Uusi suomalainen lastenmuodin verkkokauppa Ninyes tarjoaa vaihtoehdon Facebook-kirpputoreille ja tähtää maailmalle

Vastuullisuus on ollut muotia viime vuosina – ja ilmiö kasvaa. Esimerkiksi käytettyjen vaatteiden markkinan on ennustettu kolminkertaistuvan lähivuosien aikana. Vuonna 2019 ala kasvoi 21 kertaa nopeammin kuin uusien vaatteiden kauppa, kertoo amerikkalaisen second hand -kauppapaikka Thredupin tutkimus.

Toinen muotikaupan kasvaja on lastenvaatemuoti. Tällä markkinalla Suomessa menestyvät esimerkiksi Reima, Gugguu, Papu ja Kaiko.

Nyt kotimainen Ninyes yhdistää second hand -bisneksen ja lastenvaatteet avaamassaan verkkokaupassa. Sinne Ninyes ottaa myyntiin vastuullisiksi katsomiensa lastenvaatemerkkien käytettyjä vaatteita.

Ninyes lähtee verkkokaupallaan kilpailemaan esimerkiksi Facebookin kirpputorien kanssa. Niissä lasten merkkivaatteet, kuten Mini Rodini, Molo ja Stella McCartney Kids, ovat käyneet viime vuosina hyvin kaupaksi. Muun muassa näitä merkkejä myy nyt Ninyes.

Uudessa verkkokaupassa voi ostaa ja myydä käytettyä lastenmuotia. Edustamiensa merkkien vastuullisuutta Ninyes mittaa esimerkiksi materiaalien ja tuotannon ekologisuudella sekä merkeille myönnetyillä sertifikaateilla.

Ninyes myös ylikompensoi toiminnastaan, kuten pakettien lähetyksistä, koituvat hiilidioksidipäästöt, mikä tekee verkkokaupasta hiilinegatiivisen. Kompensointi tapahtuu YK:n ja WWF:n perustamalle Gold Standard -säätiölle tehtävillä hyvitysmaksuilla.

Ninyesin perustajiin kuuluva Mikko Siukosaari kertoo, että yrityksen innoittajina ovat toimineet tunnetut second hand -muodin verkkojätit, kuten Vestiaire Collective ja suomalainen vaatekauppasovellus Zadaa.

Siukosaaren mukaan Ninyes pyrkii laajentumaan muihin Euroopan maihin myöhemmin tänä vuonna. 

– Kuljetuksiin ja maksupalveluihin liittyvät kysymykset ja haasteet määrittävät, missä vauhdissa maailmalle mennään. Esimerkiksi Suomessa käytämme maksamiseen Mobile Payta, ja se toimii Tanskassakin, mutta ei Ruotsissa. Todennäköisesti aloitamme Pohjoismaista ja laajenemme sitten alaspäin esimerkiksi Saksaan ja Hollantiin, joissa kierrätyskulttuuri on vahvaa, sanoo Siukosaari.



LUMI-laukkubrändin Sanna Kantola ehdolla kunnallisvaaleihin

Nahkalaukuistaan ja -asusteistaan tunnetun LUMIn perustaja Sanna Kantola on asettunut Kokoomuksen ehdokkaaksi kunnallisvaaleissa.

Kantola, 48, on toiminut yrittäjänä lähes 20 vuotta. Vaaleissa hän haluaa edustaa muita luovan alan yrittäjiä ja liberaaleja kaupunkilaisia.

– Jo ennen koronaa yrittäjillä ja muotikauppiailla on ollut vaikeaa. Nyt pandemian ja murrosajan keskellä ahdinko on vain voimistunut, ja surullisena olen seurannut etenkin Helsingin keskustan näivettymistä. Unelmieni keskustassa ei ole tyhjiä liiketiloja, ja kivijalkojen vuokrat pohjautuisivat ainakin poikkeusaikoina liikevaihtoon. On huono signaali koko kaupungille, että kauppapaikat ovat tyhjillään.

Kantola ei haluaisi keskustaan vain kansainvälisiä ketjuliikkeitä, vaan lisää suomalaisia kauppoja – muotiliikkeitä, kahviloita, ravintoloita, kukkakauppoja, elämysmyymälöitä.

– Kadut pitäisi täyttää moninaisella kaupunkikulttuurilla. Haluaisin edistää eri toimijoiden yhteistyötä ja vähentää byrokratiaa, jotta esimerkiksi tempausten ja tapahtumien järjestäminen helpottuisi.

Kantola mainitsee esimerkkeinä Fashion Finlandin järjestämät Muotipippalot ja Helsinki Design Districtin. Vastaavia kauppaa ja paikallisia yrittäjiä tukevia yhteisiä tapahtumia hän haluaisi Helsinkiin lisää.

– Lisäksi ravintolamaailmasta tuttuja ruokabiilejä voisi soveltaa esimerkiksi muotikauppaan. Ne voisivat olla kuin liikkuvia showroomeja ja tarjota kaupunkilaisille mahdollisuuden nähdä tuotteita uudella tavalla livenä ja tutustua uusiin brändeihin.



Muotikonserni LVMH lopetti Rihannan Fenty-merkin

Maailmantähti Rihannan Fenty -muotimerkki on ajettu alas vain kaksi vuotta lanseerauksensa jälkeen. Uutismedia WWD:n mukaan Rihanna ja Fentyn omistava luksusmuotikonserni LVMH ovat tehneet päätöksensä yhteistuumin.

Merkin viimeiseksi mallistoksi jäi viime vuonna lanseerattu yhteistyömallisto kenkäsuunnittelija ja muotivaikuttaja Amina Muaddin kanssa.

Joidenkin analyysien mukaan merkin hintataso oli Rihannan faneille liian korkea. Hintoja saatiin alaspäin yksinkertaistamalla vaatteiden rakenteita ja käyttämällä edullisempia materiaaleja, mutta kauppa ei silti käynyt toivotulla tavalla.

Aivan huonosti Rihannan muotibisnekset eivät kuitenkaan mene. LVMH aikoo jatkossa keskittyä tukemaan Rihannan kauneus- ja alusvaatelinjoja. Savage x Fenty -alusvaatemallistolle on WWD:n mukaan saatu kerättyä juuri 115 miljoonaa dollaria lisärahoitusta yksityiseltä sijoitusyhtiöltä.

Myöskään julkkisyhteistöille ei näy loppua. LVMH ilmoitti tänään ostaneensa puolet rap-tähti Jay-Z:n samppanjabrändistä.




Kuvat Mini Rodini, Sanna Kantola, Fenty


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *