien ja vaatteiden suunnittelutyössä. Kyse on ajassa kiinni olemisesta.

R/H:n liikevaihto kasvoi viime vuonna miljoonaan. Brändi keskittyy parhaillaan pop up-myynnin ja verkkokaupan lisäksi kehittämään tuote- ja vastuullisuuspuolta.

– Vaatteemme ommellaan 40 kilometrin säteellä Helsingistä. Mitä suurempi liikevaihto meillä on, sitä suurempi on myös meidän vastuumme yrityksenä. Lähituotannon ja vastuullisuuden kehittäminen eteenpäin on vaatinut päätöksentekoa myymäläpuolella. Tällä hetkellä haluamme olla läsnä pop up-myymälöissä ja verkkokaupassa. Tämä palvelee asiakaskuntaamme, joka on levittäytynyt laajalti pitkin Suomea. On tärkeää pysyä dynaamisena ja vapauttaa energiaa kaikista merkityksellisimmille asioille.

Teksti Ida Rantala Kuva R/H