Alpan Suomen-valloitus etenee jo Pirkanmaalle

Jyväskyläläinen Alpa jatkaa kasvuaan. Viime syksynä aukesi ”puolen Suomen myymälä” Helsingin Aleksille.

Tämän viikon perjantaina Alpa avaa Tampereelle uuden 180-neliöisen myymälän, joka on Alpan kolmesta liikkeestä (Jyväskylä, Helsinki, Tampere) suurin.

Usko elinvoimaisiin kaupunkikeskustoihin on voimissaan.

”Jatkamme vahvoja panostuksia kivijalkaan, vaikka nykyään on muodissa ajatella, että aika on ajanut ohi kaupunkikeskustoista. Syksyllä avatun Helsingin keskustan liikkeen vilkas myynti on ylittänyt kovatkin odotuksemme.” Alpan perustaja Heikki Timlin kertoo.

Alpan tiedotteen mukaan yrityksen tasainen ja kannattava kasvu on jatkunut alaa koettelevista haastavista ajoista huolimatta. Kuluvalle tilikaudelle yritys ennustaa yli viiden miljoonan euron liikevaihtoa ja kansainvälisen myynnin kolminkertaistamista.

Alpalla uskotaan, että menestyksen takana on vahva keskittyminen ydinosaamiseen eli luonnonmateriaaleista valmistettuihin neuleisiin ja materiaalina harvinaisempaan alpakan villaan.

”Tuotteiden laatu ja alpakan villan poikkeuksellinen tuntuma tulee parhaiten ilmi paikan päällä hypistelemällä ja sovittelemalla. Vaikka verkkokaupan kasvusta puhutaan paljon, suurin osa ihmisistä asioi kaikkein mieluiten perinteisessä liikkeessä,” Alpan markkinointijohtaja Lauri Hilliaho toteaa.

Vaikuttavinta Alpassa ei ole edes se, että jyväskyläisfirma kuuluu muotialan menestyjiin. Hienoa on myös, että Alpa on luonut kiertotaloudesta ja vastuullisuudesta yhdessä laadun kanssa kilpailuedun. Alpan myymäläkonseptiin kuuluu uusien tuotteiden myynnin lisäksi korjauspalvelu sekä second hand -myyntiä – Alpa siis myös ostaa omia tuotteitaan takaisiin vain myydäkseen ne uudelleen.

AlpaFinlandia Oy kirjautti maaliskuussa päättyneellä tilikaudella 3,65 miljoonan euron liikevaihdon ja 200 000 euro voittoa.

Pispala goes Thrashurrection

Tamperalainen vaatebrändi Pispala Clothing tunnetaan värikkäistä vaatteistaan, yllättävistä yhteistöistään, suomalaisten taiteilijoiden luomisvoimaa kanavoivasta konseptistaan ja designer Lauri Järvisen suunnittelusta.

Nyt Pispala-jengi lanseeraa kierrätyskonseptin, jossa heidän mukaansa muoti kohtaa vastuullisuuden luovuuden ja ekoajattelun sekoituksena. Konsepti luottaa Järvisen suunnitteluun ja kiertotalouteen. Käytännössä Järvinen suunnittelee Uudelleen luodut vaatteet ovat myynnissä vain Pispalan kivijalkamyymälässä Tampereen keskustassa.

Bisneksestä puheen ollen: Pispalan perustaja Onni Ikonen kirjoitti osuvasti suomalaisen muotialan rahoituksen haasteista – Aamulehti julkaisi kirjoituksen viime viikolla.

Pispala Clothingin uuden konseptin kuvat on kuvattu perustajan mummolassa. Kuva: Pispala Clothing

Made in Finland kunniaan – Suomikki tulee taas Forumiin

Suomessa vaatteensa tuottavien brändien yhteishanke Suomikki järjestää toukokuun lopulla taas suositun yhteistapahtumansa Helsingissä. Nelipäiväinen Suomikki Pop Up aukeaa kauppakeskus Forumissa 23. toukokuuta.

Me Fashion Finlandilla tykkäämme toistella sitä, että suomalainen muotialan yritys hyötyy aina yhteistyöstä muiden saman alan yritysten ja yrittäjien kanssa. Suomikki on siitä huikea esimerkki.

Edellisellä kerralla viime vuoden syyskuussa Helsingissä oli mukana 13 brändiä, nyt Forumin pop upiin saapuu peräti 17 yritystä, joilla kaikilla on tuotanto Suomessa.

Mukana ovat:

Alldag, Anette Ahokas Design, Cobblerina, Feelk, Hanidesign, Hanjankimonos, Hookoohoo, Hujaus, Jalo Living, Kiedo, Luppaset, Ommellinen, Poppanachic, Riiminka & Aleksiina Design, Ruusa Design ja Second Chance.

Lue lisää Suomikin edellisestä Helsingin-tapahtumasta täältä.

Ranska antoi kotikisoissa olympia-asujen suunnitteluvastuun huippusuunnittelijalle

Muodin kansainvälinen bisnesraamattu (ja kuin suomalaisille muotialan potentiaalin epäilijöille muistutukseksi nimetty) The Business of Fashion kirjoitti tällä viikolla siitä, miten jotkut maat ovat nostaneet olympia-asujen yleensä tylsyyttä tihkuvaan valokeilaan nuoria suunnittelijoita ja indie-brändejä.

Tunnetusti, olympialaiset ovat urheiluvaatevalmistajille mahtava mahdollisuus. Jos kaikki pelaa, bisnes voittaa.

Tänä kesänä olympialaiset järjestetään Pariisissa eli voisi olettaa, että muotiin panostetaan.

Valmistajien kannalta bisnesmahdollisuus on eeppinen, toki olympialaisissa on näin aina. Kuten BoF jutussaan muistuttaa, pelkästään avajaisia seuraa televisiosta miljardi ihmistä eli kyse on käytännössä maailman suurimmasta muotinäytöksestä. Paikalla Seine-joen rannoilla on vain 326 000 ihmistä, mutta kyllä siinäkin on muistijälkeä kerrakseen.

Normaaliin Niken, Adidaksen ja kansallisten usual suspectsien joukkoon on saatu kirjoa Pariisiin. Irlannin, Nigerian ja Kanadan kaltaiset maat ovat valinneet vaatettajiksi indie-brändejä.

Ranska puolestaan panostaa leipälajiinsa eli huippumuotiin, mutta silti twistillä.

Ranska teki sen, minkä lahjakkaista muotisuunnittelijoistaan tunnettu urheilumaa tosiaan voi tehdä eli palkkasi tehtävään coolin designerin.

Ranskalainen Le Coq Sportif on vaatettaja, mutta suunnittelusta vastaa Pigalle-merkistään tunnettu Stéphane Ashpool. Jos et ole kuullut Pigallesta tai Ashpoolista, ei se mitään: olympialaiset jälkeen kaikki ovat.

Lue lisää Business of Fashionista.

Ranska luottaa arvostettuun muotisuunnittelijaan Pariisin olympialaisissa. Kuva: Le Coq Sportif

Vielä kerran Tampere – maksuton tapahtuma opettaa metaversumin saloja luoville aloille

Ennen kuin voi kysyä, onko metaversumi uhka vai mahdollisuus, kannattaa selvittää, mikä metaversumi on. Esimerkiksi Sitran määritelmän mukaan metaversumi ”tuo tilan tunteen ja hahmot internetiin ja luo virtuaalimaailmoja toisiinsa yhdistävän verkon. Metaversumia voidaan käyttää esimerkiksi viestintään, tapahtumien luomiseen ja kokoontumiseen”.

Kesäkuun 11.-12. päivä Tampereella järjestettävä maksuton “Imagine Metaverse” -tapahtuma kokoaa yhteen poikkeuksellisen kattavasti eri toimialojen osaajia aiheen äärelle. Metaverse-messujen järjestäjien mukaan tapahtumaan odotetaan teknologia- ja teollisuusyrittäjiä, insinöörejä ja koodareita, mutta myös esimerkiksi kansainvälisestä matkailusta vastaavia tahoja ja luovien alojen edustajia, kuten elokuvatuottajia. Mukaan mahtuu – ja tarvitaan – tekstiili- ja muotialan osaajia!

Lupaus kuuluu: Imagine Metaverse tarjoaa tilaisuuden tutustua uusiin teknologioihin selkeästi ja ymmärrettävästi. Kansainvälisen puhujakaartin aiheina ja ryhmäpohdiskelun kohteena on muun muassa, kuinka metaversumi, keinoäly, virtuaalitodellisuus ja muut teknologiat voivat tehostaa omia prosesseja, vähentää kustannuksia ja parantaa tuotteiden ja palveluiden laatua. Kaikki edellä mainitut asiat auttavat yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä myös tulevaisuudessa.

Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan tapahtumaan tästä linkistä



Teksti Jani Niipola

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.